Volvo Trucks ja DFDS yhteistyöhön rakentamaan sähköisten kuorma-autokuljetusten toimitusketjua

04.06.2021 8.50

Pohjois-Euroopan suurin kuljetus- ja logistiikkayhtiö DFDS ja Volvo Trucks yhdistävät voimansa sähköistääkseen raskaat kuorma-autokuljetukset. Yhteistyön ensimmäisessä vaiheessa DFDS toimittaa täysin sähkökäyttöisellä kuorma-autolla osia Volvon kuorma-autotehtaalle Göteborgin lähelle. Yhteistyö on tärkeä askel Volvo-konsernin fossiilittoman toimitusketjun rakentamisessa. 

"Olen erittäin iloinen ja ylpeä yhteistyöstämme DFDS:n kanssa matkallamme kohti kestävämpiä kuljetuksia. Volvo-konserni on asettanut tavoitteekseen rakentaa fossiilittomat toimitusketjut, ja tämä on merkittävä virstanpylväs sillä matkalla”, sanoo Volvo Trucksin johtaja Roger Alm.

Volvo Trucks ilmoitti huhtikuussa kolmen uuden raskaan täyssähköauton myynnin aloittamisesta. Yksi niistä on Volvo FM Electric, jota DFDS ensimmäisenä yrityksenä käyttää kaupallisessa liikenteessä. Kesän jälkeen kuorma-auto toimittaa osia Volvon kuorma-autojen tehtaalle Göteborgiin. Volvo FM Electric tulee aluksi ajamaan yhteensä 120 kilometriä päivässä.

"Tämä täydenskaalan sähköhanke osoittaa konkreettisella tavalla, kuinka tosissaan DFDS suhtautuu siirtymiseen sähköiseen liikkuvuuteen ja vastuulliseen ja kestävään kuljetusbisnekseen", sanoo Nikola Andersson, DFDS:n logistiikkatoimialan johtaja. 

Volvo Group on yksi maailman suurimmista kuorma-autojen ja muiden ajoneuvojen valmistajista - ja samalla myös merkittävä kuljetusostaja. Tavoitteena on rakentaa fossiiliton toimitusketju.

"Yhteinen tavoitteemme on oppia toinen toisiltamme ja saada syvällisiä ja hyödyllisiä oivalluksia sähköisten kuljetusten kannalta olennaisista aiheista kuten akun kapasiteetista, reittisuunnittelusta, lataamisesta, kuljettajien kokemuksista ja paljon muusta. Sähkön käyttö on paljon muutakin kuin vain kuorma-auto - se on täydellinen ratkaisu”, Roger Alm sanoo. 

Tehokas latausasema

Tulevaisuuden turvaamiseksi DFDS päätti rakentaa markkinoiden tehokkaimman latausaseman, teholtaan 350 kW, päätoimipisteeseensä Göteborgiin.

"Olemme e-liikkuvuusmatkamme alussa ja tiedämme, että latauskapasiteetti on tärkeä. Yhteinen oppimiskokemuksemme Volvon kanssa on arvokas sähköistymisen alkumetreillä, sillä saamiemme tietojen perusteella voimme arvioida ajoneuvon akun kapasiteettia reittien ja yksittäisten tehtävien kannalta", jatkaa Niklas Andersson. 

Markkinoiden kattavin mallisto

Kolmen uuden raskaan sähkökuorma-automallin - Volvo FH, FM ja FMX – myynnin aloituksen myötä Volvo Trucksilla on nyt kattava mallisto kuudesta keskiraskaasta ja raskaasta sähkökuorma-autosta. Tällä hetkellä se on alan kattavin kaupallinen sähkökuorma-automallisto.

"Esittelemällä Volvon uudet täysin sähkökäyttöiset suuremmalla kantavuudella ja tehokkailla voimansiirroilla varustetut kuorma-autot uskomme, että aika on oikea nopeaan sähköistymiseen raskaiden kuljetusten osalta", Roger Alm toteaa.

16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän

Siirry arkistoon »