JR-Hake ja kuljetus Oy: Panostusta metsäenergiaan - suomalaisella sisulla

24.07.2021 12:10

JR_Hake_sisu_6.jpg

JR-Hake ja kuljetus Oy otti helmikuussa käyttöön uuden Jenz HEM 583 Hybrid hakkurin Sisu Polar kuorma-auton alustalla. Uuteen kalustoon on investoitu viime aikoina tasaiseen tahtiin, mikä takaa suuremman volyymin ja toimitusvarmuuden asiakkaille, käyttömukavuuden kuljettajille sekä pienemmän kuormituksen ympäristölle.

(kuva yllä:  JR-Hake ja kuljetus Oy:n uusi Jenz HEM 583 Hybrid / Sisu Polar autohakkuri tuottaa metsähaketta tehokkaasti tienvarressa ja tarvittaessa terminaalissakin.)

Nurmijärvellä kotipaikkaansa pitävä JR-Hake ja kuljetus Oy tekee energiapuun haketusta ja murskausta sekä kuljetusta laajalla kalustolla Uudenmaan alueella - tarvittaessa toki kauempanakin. Tärkeimmät asiakkaat ovat Metsä Group ja L & T Biowatti joiden lisäksi palvellaan myös maataloutta ym. haketuspalvelun tarvitsijoita lähinnä kesäaikaan. Käytössä on kaksi Jenz autohakkuria, kaksi Vermeer murskainta, Crambo esimurskain, kaivukoneita, pyöräkuormaajia ja autokalustoa, joiden rungon muodostaa kaksi hakkeenajossa olevaa Sisu Polar koukkuautoa.

- Parin viime vuoden aikana olemme lisänneet ja uusineet kalustoa melko paljon mihin on tullut tehokkuusetujen lisäksi painetta myös asiakkailta, jotka edellyttävät mm. uusien päästötasojen moottoritekniikkaa. Joillain työmailla on jo vaatimuksena myös uusiutuvien polttoaineiden käyttö, kertoo JR-Hake ja kuljetus Oy:n yrittäjäveljekset Jouni ja Jani Ronimus.

ronimus.jpg

(kuva: - Pyrimme investoimaan tasaiseen tahtiin uuteen kalustoon mikä takaa toiminnan tehokkuuden, toimitusvarmuuden asiakkaille ja pienemmät päästöt. Lisäksi haluamme tarjota kuljettajillemme mahdollisimman hyvän ja turvallisen työskentely ympäristön, sanovat JR-Hake ja kuljetus Oy:n yrittäjäveljekset Jouni ja Jani Ronimus; mukana Janin poika Jooa.)

Metsäenergia-alalla hyvä vauhti päällä

Metsähakkeen ja murskeen tuotannossa on ollut hyvä veto päällä kuluvalla lämmityskaudella kun eteläänkin saatiin kun-non talvi, mikä lisää voimalaitosten tarvetta ja helpottaa logistiikkaa kun tienpohjat eivät petä alta.

- Töitä on ollut hyvin ja metsäenergian käyttö on lisääntynyt voimalaitoksissa alueellamme. Toki jatkuvasti kasvanut tuontihakkeen määrä aiheuttaa paineita koko toimialalla. Kun Suomessa riittää puumateriaalia niin kotimaisen puhtaan energian käyttöä tulisi suosia millä on myös merkittävä työllistävä vaikutus, huomauttaa Jani Ronimus.

JR_Hake_sisu_50.jpg

(kuva: JR-Hake ja kuljetus Oy luottaa myös hakkeen kuljetuksissa Sisuun; käytössä on kaksi Sisu Polar 8x4 koukkuautoa varustettuna VAK-koukkulaitteilla ja -perävaunuilla. Kuvassa uudempi 2020 käyttöön otettu auto.)

Lisää haketustehoa uudella autohakkurilla

Kun haketuskapasiteetin lisääminen tuli ajankohtaiseksi niin hakkurimerkissä päädyttiin Jenziin aiempien hyvien kokemusten perusteella.

- Meille tuli vuonna 2012 uusi Jenz HEM 581 autohakkuri Mercedes-Benzin päälle asennettuna ja se on toiminut kaikin puolin mallikkaasti. Hakkurissa on nyt tunteja yli 8500 ja haketus sujuu edelleen luotettavasti. Kun tuote on tullut tutuksi ja hyväksi todettu niin miksi sitä vaihtamaankaan lähtisi, pohtii Jani Ronimus.

JR_Hake_sisu_36.jpg(kuva: Sisu rakensi alusta-auton tehtaalla valmiiksi hakkuriasennusta varten. Polttoainesäiliöitä tuli kaksi 390 litraista molemmille puolille autoa.)

Kaupat uudesta Jenz HEM 583 Hybrid hakkurista tehtiin maahantuoja Ideachip Machine Oy:n kanssa ja alusta-autoksi valittiin kotimainen tehdasvalmis korkea- runkoinen Sisu Polar 8x4 578 hv hakkuriauto mihin hakkuri asennettiin kääntökehällä pyöriväksi. 

- Uuden hakkurin selkeä etu on sen hybridi-rakenne eli kun hakkurin hydraulisen heittimen ja nosturin tarvitsema voima otetaan auton moottorista niin rummulle saadaan hakkurin oman MTU-moottorin kaikki 530 hevosvoimaa. Se lisää rummun tehoa merkittävästi eikä heittimen teho kyykkää missään tilanteessa. Painavalla hakkuutähteellä heitin saattaa tarvita jopa 200 hevosvoimaa, mikä olisi ilman hybridi-rakennetta pois rummulta ja tuottavuudesta. Sisu Polar valittiin myös hyvien kokemusten perusteella ja siksi kun valmistaja pystyi rakentamaan auton hakkuriasennukseen optimoiduksi suoraan tehtaalla juuri meidän mieltymykset huomioon ottaen. Ja Sisu Polarit ovat toimineet meillä hyvin hakkeen ajossa; vanhempi tuli käyttöön vuonna 2018 ja uudempi viime vuonna. Molemmissa on VAK:in valmistamat koukkulaitteet ja perävaunut, sanoo Jouni Ronimus.

Suosituin malli on nyt entistäkin parempi

Jenz HEM 583 on saksalaisvalmistajan suosituin malli joita toimitetaan asiakkaille yhteensä noin 100 kappaletta vuodessa. 

JR_Hake_sisu_33.jpg(kuva: Kaikki rakenteet ja esimerkiksi työvalojen sijoittelu on mietitty tarkasti juuri haketustyöhön sopiviksi, mikä helpottaa päivittäistä työtä.)

- Rumpuvaihtoehtoja on tarjolla viisi käyttötarpeen mukaan. JR-Hake ja kuljetuksen hakkuriin valittiin 1200 mm leveä ns. perinteinen malli, mikä kestää erittäin hyvin epäpuhtauksia eli jos materiaalin mukana rummulle joutuu vaikka rautaa niin isoa vahinkoa ei yleensä pääse syntymään: rummun rakenne on suljettu ja terät säädetään kahdella pultilla mitkä menevät kasaan ja terät painuu rummun sisään. Hakkurin kita-aukko on 6800 mm korkea ja leveälle syöttöpöydälle materiaalin syöttö on tehokasta, mistä se kulkeutuu rummulle erittäin aggressiivisen syötön avulla. Jenz on kehittänyt myös kulutusosat uudelle tasolle. Heittimen ja haketorven vaihdettavat kulutuslevyt on uudenlaista panssaroitua teräsmateriaalia joiden kestävyys on jopa kymmenkertainen verrattuna perinteisiin Hardox-levyihin, kertoo Ideachip Machine Oy:n Jukka Humalainen.

Sisu teki hakkuriasennuksen helpoksi

Jenz hakkurin ja Kesla 1200T ohjaamonosturin asennus tehtiin Sisu Polarin päälle Ideachip Machinen tuotannossa Mäntyharjulla.

- Asennus oli harvinaisen helppoa kun kuorma-autovalmistaja oli tehnyt auton alusta saakka hakkuriasennuksen ehdoilla. Yleensähän kun uusi auto tulee asennukseen niin sitä ensin pure- taan viikko ennen kuin päästään rakentamaan. Sisu ei tarvinnut purkaa vaan siihen oli tehnyt kiinnityslevyt valmiiksi hakkurille ja nosturille joten meidän tehtäväksi jäi vain niiden pulttaaminen paikoilleen. Myös muu varustelu oli tehty Karjaalla pitkälle valmiiksi; hyvinä esimerkkeinä kaksi 390 litraista polttoainesäiliötä molemmille puolille autoa, valmiit hydrauliikat ja sähkötyöt, asiakkaan tarpeeseen optimoidut työvaloratkaisut sekä nosturiohjaamon lämmityksen otto moottorin jäähdytyksestä, luettelee Humalainen. 

JR_Hake_sisu_47.jpg

(kuva: - Kyllä uusi on aina uusi ja kehitys on mennyt jälleen aimo harppauksen eteenpäin Jenz/Sisu autohakkurissa, sanoo kuljettaja Mika Eronen.)

Suurta haketustehoa ja käytön mukavuutta

Uusi Jenz/Sisu autohakkuri on näyttänyt tehokkuutensa heti ensimmäisistä käyttötunneista lähtien.

- Hybridirakenne antaa paukkuja rummulle niin että haketta syntyy suurella volyymilla niin rangasta, kokopuusta, hakkuutähteestä ja paksuista lumppitukeistakin. Ja kun seulapinta-alaa on enemmän kuin vanhemmassa Jenzissämme niin hake virtaa paremmin läpi, kommentoi Jouni Ronimus ensikokemuksia.

JR_Hake_sisu_37.jpg(kuva: Sähköohjatun Kesla 1200T nosturin ohjaamoon on sijoitettu monipuolinen Jenz easygreen -keskusyksikkö hakkurin kaikkien toimintojen ohjaamiseen. Hydraulista heitintä hallitaan kätevästi nosturin käyttövipujen napeista samoin kuin syöttötorven ja hakkurin kääntöä, jolloin niiden käyttö on helppoa yhtä aikaa nosturilla syöttäessä.)

JR-Hake ja kuljetuksen kuljettaja Mika Eronen on ehtinyt hakettaa uudella Jenzillä jo hieman enemmän:

- Kyllä uusi on aina uusi ja kehitys on mennyt jälleen aimo harppauksen hakkurissa eteenpäin niin kuin koko autopaketissa: työnteko on nyt helppoa, kevyttä ja mukavaa. Tehokkuuden lisäksi ergonomia on kohdillaan sähköohjatun Keslan hytissä mihin on sijoitettu monipuolinen Jenz easygreen -keskusyksikkö hakkurin kaikkien toimintojen ohjaamiseen. Hydraulista heitintä hallitaan kätevästi nosturin käyttövipujen napeista samoin kuin syöttötorven ja hakkurin kääntöä, jolloin niiden käyttö on helppoa yhtä aikaa nosturilla syöttäessä. Ja esimerkiksi työvalot on mietitty juuri oikeisiin paikkoihin ja ne voi kytkeä pois päältä toiselta puolelta autoa silloin kun haketetaan tien varrella jolloin valot eivät häikäise ohikulkijoita.     

JR_Hake_sisu_3.jpg

(kuva: Jenz HEM 583 Hybrid hakkuri on asennettu Sisu Polarin päälle kääntökehälle pyöriväksi, mikä helpottaa hakeautojen logistiikkaa ahtaissa metsäpaikoissa.)

20.09.2021 16:11Tehokkaassa STIHL HT 135 -oksasahassa on nyt uusi, entistä kevyempi kulmavaihde
20.09.2021 9:45Juupajoen Koskitien läpikulkuyhteys suljetaan liikenteeltä tietyön ajaksi
20.09.2021 8:22Valmet toimittaa ulkopakkauskartonkikonelinjan Kipas Kagıtille Turkkiin
19.09.2021 11:00Uusi puun varastointiopas valmistunut - tutustu tästä
19.09.2021 8:57Junavaunupankot ja Terminatorit palvelevat toisiaan
18.09.2021 12:33Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi vuoden 2021 toisella neljänneksellä
17.09.2021 23:11KATSO TÄSTÄ 17.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
17.09.2021 10:12Ford tuo kevythybridivoimansiirron pienten pakettiautojen luokkaan
16.09.2021 17:00Metsä Group suunnittelee uuden kertopuu-tehtaan rakentamista Äänekoskelle
16.09.2021 12:21Ponsse webinaari harvennusratkaisuista 29.9. ilmoittaudu mukaan

Siirry arkistoon »