Lavettivalmistaja tarjoaa myös raskaan kaluston korjaamopalvelut

18.07.2021 16:20

siimet13.jpg

Siimet Oy tunnetaan kotimaisten erikoiskuljetuslavettien valmistajana, joka tarjoaa lisäksi laajasti erilaiset päällerakennetyöt sekä kuljetus- ja konekaluston korjaukset.

(kuva: Keväällä Siimetin tuotannossa Mikkelissä oli valmistumassa 2-, 3- ja 4-akselisia puoli- ja täysperävaunuja sekä 2+5 akselinen interdolly 100 tonnin kantavuudella.)

Vuonna 1946 perustettu Siimet on erikoistunut maanteillä ja teollisuudessa käytettävien erikoiskuljetuskalustojen suunnitteluun ja valmistukseen. Siimetin vahvuus on kokonaisuudessa, joka muodostuu vuosikymmenten kehitystyöstä, yksityiskohtaisesta suunnittelusta, vankasta ammattitaidosta ja kokemuksesta sekä viimeistellystä lopputuotteesta. Siimetin laadun takaa pitkäaikainen kokemus, joka merkitsee asiakkaalle parasta mahdollista sijoitusta. Asiakaskunta koostuu erikoiskuljetuksia suorittavista yrityksistä, maanrakennusliikkeistä, teollisuuden yrityksistä ja puolustusvoimista.

siimet23.jpg

(kuva: Siimet Oy:n toimitusjohtaja Marko Tuhkalainen (oik.) ja myyntijohtaja Ari Mäkitalo kertoivat että kuljetusalla uskalletaan investoida ja panostaa entistä tehokkaampiin ratkaisuihin, mikä näkyy lavettien kysynnässä.)

Lavettituotannossa hyvä tahti päällä

Keväällä Siimetin tuotannossa Mikkelissä oli täysi vauhti päällä ja myös tulevaisuus näyttää valoisalle:

- Uusia lavetteja on työn alla useita ja kysyntä on muutenkin hyvällä tasolla, joten tarjouksia päästään tekemään tasaiseen tahtiin. Keskitymme erikoiskuljetuksissa ja koneiden siirtelyssä käytettävien alaspokattujen räätlöityjen lavettien valmistukseen. Tällä hetkellä on valmistumassa  2-, 3- ja 4-akselisia puoli- ja täysperävaunuja sekä 2+5 akselinen interdolly 100 tonnin kantavuudella. Suunnitteluosaaminen on meidän ehdoton valttikortti itse valmistuksen ohella - ammattitaitoista henkilökuntaa on palveluksessa lähes neljäkymmentä. Eli jos on tarvetta juuri omiin tarpeisiin mitoitetulle ja varustellulle lavetille niin meillä on osaamista sen toteuttamiseen, kertoo Siimet Oy:n toimitusjohtaja Marko Tuhkalainen.

siimet62.jpg

(kuva: Siimetin vahvuus on vankka suunnitteluosaaminen ja tuotannossa järeä teräs taipuu juuri asiakkaan erityistarpeiden mukaan. Kuvassa työn alla uusi 4-akselinen puoliperävaunu.)

Vetoautojen varustelut ammattitaidolla

Lavettien ohella Siimet varustelee lavettien vetoautot tehtävän mukaan.

- Raskaan lavettiveturin rakentaminen vaatii osaamista ja ymmärrystä sen käyttötehtävistä. Lisäksi meiltä onnistuu myös muunlaiset autovarustelut ja nosturiasennukset - olemme tehneet esimerkiksi autohakkureita sekä muita erikoiskäyttöön meneviä ajoneuvoja, sanoo Siimet Oy:n myyntijohtaja Ari Mäkitalo

siimet5.jpg

(kuva: Lavettien ohella Siimet varustelee lavettien vetoautot tehtävän mukaan. Raskaan lavettiveturin rakentaminen vaatii osaamista ja ymmärrystä sen käyttötehtävistä.)

Ratkaisut metsäkoneiden kuljetustarpeisiin

Siimetiltä löytyy toimivat ratkaisut myös metsäkoneiden kuljetuksiin.

- 2-akselisen puoliperävaunun runkorakenne on suunniteltu erityisesti metsäkonekäyttöön. Rakenteellinen kantavuus on 35 tonnia joten kyytiin sopii kaikkein isoimmatkin konemallit varusteineen ilman että akselipainojen kanssa on ongelmia. Hydraulisesti pakko-ohjatut, ilmajousitetut akselit toimivat radio-ohjauksella ja akselien oikaisu on toteutettu logiikkaohjattuna. Se takaa että lavetilla päästään liikkumaan ahtaissakin paikoissa, sanoo Mäkitalo. 

Metsäkoneenkuljetuslavetti mitoitetaan ja varustellaan juuri asiakkaan tarpeiden mukaan. 

- Yleensä varusteluun kuuluu 20 tn vinssi sekä hydrauliset kuormankiristimet, takatukijalat ja ajosillat. Huollon helppoutta tuo keskusvoitelujärjestelmä, toteaa Mäkitalo.

holmi22.jpg

(kuva: Siimetin 2-akselisen puoliperävaunun runkorakenne on suunniteltu erityisesti metsäkonekäyttöön.)

Metsäkoneita kuljetetaan myös Siimetin 3-akselisilla puoliperävaunuilla, joihin mahtuu myös järeämmät maansiirtokoneet.

- 3-akselisen vaunun rakenteellinen kantavuus on 45-68 tonnia. Päälleajoa helpottaa alhaiset kuormauskorkeudet, huomauttaa Mäkitalo.

Nopeisiin toimituksiin Siimetiltä löytyi haastatteluhetkellä pihasta uusi 2-akselinen metsäkoneiden kuljetukseen tarkoitettu puoliperävaunu.

- Eli jos on tarvetta pitkäikäiselle laatulavetille niin kannattaa olla nopeasti yhteydessä, ilmoittaa Mäkitalo.

siimet42.jpg

(kuva: Siimet tekee perusteelliset kunnostukset käytettyihin lavetteihin. Nykyaikainen maalaamo mahdollistaa laadukkaan pintakäsittelyn.)

Raskaan kaluston korjaamopalvelut

Lavettivalmistuksen ja autovarusteluiden lisäksi Siimet on panostanut viime vuosina yhä enemmän myös raskaan kaluston korjauksiin.

- Käytössämme on erillinen huoltohalli mihin mahtuu työn alle useita ajoneuvoja yhtäaikaa ja nykyaikainen maalaamo. Korjaamotoiminnassa tärkeässä roolissa on tuotantomme järeä konekanta, joten pystymme valmistamaan ja koneistamaan teräksestä lähes mitä vain korjausprojekteihin. Myös hydrauliikan osaaminen on meillä korkealla tasolla, sanoo Marko Tuhkalainen. 

Vierailuhetkellä Siimetin korjaamolla oli perusteellisessa kunnostuksessa kuljetuslavetteja sekä korjattavana puuhakkureita ja järeä kivimurskain.

- Olemme tehneet remontteja myös esimerkiksi metsäkoneiden nostureihin, kaivukoneiden puomistoihin ja pyöräkuormaajien runkoniveliin - meiltä saa myös nosturitakastukset. Pystymmekin tarjoaamaan korjauspalveluita lähes kaikenlaiselle raskaalle kalustolle kustannustehokkaaseen hintaan ja nopealla aikataululla niin että kalusto saadaan mahdollisimman äkkiä takaisin tuottavaan työhön, lupaa Ari Mäkitalo.    

siimet33.jpg

(kuva: Siimet tarjoaa monipuoliset korjaamopalvelut kaikelle raskaalle kalustolle; kuvassa työn alla pari autohakkuria ja järeä kivimurska.)

24.09.2022 14:00Laatulaitteet lajittelu- ja kierrätystoimintaan Minimum Agentilta
23.09.2022 23:00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
22.09.2022 16:11MTK vaatii: Suomen tiukennettava otettaan EU:n ennallistamisasetukseen
22.09.2022 15:00Evon metsäopetus 160 vuotta - uusi koulutus alkamassa
22.09.2022 9:20Vuosihuoltoseisokit vaikuttavat Äänekosken biotuotetehtaan ja Rengon sahan toimintaan
22.09.2022 8:11IAA-Kuljetusnäyttely: Akkusähkökäyttöinen raskas kuorma-auto Nikola Tre BEV
22.09.2022 8:00Stora Enson uusi palvelu parantaa metsänomistajien turvallisuutta
21.09.2022 18:33Metsäkoneiden ajouraverkostojen luokittelu tuottaa uutta tietoa ajourien suunnitteluun ja käyttöön
21.09.2022 12:18IAA-Kuljetusnäyttely: Iveco Daily sähköistyy - Akkukapasiteettia tarjolla yli 100 kWh verran
21.09.2022 11:06IAA-Kuljetusnäyttely: Volkswagen ID. Buzz Cargo vuoden pakettiauto 2023

Siirry arkistoon »