Uuden sukupolven Komatsu Comfort Ride - loistouutisia kaikille kuormatraktorin kuljettajille

03.10.2021 10.00

Comfort_Ride_2021.jpg

Kuormatraktorikuljettaja viettää useita tunteja päivässä ohjaamossa, ja siksi miellyttävä ja mukava työympäristö on erittäin tärkeä. Metsämaasto on usein epätasainen ja kuljettajaan kohdistuu sekä iskuja että tärinää. Tämä voi olla väsyttävää ja tehdä tasaisen ja korkean tuotantovauhdin ylläpitämisestä haastavaa - ja pitkällä aikavälillä se voi vaikuttaa kehoosi myös fyysisesti. Komatsu Forest esittelee Comfort Riden uuden sukupolven, jossa on useita mukavuutta parantavia innovaatioita ja odotettuja ominaisuuksia.

Komatsu Forest lanseerasi Komatsu Comfort Ride -hydraulisen ohjaamon vaimennusjärjestelmän jo vuonna 2013. Hydraulisen ohjaamovaimennuksen 4-pisterakenne vaimentaa tehokkaasti iskuja, heiluntaa ja tärinää. "Comfort Ridesta tuli nopeasti yksi Komatsu-kuormatraktorien suosituimmista lisävarusteista ja nyt on aika esitellä Comfort Riden uusi sukupolvi, jossa on useita odotettuja ominaisuuksia", kertoo Komatsu Forestin kuormatraktorien tuotepäällikkö Daniel Grabbe.

Yksi uusi ominaisuus on mahdollisuus säätää ohjaamon sivuttaisheilahduksien vaimennusta, mikä parantaa kuljettajan mukavuutta entisestään. Vaimennuksen säätö määritetään koneen nopeuden mukaan, jotta ajaminen olisi mahdollisimman mukavaa riippumatta siitä, ajetaanko maastoesteen yli tai siirrytäänkö kuormaamattomana seuraavalle kohteelle. Käytännössä vaimennuksen määrä on progressiivinen ja kasvaa koneen nopeuden myötä maksimaalisen mukavuuden takaamiseksi. Koska eri kuljettajien mieltymykset ohjaamon optimaalisesta vaimennuksesta vaihtelevat, voidaan kullekin kuljettajalle tehdä yksilöllisiä säätöjä ja asetukset tallennetaan automaattisesti MaxiXT -koneenohjausjärjestelmään", Grabbe selittää. Kuljettaja voi, ajon aikana, muuttaa vaimennuksen määrää vastaamaan kohteen vaihteleviin olosuhteisiin. Vaimennusta säädetään helposti käsiohjaimen painikkeella.

Toinen uusi ominaisuus on, että uuden sukupolven Comfort Riden automaattinen sivuttaisvakautus -ominaisuus oikaisee ohjaamon jopa 6 asteen kaltevuudella koneen ollessa paikallaan tai hiljaisissa nopeuksissa. Tämä takaa kuljettajalle mukavamman työskentelyasennon kuormaimen käytön aikana, mikä on yleensä suuri osuus työpäivästä. Koneen liikkuessa suuremmilla nopeuksilla, pitkittäisvaimennus on etusijalla, jolloin vaimennetaan ensisijaisesti epätasaisen maaston aiheuttamat iskut ja tärinä.

Kuormaa purettaessa hyvä näkyvyys työalueelle on tärkeää. Comfort Riden, entuudestaan tuttu, kuormanpurkutila nostaa ohjaamon yläasentoon. Uuden sukupolven Comfort Ridessa ohjaamo pysyy yläasennossa nyt myös lyhyiden ja hitaasti suoritettujen siirtymien aikana, jolloin kuljettajan hyvä näkyvyys työskentelyalueelle säilyy. Jos koneen nopeus kasvaa laskee ohjaamo automaattisesti takaisin vakioasentoon.

Uusien ominaisuuksien lisäksi Comfort Riden entuudestaan tutut ominaisuudet säilyvät. Hydraulinen ohjaamovaimennus vähentää huomattavasti kuljettajaan kohdistuvia rasituksia ja vaimentaa tehokkaasti iskuja, heiluntaa ja tärinää sekä ajon että kuormaintyöskentelyn aikana. "Komatsu Comfort Ride yksinkertaisesti vähentää kuormatraktorikuljettajan fyysistä kuormitusta, kun taas tärinän ja iskujen vaimentaminen mahdollistaa korkean keskittymiskyvyn ja energiatason säilyttämisen pidempään", Grabbe päättää.

27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa

Siirry arkistoon »