Renault Master vetyauton prototyyppi paljastetaan Hyvolution -messuilla

15.10.2021 15:38

Renault_Master_hydrogen.jpeg

Hyvia esittelee uuden Renault Master H2-TECH -prototyypin Hyvolution -messuilla Pariisissa 27.- 28.10. Master on suuri umpipakettiauto tavarankuljetukseen 12 m3 kuormatilalla ja jopa 500 km toimintamatkalla ja se saapuu Ranskan markkinoille vuonna 2022. Hyvia esittelee myös helppokäyttöisen ja yksinkertaisen tankkausaseman prototyypin alueille, missä julkinen infrastruktuuri on vielä kehitysasteella. 

Renault Master H2-TECH prototyyppi

  • Master H2-TECH mahdollistaa täysin CO2-päästöttömän ajamisen, suuremman toimintamatkan ja nopean tankkausajan.
  • Master H2-TECH on suuri pakettiauto tavaroiden kuljettamiseen, ja sen tavaratilan koko on 12 m3 ja kantama jopa 500 km. Malli tulee saataville Ranskassa vuonna 2022 ja se täyttää niin pienyritysten, kuin myös suurten toimijoiden ja paikallisyhteisöjen tarpeet. Vedyllä tapahtuva tavarankuljetus on erityisen tärkeää kevyiden hyötyajoneuvojen kohtaamiin haasteisiin: toimintamatkan laajentamiseen suurilla kuormilla ja ympärivuorokautiseen käyttöön.
  • Master H2-TECH on varustettu 30 kW:n polttokennolla, 33 kWh:n akulla ja säiliöillä, jotka sisältävät yhteensä 6 kg vetyä (4 kpl 1,5 kg:n säiliötä).
  • Valmistetaan Ranskassa: 
    • Kokoonpano tapahtuu Batillyn tehtaalla.
    • Sähkö- ja vetyjärjestelmäintegraation toteuttaa PVI, Renault Group:n tytäryhtiö Gretz-Armainvilliers’sä. 
    • Sähkövoimalinja valmistetaan Cleonin tehtaassa.
    • Polttokennojärjestelmän kokoonpano aloitetaan Flinsin tehtaalla vuoden loppuun mennessä.
    • Vetysäiliöt toimitetaan alihankintana Ranskalaiselta Faurecialta.

Vedyn tankkausasemaprototyyppi

  • HYVIAn vedyn tankkausasema mahdollistaa nopean, viiden minuutin tankkausajan. Näin ajoneuvo on käytettävissä käytännössä jatkuvasti.
  • Aseman toiminta on yksinkertaista:
    • Vety tuotetaan joko paikan päällä vesielektrolyysillä tai toimitetaan paikan päälle kaasusäiliöperävaunuin.
    • Järjestelmä paineistaa ja varastoi vedyn, ennen sen siirtämistä ajoneuvoon haluttaessa.
  • Toteutuksessa turvallisuus on kaikki kaikessa: järjestelmä on suunniteltu täyttämään kaikki määräykset ja parhaat käytännöt.
  • HYVIAn vedyn tankkausasemia voi ostaa tai vuokrata.
  • Tankkausasemat kootaan Ranskassa Flinsin tehtaalla. 

Prototyypit ovat ensimmäinen esimerkki HYVIA-ekosysteemistä, mukaan lukien vihreän vedyn tuotanto (elektrolyyserit) ja jakelu (tankkausasema), sekä valikoima polttokennokäyttöisiä kevyitä hyötyajoneuvoja (pakettiauto, alustaohjaamo ja kaupunkibussi), jotka täydentävät akkukäyttöisiä sähköajoneuvoja.

Seuraavat tulevaisuudessa valmistettavat prototyypit: 

Master H2-TECH alustaohjaamo: umpipakettiautoa suurempi vaihtoehto tavarankuljetuksiin, jopa 19m3 kuormatilalla ja noin 250 km toimintamatkalla. Master Citybus H2-TECH: kaupunkikäyttöön valmistettava, jopa 15 matkustajan minibussi yrityksille, julkisyhteisöille ja palveluntuottajille, 300 km toimintamatkalla.
02.12.2021 14:53Vehon Baltian laajenemissuunnitelmalle kilpailuviranomaisen vahvistus
02.12.2021 12:18Junnikkala investoi Valutecin kanavakuivaamoon Oulaisissa
02.12.2021 11:54Segway yrittää mönkijämarkkinoiden valtausta
02.12.2021 9:52UPM:ltä muistilista metsänhoitotöistä eri vuodenaikoina
02.12.2021 9:12Tutkijoiden laskelmat: bioenergialle maltillista kasvua
01.12.2021 11:32Toimitusvaikeudet jarruttavat ajoneuvojen ensirekisteröintejä
01.12.2021 11:11Valmet Automotive julkistaa oman akkutuoteperheensä ensimmäisen tuotteen, Modular Power Pack-akkujärjestelmän
30.11.2021 16:00IVECO T-WAY voitti arvostetun German Design Award -palkinnon
30.11.2021 15:22Fixus ja Suomen Koripalloliitto jatkavat yhteistyötään
30.11.2021 14:33Henkilövalintoja Metsämiesten Säätiön hallituksessa

Siirry arkistoon »