Renault Master vetyauton prototyyppi paljastetaan Hyvolution -messuilla

15.10.2021 15.38

Renault_Master_hydrogen.jpeg

Hyvia esittelee uuden Renault Master H2-TECH -prototyypin Hyvolution -messuilla Pariisissa 27.- 28.10. Master on suuri umpipakettiauto tavarankuljetukseen 12 m3 kuormatilalla ja jopa 500 km toimintamatkalla ja se saapuu Ranskan markkinoille vuonna 2022. Hyvia esittelee myös helppokäyttöisen ja yksinkertaisen tankkausaseman prototyypin alueille, missä julkinen infrastruktuuri on vielä kehitysasteella. 

Renault Master H2-TECH prototyyppi

  • Master H2-TECH mahdollistaa täysin CO2-päästöttömän ajamisen, suuremman toimintamatkan ja nopean tankkausajan.
  • Master H2-TECH on suuri pakettiauto tavaroiden kuljettamiseen, ja sen tavaratilan koko on 12 m3 ja kantama jopa 500 km. Malli tulee saataville Ranskassa vuonna 2022 ja se täyttää niin pienyritysten, kuin myös suurten toimijoiden ja paikallisyhteisöjen tarpeet. Vedyllä tapahtuva tavarankuljetus on erityisen tärkeää kevyiden hyötyajoneuvojen kohtaamiin haasteisiin: toimintamatkan laajentamiseen suurilla kuormilla ja ympärivuorokautiseen käyttöön.
  • Master H2-TECH on varustettu 30 kW:n polttokennolla, 33 kWh:n akulla ja säiliöillä, jotka sisältävät yhteensä 6 kg vetyä (4 kpl 1,5 kg:n säiliötä).
  • Valmistetaan Ranskassa: 
    • Kokoonpano tapahtuu Batillyn tehtaalla.
    • Sähkö- ja vetyjärjestelmäintegraation toteuttaa PVI, Renault Group:n tytäryhtiö Gretz-Armainvilliers’sä. 
    • Sähkövoimalinja valmistetaan Cleonin tehtaassa.
    • Polttokennojärjestelmän kokoonpano aloitetaan Flinsin tehtaalla vuoden loppuun mennessä.
    • Vetysäiliöt toimitetaan alihankintana Ranskalaiselta Faurecialta.

Vedyn tankkausasemaprototyyppi

  • HYVIAn vedyn tankkausasema mahdollistaa nopean, viiden minuutin tankkausajan. Näin ajoneuvo on käytettävissä käytännössä jatkuvasti.
  • Aseman toiminta on yksinkertaista:
    • Vety tuotetaan joko paikan päällä vesielektrolyysillä tai toimitetaan paikan päälle kaasusäiliöperävaunuin.
    • Järjestelmä paineistaa ja varastoi vedyn, ennen sen siirtämistä ajoneuvoon haluttaessa.
  • Toteutuksessa turvallisuus on kaikki kaikessa: järjestelmä on suunniteltu täyttämään kaikki määräykset ja parhaat käytännöt.
  • HYVIAn vedyn tankkausasemia voi ostaa tai vuokrata.
  • Tankkausasemat kootaan Ranskassa Flinsin tehtaalla. 

Prototyypit ovat ensimmäinen esimerkki HYVIA-ekosysteemistä, mukaan lukien vihreän vedyn tuotanto (elektrolyyserit) ja jakelu (tankkausasema), sekä valikoima polttokennokäyttöisiä kevyitä hyötyajoneuvoja (pakettiauto, alustaohjaamo ja kaupunkibussi), jotka täydentävät akkukäyttöisiä sähköajoneuvoja.

Seuraavat tulevaisuudessa valmistettavat prototyypit: 

Master H2-TECH alustaohjaamo: umpipakettiautoa suurempi vaihtoehto tavarankuljetuksiin, jopa 19m3 kuormatilalla ja noin 250 km toimintamatkalla. Master Citybus H2-TECH: kaupunkikäyttöön valmistettava, jopa 15 matkustajan minibussi yrityksille, julkisyhteisöille ja palveluntuottajille, 300 km toimintamatkalla.
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat

Siirry arkistoon »