Örum esittelee edistyksellisiä uutuustuotteita hyötyajoneuvokalustoon

12.06.2021 16.00

orum1.jpg

Örum Oy Ab on merkittävimpiä moottoriajoneuvojen varaosien ja lisävarusteiden kokonaispalvelun tuottajia Suomessa, joka on palvellut asiakkaitaan lähes 100 vuoden ajan. Yhtiön toiminta perustuu asiakaskonsepteihin, luotettavaan logistiikkaan, korkealaatuisiin tuotteisiin sekä ammattitaitoiseen henkilöstöön.

(kuva yllä: Perävaunujen käytettävyyttä ja hallintaa lisää merkittävästi uusi Wabco SmartBoard II järjestelmä.)

Örum palvelee ammattitaidolla hyötyajoneuvojen varaosissa ja lisävarusteissa. Asiakaskuntaan kuuluvat sekä ensiasennuksen että jälkimarkkinoiden johtavat toimijat.

- Olemme hyötyajoneuvojen ensiasennusten ja jälkimarkkinoiden edelläkävijä. Tuomme maahan alkuperäislaatuisia varaosia ja lisävarusteita Euroopan johtavilta tavarantoimittajilta. Heidän jatkuva tuotekehitystyö tuottaa markkinoille tasaiseen tahtiin uusia edistyksellisiä ratkaisuja, sanoo Antti Norva, liiketoimintajohtaja, Örum Hyötyajoneuvot.

Jarrujärjestelmät kehittyy älykkäämmiksi

Wabco on maailman johtava hyötyajoneuvojen pneumaattisten ja sähköisten jarrujärjestelmien, ajonvakautus-, jousitus- ja voimansiirron järjestelmien sekä komponenttien kehittäjä ja valmistaja. Wabco-tuotteet sisältävät erilaisia ohjainjärjestelmiä, jotka parantavat ajoturvallisuutta ja vähentävät ajoneuvon käyttökuluja. Teknologiajohtajana Wabco on tuonut ensimmäisenä markkinoille hyötyajoneuvojen tärkeimpiä innovaatioita, kuten lukkiutumattomat jarrujärjestelmät (ABS), elektronisesti ohjatut ilmajousitusjärjestelmät (ECAS), elektroniset ajonvakautusjärjestelmät (ESC) sekä elektroniset jarrujärjestelmät (EBS).

- Keväällä 2020 yksi maailman suurimmista autonosien valmistajista ZF osti Wabcon, mikä tuo yritysten välille merkittävää synergiaa ja tulee varmasti jatkossa näkymään entistäkin vahvempana panostuksena tuotekehitykseen. Wabcon lisäksi myös ZF on kuulunut todella pitkään Örumin tuoteohjelmaan joten yritysten voimien yhdistäminen tuo sitäkin kautta etuja tulevaisuudessa, sanoo Örumin tekninen myyntipäällikkö Tom Dahlström.

Perävaunujen käytettävyyttä  ja hallintaa lisää merkittävästi uusi Wabco SmartBoard II järjestelmä.

- Uudessa SmartBoard II:ssa on aiempaa suurempi näyttö mikä helpottaa ja nopeuttaa käyttöä; painikkeita on lisätty ja valikkojen välillä siirtyminen helpompaa. Yksinkertaisen monikielisen paneelin avulla kuljettajalla on pääsy perävaunun tietoihin sekä mahdollisuus käyttää perävaunun jarru- ja jousitustoimintoja. Paneelin rakenne on kestävä ja se asennetaan helposti perävaunun sivulle, kytkettynä EBS:ään tai ABS:ään. Pitkäkestoisen akun vaihto on helppoa ja tarjolla on myös akuton vaihtoehto ADR sovelluksiin, kertoo Dahlström.

SmartBoard II mahdollistaa pääsyn akselipainoa, kilometrimäärää, rengaspaineita ja lämpötilaa, jarrupalojen kulumista ja perävaunun EBS-vikakoodeja koskeviin tietoihin myös silloin kun perävaunu ei ole kytkettynä kuorma-autoon. Järjestelmä myös aktivoi perävaunun jarrutus- ja jousitustoiminnot, kuten Wabcon OptiLevel, OptiTurn ja käynnistyksenestolaitteet, jos ne ovat asennettuna perävaunussa.

- Suomalaiset perävaunuvalmistajat ovat ottaneet SmartBoard II järjestelmän jo laajasti käyttöön ja siitä saatava asiakaspalaute on erittäin hyvää. Ja Wabco tarjoaa mahdollisuuden myös perävaunun tärkeiden tietojen seuraamisen etänä vaikka ohjaamosta käsin Optilink -mobiilisovelluksen avulla, lisää Örumin avainasiakaspäällikkö Harri Kuparinen.  

Wabco on tuomassa tulevaisuu- dessa markkinoille uudet entistä- kin älykkäämmät iABS ja iEBS jarrujärjestelmin ohjainyksiköt.

- Jarrujärjestelmien ohjauksen tekniikka kehittyy jälleen seuraavalle tasolle uudenlaisen elektroniikan ansiosta. Yksiköihin on integroitu aiempaa enemmän ominaisuuksia joten ulkoisia komponentteja tarvitaan jatkossa aiempaa vähemmän, toteaa Tom Dahlström.

orum2.jpg

(kuva:  Raufoss on esitellyt legendaarisen messinkisen P5 -järjestelmän tilalle uuden komposiittirakenteisen ABC -pikaliitinjärjestelmän, missä liitinten kierrekohdat ovat edelleen messinkiä.)

Komposiittirakenteinen pikaliitinjärjestelmä

Raufoss liittimet takaavat kuorma-autoyhdistelmien jarrujärjestelmien luotettavan toiminnan ja tiiviit liitokset.

- Kehitys on mennyt eteenpäin paineilmaliitinjärjestelmissä, kun Raufoss on esitellyt legendaarisen messinkisen P5 -järjestelmän tilalle uuden komposiittirakenteisen ABC -pikaliitinjärjestelmän, missä liitinten kierrekohdat ovat edelleen messinkiä. Uuden erittäin kestävän materiaalin ansiosta järjestelmä on keventynyt merkittävästi, mikä vähentää osaltaan yhdistelmän omapainoa. Komposiitista valmistettu pikaliitinjärjestelmä mahdollistaa aiempaa paremman muunneltavuuden erilaisten adapterien avulla, liitinten sisämuotoilun ansiosta paineilman virtaavuus on parempi ja tärkeä rakennemuutos on myös se että nyt pikaliitoksen pystyy avaamaan tarvittaessa huoltotoimenpiteiden yhteydessä, kertoo Tom Dahlström.

Uuden Raufoss ABC -pikaliitinjärjestelmän toimitukset ovat alkaneet ja palaute on todella positiivista:

- Perävaunuvalmistajat ja päällerakentajat ovat tyytyväisiä mm. sen helppoon muunneltavuuteen mikä nopeuttaa tuotantoa. Ja säästö omapainossa on aina kuljetusyrittäjälle kotiinpäin, sanoo Harri Kuparinen.

orum3.jpg

(kuva: Hellan uudessa takavalossa kaikki toiminnot on toteutettu LEDeillä.)

Uusi LED-takavalo veto-autoihin ja perävaunuihin

Hella valojen historia on yhtä pitkä kuin auton historia, sillä jo ensimmäisissä autoissa oli Hellan valot. Vuoden 2021 aikana Hella esittelee jälleen mielenkiintoisia valouutuksia hyötyajoneuvoihin.

- Todella suuri uutuus on täysin uusi Hella LED-takavalo perävaunuihin ja vetoautoihin 24 V tarpeisiin, jossa hyödynnetään uusinta LED-tekniikkaa.Malleja on kymmenen erilaista, joten kaikkiin erilaisiin käyttötarpeisiin löytyy sopiva malli, kertoo Örumin tuotepäällikkö Henry Valkila.

Uudessa takavalossa kaikki toiminnot on toteutettu LEDeillä. Uutta on dynaaminen pyyhkäisyvilkku sekä patentoitu LED -valon suodatus, jonka avulla toteutetaan peräti 144 cm2 kokoinen pinta, joka toimii parkkivalona. Takaheijastin on sijoitettu tämän parkkivalon taakse. Suurella valopinnalla saavutetaan paras mahdollinen näkyminen liikenteessä, joka tietenkin parantaa turvallisuutta. 

- Tämä uusi takavalo on tehty erityisen kestäväksi. Sen iskunkestävä pintalasi on tehty polykarbonaatista ja kiinnitetty liimaamallla valon ABS-runkoon. Tällä on saavutettu huippuhyvä tiivistysluokitus, eli IP 6K9K, mikä tarkoittaa että hyvän pölytiiviyden lisäksi tämä valo kestää pesua kuumalla vedellä ja painepesurilla. Valo on myös ulkomitoiltaa varsin kompaktin kokoinen: 410 x 140 mm ja paksuus vain 55,5 m, ilmoittaa Henry Valkila.

Hellan uuden takavalon elektroniikka on rakennettu täyttämään korkeimmat vaatimukset. Sen uusilla suurteho LEDeillä on pitkä käyttöikä ja pieni virrankulutus. 

- Tämän lisäksi valosta löytyy valmis liitäntä vilkkuville sivuvaloille. Suuntavilkulle on oma toiminnan valvonta, mutta sen lisäksi valossa on valmiina kuormituksen simulointi vilkkuvalolle ja myös jarruvalolle joten yhteensopivuusongelmia ei enää ilmene asennuksessa. Valo toimii omana kytkentärasianaan eli sen takana on hyvät ekstraliitännät LED-lisäperuutusvalolle, vilkkuville sivuvaloille, LED-rekisterivalolle ja kumivarsiäärivaloille, kertoo Henry Valkila.   

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »