SKAL: Komission ehdottama ilmastopaketti heikentäisi koko logistiikkaketjumme kilpailukykyä - Suomen tulee torjua liikenteen päästökauppa

20.07.2021 8.00

skal-logo.png

Komission päästövähennyskeinoihin sisältyvä liikenteen päästökauppa lisäisi myös maanteiden tavaraliikenteen kustannuksia korottaen isojen, tehokkaiden kuljetusyksikköjemme polttoaineen hintaa. Liikenteen päästöt on mahdollista puolittaa ilman päästökauppaa, joten Suomen on puolustettava koko kuljetusketjumme ja elinkeinoelämämme kilpailukykyä. 

EU:n ilmastopaketin keinovalikoima on laaja sisältää mm. henkilö- ja pakettiautojen polttomoottoreiden valmistuksen kieltämisen, jotta ko. liikenne olisi päästötöntä vuoteen 2035 mennessä. Myös polttoaineiden verotusta on tarkoitus kiristää. Liikenteen päästökaupan avulla olisi tarkoitus päästä eroon fossiilisista polttoaineista. Se nostaisi nykyisin korkeasti verotetun polttoaineen hintaa heikentäen tavaraliikenteen toimintamahdollisuuksia sekä Suomen tuotanto- ja hintakilpailukykyä. 

Parhaillaan liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan kansallista liikenteen päästökauppamallia. Valmistelu tulee tässä tilanteessa välittömästi lopettaa. Lisäksi valtiovarainministeriö on uudistamassa liikenteen verotusta esittäen roimaa korotusta dieselveroon. Se toisi tavaraliikenteelle maksettavaksi polttoaineveroa nykyisen 700 miljoonan euron lisäksi yli 500 miljoonaa euroa vuodessa. Näin suurta kustannuslisäystä on mahdotonta toteuttaa. Myös Komission ehdotuksiin tulee suhtautua kriittisesti, ja EU:n ilmastopaketin kustannusvaikutukset Suomen tavaraliikenteelle ja talouselämälle on nyt arvioitava huolellisesti. 

”Suomen on puolustettava EU:ssa kansallisia etujaan. Jos menetämme kilpailukykymme, meitä ei pelasta EU:n sosiaalinen ilmastorahasto, joka on tarkoitettu EU:n köyhimpien maiden ihmisten auttamiseen. Keskeisiä päästövähennyskeinoja maanteiden tavaraliikenteessä ovat uusiutuvan dieselin ja vaihtoehtoisten polttoaineiden hyödyntäminen sekä moduuliliikenteen käynnistäminen EU:ssa”, toteaa toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »