Tieliikenteen onnettomuusmäärissä laskua

14.10.2021 7:49

Yleisin onnettomuustyyppi on suistumisonnettomuus. Kuva: Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta

Kuolemaan johtaneita tieliikenneonnettomuuksia tapahtui tammi‒elokuussa vähemmän kuin edellisvuoden vastaavalla ajanjaksolla. Tutkijalautakuntien ilmoittamien ennakkotietojen mukaan onnettomuuksia oli kaikkiaan 141, mikä on 16 vuodentakaista vähemmän. Onnettomuuksissa kuoli 157 henkilöä, laskua edellisvuodesta on 12 henkilöä.

Tammi–elokuussa tapahtuneista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 116 oli moottoriajoneuvo-onnettomuuksia. Määrä on pienin viiteen vuoteen. Yleisin onnettomuustyyppi oli aiempien vuosien tapaan suistumisonnettomuus, joita tapahtui 51. Eri onnettomuustyyppien näkökulmasta eniten vähenivät risteävistä ajosuunnista saapuneiden osapuolten yhteenajot, joiden määrä puolittui edellisvuodesta ja oli niin ikään pienin viiteen vuoteen.

Moottoripyöräonnettomuuksia tapahtui 21. Vaikka onnettomuuksien ja etenkin aiheuttajina olleiden moottoripyöräilijöiden määrä kasvoi vuodesta 2020, eivät määrät pidemmällä viiden vuoden tarkastelujaksolla ole mitenkään poikkeuksellisia.

Kevyen liikenteen onnettomuuksia oli 25, ja niissä menehtyi 12 jalankulkijaa, 12 pyöräilijää ja yksi sähköpotkulautailija. Määrä väheni edellisvuoteen verrattuna seitsemällä onnettomuudella, mutta viimeisten viiden vuoden jaksolla määrä on kuitenkin varsin tavanomaisella tasolla. Onnettomuuksissa korostuivat aiempien vuosien tapaan vanhimmat, yli 64-vuotiaat tienkäyttäjät.

Nuorten liikenneturvallisuudessa petrattavaa

Nuorten, alle 25-vuotiaiden kuljettajien osalta alkuvuosi näytti vielä myönteiseltä, mutta kesä käänsi tilanteen etenkin kaikkein nuorimpien osalta: alle 21-vuotiaat kuljettajat aiheuttivat touko‒elokuussa eniten onnettomuuksia viiteen vuoteen, yhteensä 14 onnettomuutta. Tilastoissa korostuivat tänä vuonna moottoripyöräonnettomuudet, joita tapahtui viisi, kun vuonna 2020 onnettomuuksia oli yksi.

- Vaikka nuorten aiheuttamien moottoripyöräonnettomuuksien määrä kasvoi viime vuodesta, on muistettava, että pienistä lukumääristä johtuen satunnaisvaihtelun osuus vuosittaisesta onnettomuusmäärien vaihtelusta on kohtalaisen suuri. Lisäksi kesää 2020 voidaan pitää pikemminkin yksittäisenä hyvänä kesänä, taustoittaa liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius.

- Nuorten aiheuttamien liikenneonnettomuuksien taustalla nähtäviä riskitekijöitä ovat päihteiden vaikutuksen alaisena ajaminen, väsymys sekä vähäinen ajokokemus. Lisäksi tutkijalautakunnat ovat tunnistaneet riskitekijöiksi kuljettajan puutteelliset ajotaidot ja välinpitämättömän asenteen liikenneturvallisuutta kohtaan, kertoo OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari.

Nuorista kuljettajista poiketen yli 64-vuotiaiden moottoriajoneuvo-onnettomuudet sen sijaan vähenivät. Tämän ikäryhmän myönteinen tulos selittyy hyvällä alkuvuodella: tammi‒huhtikuussa tapahtui seitsemän onnettomuutta, kun taas kesän onnettomuusmäärä touko‒elokuussa, 17 onnettomuutta, oli hyvin tavanomainen. Muiden ikäluokkien onnettomuusmäärät pysyivät aiempien vuosien tasolla tammi‒elokuussa.

Lue tammi-elokuun ennakkoraportti 2021 ja ennakkoraportin alueelliset luvut

25.10.2021 18:00Stora Enso tuo markkinoille uuden vähähiilisemmän revinnäissellulaadun
25.10.2021 12:00Uusi Renault Trucks T-sarja esittelyssä Tampereella 26.-27.10.
25.10.2021 9:00Metsäteollisuus historiansa suurimmassa murroksessa - väitöstutkimus valottaa globaalia muutosta
24.10.2021 20:00Lännen ja Lundberg -monitoimikoneet esittelyssä maanantaina 25.10. Kouvolassa
24.10.2021 15:44Nyt on viimeinen hetki hankkia kitkaketjut kuorma-autoon - Metsätyöltä löytyy taattua laatua
24.10.2021 14:40Metsä Väyrynen Oy: Lapin savotoilla punaisilla koneilla
23.10.2021 16:25AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 1500 4x4 3.0 Duramax High Country - Pirteä polttoainepihi diesel-Chevy
22.10.2021 21:10KATSO TÄSTÄ 22.10. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
22.10.2021 8:41Joka viidennellä suomalaisella on perävaunu tai kärry
21.10.2021 16:09Opel Combo Life tila-autosta eLife täyssähköversio

Siirry arkistoon »