AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Express Blue dCi 95 3.3 m3 - Torpparista siniveriseksi

12.09.2021 17:44

rellu9.jpg

Uusi Renault Express tarjoaa kenties markkinoiden parhaan vastineen sijoitetulle rahalle. Voimalinja perustuu valmistajan menestysreseptiin ja runsaan lisävarustevalikoiman ansiosta mukavuuden saa nostettua pienellä rahalla kelvollisesta ensiluokkaiseksi. Asiallisen maavaran ansiosta Expressillä pärjää myös pääteiden ulkopuolisissa kuljetuksissa. 

Renaultin tavara-autoperheeseen täysin uutena mallina tuotu ja valmistajan hinnastossa Kangoon alapuolelle sijoittuva Renault Express  on käytännössä päivitetty painos Dacian huippusuositusta ja kompaktista Dokker pakettiautosta. 

Ainoastaan yhtenä koripituutena myytävää Expressiä tarjotaan Kangoon rinnalla edullisempana vaihtoehtona. Markkina-asetelmasta tulee vähintäänkin mielenkiintoinen, sillä Express asemoituu niin kuormatilan kuin varusteiden osalta samoille kuutiometreille pian markkinoille tuotavan lyhytkorisen Kangoon kanssa. Aikaisemman Dokkerin huikean menestyksen salaisuutena oli tietysti yrittäjäystävällinen hinnoittelu. Takavuosina Dacian tavara-auton sai huokeimmillaan noin 15 000 eurolla. Renault yhtymän hierarkiassa torpparista siniveriseksi nousun myötä myös hintapyyntejä on hilattu ylöspäin. Tosin niin on tehty myös tekniikalle ja varusteille.

rellu63.jpg

(kuva: Kuormaus sujuu vaivatta auton kokoon nähden kookkaista lastausaukoista. Enimmillään 180° avautuvat takaovet mahdollistavat lastauksen vaikkapa trukilla. Rahtiosastolla on pituutta 191, korkeutta takaovien kohdalta 110 cm, suurin korkeus on noin 125 cm ja kantavuutta liki 600 kg. Sivuliukuoven luukusta sopii teholavakin kyytiin.)

Hyvin tavaratilaa

Renault Express tarjoaa kovalla väliseinällä 3,3 kuution tavaratilan, yli 600 kilon kantavuuden ja kokoluokkansa leveimpiin lukeutuvan (716 mm) liukuoven lastausaukon. Myöhemmin tarjolle tuotavan verkkoväliseinän ja alas taittuvan vänkärin penkin kanssa kuormatilaa on tarjolla jopa 3,7 kuutiometriä. Samalla kuormatilan suurin pituus kasvaa reilusta 1,9 metristä noin 2,5 metriin. Kuormatilaa on siis varsin mukavasti 4,4 metriselle autolle. Ja mikä yllättävintä tiloja ei ole ryöstetty matkustamoa pienentämällä. Expressin ohjauspyörän taakse sopii kelvollisesti piempikin kuljettaja. Vetokykyä Express tarjoaa perävaunutyypistä riippuen 685 - 1 200 kg. Hintaa alkuperäiselle vetokoukulle jää kohtuulliset noin 560 euroa.

rellu34.jpg(kuva: Uudelleen muotoillut istuimet ovat havaittavasti entisiä tukevammat. Seisontajarru on perinteinen käsikäyttöinen.)

Vähäpäästöinen diesel

Suomessa Renault Expressin voimanlähteenä on uusimman sukupolven 1,5 litran Blue dCi -turbodieselmoottori, joko 75 tai 95 hevosvoimaisena vaihtoehtona. Pakokaasut pelkistetään vii- meisimmän Euro 6 -päästötason mukaisiksi urealiuoksen avuin. Vaihteistona on aina kuusiportainen manuaali. Teholtaan 75 hevosvoimaisen mallin hintapyynnit alkavat noin 19 500 eurosta ja 1000 euron lisähinnalla saa 20 hevosvoimaa lisää. 

rellu43.jpg

(kuva: Istuimien väliin saa puhelimen langattoman latauksen.)

Käytännöllinen

Kustannussäästöjen asemesta laatua ja mukavuutta painottavassa ohjaamossa on uudet vahvistetut istuimet, enemmän säilytystiloja ja ergonomiakin on entistä parempi.

Kojelauta on täysin uusi, samoin monitoimiohjauspyörä. Kojelaudassa ja ovipaneeleissa on nyt runsaasti erikokoisia lokeroita pikkutavaroille. Hansikaslokeroon ja kojelaudan päällä olevaan säilytystilaan on valittu lisähinnasta tarjottavat kannet. Myös apumiehen aurinkolippaan sovitettu laajakulmapeili on lisävarusteiden puolelta. Hintaa edellä mainituille kertyy yhteensä reilut 300 euroa, mikä tuntuu lievästi korkealta ajoavustinpakettiin verrattuna.

Maahantuojalta lainatussa esittelyautossa on liki kaikki tarjolla olevat tehdaslisävarusteet, joita tarjotaan joko yksittäin tai varsin houkuttelevasti hinnoiteltuina varustepaketteina. Näistä maininnan arvoisia ovat esimerkiksi noin 500 euron lisähinnalla tarjottava ajoavustinpaketti, joka sisältää 8-tuuman Easy Link -kosketusnäytön lisäksi kehittyneet matkapuhelintoiminnot, peruutuskameran, katvealueen valvonnan, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä langattoman latauksen matkapuhelimelle.

Ratti säätyy neljään suuntaa, eikä istuimen säätövaroissakaan ole moitteen sijaa. Ajoasennon löytää siten vaivatta. Suuret lasipinnat ja tässä kokoluokassa poikkeuksellisen kookkaat sivupeilit tarjoavat näkyvyyttä. Tosin tämän ajoneuvotyypin helmasynti: heikko sivunäkemä on vahvasti läsnä Expressissä. Tuotantomalleissa puutetta korvaa ajoavustinpakettiin sisältyvä katvealueen valvonta, mikä puuttui nyt koejattavasta esisarjan autosta.

rellu25.jpg

(kuva: 8” kosketusnäytöllä varustettu multimedia-järjestelmä tukee peruutuskameraa ja sisältää aina älypuhelinten peilaustuen Apple CarPlay sekä Android Auto -sovelluksille.)

Kehittynyt

Renault Expressin positiivisten asioiden listalle on nostettava kehittyneen ohjaamomukavuuden rinnalla myös ajettavuus.

Liekö renkaista kiinni, mutta Express vaikuttaa ajossa selkeästi Dokkeria tukevammalle ja suuntavakaammalle autolle. Ohjaustuntuma on jämäkkä, joskin kuorma päällä ajettuna jopa turhankin jämäkkä. Noin 500 kg nyytin kanssa nurkissa pyöriteltäessä ohjaustehostimelta alkaa nopeasti kaipaamaan enemmänkin apuja. Jousitus pelaa kelvollisesti maantiellä ja jopa erinomaisesti kun keula käännetään sorateille. Sukujuurista on apuja tässä asiassa.

rellu53.jpg

(kuva: ESP-järjestelmään on integroitu perävaunun vakautusjärjestelmä, mikäli auto on varustettu tehdasvarusteisella vetokoukulla. Suurin vetokyky on 1200 kg.)

Vaihteensiirto kysyy kuljettajalta määrätietoisia otteita, ainakin vasta pari tuhatta kilometriä ajetussa autossa. Vaihdevälit ovat nykytyyliin pitkähköt. Kuutosella 95 heppaiselta moottorilta kaipaisi jo hieman enemmän puhtia. Toisaalta polttoaineenkulutus pysyy nyt maltillisena. 

Valmistaja lupaa EU-yhdistetyn ajotavan kulutukseksi 5,1 l / 100 km. Koeajossa päästiin raskaalla kaasujalalla liki samaan eli 5,2 l / 100 km. Kojelaudan nappulasta valittavan ECO-ajotilan kanssa alle viiden litran keskikulutusĺukemat lienevät saavutettavissa.

Rahalle vastinetta?

Mikäli moottori- ja vaihteistovaihtoehtojen niukkuus ei asetu esteeksi tarjoaa Express edullisimmillaankin jo kaiken tarvittavan. Ajettavuuden, ominaisuuksien ja mukavuuden osalta Express yltää jo hintaluokkaa ylem- pien tasolle. Muutaman senttimetrin etu maavarassa tekee paljon, jos tienpinnan olosuhteet alkavat huonontua. Ainoa miinus Renault Expressin kilvessä on se ettei sitä saa läppämallin takaluukulla, mikä toimii vaikkapa metsurin sadekatoksena sahahuoltotehtävissä.    

20.09.2021 16:11Tehokkaassa STIHL HT 135 -oksasahassa on nyt uusi, entistä kevyempi kulmavaihde
20.09.2021 9:45Juupajoen Koskitien läpikulkuyhteys suljetaan liikenteeltä tietyön ajaksi
20.09.2021 8:22Valmet toimittaa ulkopakkauskartonkikonelinjan Kipas Kagıtille Turkkiin
19.09.2021 11:00Uusi puun varastointiopas valmistunut - tutustu tästä
19.09.2021 8:57Junavaunupankot ja Terminatorit palvelevat toisiaan
18.09.2021 12:33Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi vuoden 2021 toisella neljänneksellä
17.09.2021 23:11KATSO TÄSTÄ 17.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
17.09.2021 10:12Ford tuo kevythybridivoimansiirron pienten pakettiautojen luokkaan
16.09.2021 17:00Metsä Group suunnittelee uuden kertopuu-tehtaan rakentamista Äänekoskelle
16.09.2021 12:21Ponsse webinaari harvennusratkaisuista 29.9. ilmoittaudu mukaan

Siirry arkistoon »