Kuljeta vain kannattavat kilometrit Diffo Profit -ohjelmiston avulla

03.10.2021 14.30

diffo2.jpg

Oululainen Diffo Solutions Oy on kehittänyt kuljetusyrityksille Diffo Profit -ohjelmiston, mikä kertoo selkein numeroin kuljetusten kustannusrakenteen ja kannattavuuden. Parhaillaan Diffo Profit -ohjelmiston sisältöä jalostetaan metsä- ja maarakennuskoneurakoinnin tarpeisiin. 

(kuva: Diffo Profit -ohjelmiston yleisnäkymä näyttää kootusti kaluston käyttöasteen, kulut ja tuoton. Tieto ajoreittien kannattavuudesta on tarjolla reaaliaikaisesti.)

Erityisesti kuljetusyrityksille tarkoitettu Diffo Profit -ohjelmisto rakentuu kolmesta eri moduulista: investointilaskuri, keikkalaskuri ja tehtävien kannattavuus seuranta. Kiho Oy:n kanssa käynnistetyn yhteistyön myötä auton tai reitin kannattavuuden seurata luonnistuu jopa reaaliajassa.

Diffo Solutions Oy:n yrittäjä Timo Pernu sanoo ohjelmiston syntyneen käytännön tarpeesta ja tavoitteesta nostaa pienyrittäjien toiminnan kannattavuutta: 

- Valitettavan useassa kuljetusyrityksessä ei ole selkeää kuvaa mistä eri kustannukset muodostuvat tai jakautuvat. Profitin avulla lasket kustannuksesi ajetulle tunnille ja kilometrille. Kombinaatiokustannuksen avulla voit laskea kuinka kannattavia olemassa olevat reittisi ovat.

Pernun mukaan Diffo Profitia käyttämällä on helppo tunnistaa mitkä osa-alueet toiminnassa nielevät eniten rahaa ajoneuvon kustannuksista: - Näet selkeästi mikä on palkkojen, vakuutusten ja huoltojen osuus kokonaiskustannuksestasi yksikköä tai keikkaa ja vuotta kohden.

Apua kaluston investointipäätöksiin

Investoinlaskurin avulla yrittäjä voi simuloida etukäteen uuden ajoneuvon kustannusrakennetta ja kannattavinta hankintatapaa. 

- Ohjelman avuin yrittäjä voi esimerkiksi vertailla uutta autoa tai yksikköä jo olemassa olevaan kalustoon. Kustannusrakenteen vertailun lisäksi ohjelmaa voidaan käyttää myös eri rahoitusvaihtoehtojen vertailuun. Ohjelman antaman laskelman avulla on helppo analysoida millä tavoin investointi mahdollisesti vaikuttaisi nykyisten reittien kannattavuuteen, Pernu Summaa.

diffo1.jpg

(kuva: Kestävään ja kustannustehokkaaseen Iveco kuljetuskalustoon erikoistunut Hämeen Rahtipalvelu Oy:n terminaali sijaitsee Janakkalassa entisissä TVH:n tiloissa.)

Asiakkaat tyytyväisiä

Jotta Diffo Profitin tarjoamien etujen esittely ei jää vain kauppiaan puheeksi haastattelimme toimitusjohtaja Timo Pernua asiakasyritys Hämeen Rahtipalvelu Oy:n toimipaikassa Hämeenlinnan kupeessa Janakkalassa. Vuodesta 1997  toimineella perheyrityksellä on lähes 50 vuoden kokemus kuljetusalalta, sen eri suoritealoilta.

- Toiminta-ajatuksemme on toteuttaa asiakkaillemme rahtikuljetukset turvallisesti ja kustannustehokkaasti, ympäristö sekä asiakkaamme arvot huomioiden. Jopa keikkakohtaisen ku- lurakenteen ja kannattavuuden osoittavan Diffo Profitin ohjelmiston myötä olemme saaneet hyviä tuloksia niin kustannusten seurannan kuin kannattavuuden kohentumisen saralla, toteaa yrittäjä Pasi Koskinen ja jatkaa: lisäksi ohjelma on hyvä apu ja työkalu neuvottelutilanteessa, sillä se kertoo heti miten pienimmätkin muutokset tulevat vaikuttamaan kilometrituottoon ja vuosikustannuksiin. Samalla se näyttää millä tavoin auton käyttöasteen muutokset vaikuttavat kustannustasoon.

Hämeen Rahtipalvelu Oy:n ajojärjestelijä Turo Kurtin mukaan ohjelman käyttö on vaivatonta ja sen saloihin pääsee helposti sisälle. 

- Ohjelman avuin näemme heti ajotehtävästä syntyvät kustannukset ja sitä kautta mitä siitä jää taloon, jos yleensä jää. Ja jos ei jää, niin keikkaa ei kannata ottaa. 

Yrittäjä Pasi Koskinen sanoo Diffo Profit -ohjelmiston tukevan oivallisesti kustannustehokkaalla Iveco-kalustolla operoivan Hämeen Rahtipalvelu Oy:n kasvustrategiaa: 

- Ivecot ovat osoittautuneet meidän käytössämme kustannustehokkaiksi, eli hinta-laatu -suhde on kohdallaan. Diffon avulla näemme esimerkiksi miten auton hankintahinta vaikuttaa kaluston kokonaiskustannuksiin.

diffo3.jpg

(kuva: Hämeen Rahtipalvelu Oy:n yrittäjä Pasi Koskinen (vas.) ja ajojärjestelijä Turo Kurtti ovat varsin tyytyväisiä Timo Pernun (oik.) johtaman Diffo Solutions Oy:n Diffo Profit -ohjelmistoon.)

Kenelle?

Minkälaiselle tai kokoiselle kuljetusyritykselle Diffo Profit sitten sopii parhaiten? 

- Keskimääräinen asiakkaamme on kooltaan 10-40 auton kuljetusliike tai koneliike. Mitä enemmän yrityksellä on asiakkaita tai asiakkuuksia sitä paremmin pystymme mittaamaan työtehtävien kannattavuuksia ja autojen kannattavuutta, sanoo Diffo Solutionsin Timo Pernu.

Ohjelmistoa kehitetään jatkuvasti ja asiakaskunnassa on tätä nykyä myös puutavara-autoilijoita ja koneurakoitsijoita. 

- Puupuolella haasteena ovat eri toimijoiden omien järjestelmien yhteensovittaminen. Työtä tehdään tällä saralla jatkuvasti ja kehitys on menossa parempaan suuntaan. Toivon lämpimästi kaikkien puutavarapuolen kuljetusliikkeiden ja koneyrittäjien ottavan meihin yhteyttä asian tiimoilta. 

Kustannustasot haltuun

Kuljetusyrittäjä Pasi Koskisen viesti alalle haluaville ja uusille yrittäjille on selkeä: 

- Uusien yrittäjien pitäisi ilman muuta ensin ottaa tällainen järjestelmä käyttöön. Sieltä näkisi heti kustannustason, jotta voi laskea mitä keikasta pitää saada, niin että se jättää jotain myös auton omistajalle.     

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »