Continentalin perustamisesta 150 vuotta

18.05.2021 9.00

Suuren tarinan alku: 1928 Continental valmisti ensimmäisen T2 AS -ilmarenkaan. Maataloustraktorin rengas oli Euroopan ensimmäinen ilmarengas.
Suuren tarinan alku: 1928 Continental valmisti ensimmäisen T2 AS -ilmarenkaan. Maataloustraktorin rengas oli Euroopan ensimmäinen ilmarengas.

Pelloilla, satamissa, lentokentillä: Continentalin Commercial Specialty Tires ‑työkonerenkaat tarjoavat pitoa ja liikettä mitä erilaisimpiin käyttötarkoituksiin. Renkaiden pitkä historia on myös merkittävä luku kansainvälisessä teollisuuden historiassa.

Sadetakit, termospullot, polkupyörät ja vaunujen renkaat: nämä olivat Continentalin tuotevalikoiman päätuotteita 1871, jolloin yritys perustettiin Hannoveriin. Tänään, 150 vuotta myöhemmin, Continental on yksi maailman koko liikennealan suurimmista toimittajista ja yksi merkittävimmistä kansainvälisistä teknologiayrityksistä, jonka eri tuotteet pitävät maailman liikkeellä.

1800-luvun loppu: hevosille pitoa lumella ja jäällä

Ennen kuin teollistuminen alkoi vaatia yhä monipuolisempia työkonerenkaita, 1800-luvun tärkeimpiä kuljetusvälineitä olivat hevoset ja vaunut. Tuolloin matkaan lähdettiin yleensä kuskin tai maanviljelijän reippaan maiskautuksen eikä moottorin hurahduksen säestämänä.

Continental valmisti kumista valmistettuja suojia estämään hevosia liukastelemasta jäisillä pinnoilla. Kun Carl Benz vuonna 1886 rekisteröi ensimmäisen autopatenttinsa, jossa oli sisäinen polttomoottori, historian suunta kääntyi ja ensimmäinen sisärenkaallinen ilmarengas kehitettiin Ranskassa vuonna 1889.

1920-luku: maatalous- ja teollisuusinnovaatiot

Continental määritteli maatalouden tärkeäksi markkina-alueeksi jo varhain. Myöhemmät teollisuusmaat, kuten Saksa, olivat tuolloin pääasiassa vielä maatalousmaita. Vuonna 1917 Henry Ford rakensi Yhdysvalloissa ensimmäisen nykypäivän malleja muistuttavan traktorinsa. Kymmenen vuotta myöhemmin tämäntyyppiset maataloustraktorit olivat alkaneet yleistyä Euroopassa.

Traktoreiden suuri haaste oli, että niillä tuli ajaa turvallisesti niin tiellä kuin pellolla, mikä ei tuolloin onnistunut tavanomaisilla renkailla. Continental vastasi haasteeseen ja esitteli vuonna 1928 T2™-traktorinrenkaan eli Euroopan ensimmäisen maataloussektorin ilmarenkaan. Aiemmin oli usein välttämätöntä vaihtaa tilalle rauta- ja elastiset renkaat siirryttäessä pellolta tielle ja päinvastoin, mutta uusia rengasmalleja saattoi nyt käyttää kaikilla alustoilla.

Erityisvaatimukset täyttäviä renkaita tarvittiin yhä enemmän entistä raskaampien kuormien kuljetuksessa. Tuotantohalleissa ja varastoissa, laajenevissa satamissa ja siirryttäessä yksittäisten lastien kuljettamisesta konttiliikenteeseen, vaatimukset materiaalin − ja siten myös renkaiden − suhteen kasvoivat. Aiemmat rengasmallit eivät usein enää riittäneet. Vuonna 1920 markkinoille tuli ensimmäinen elastinen umpikuminen rengas.

Talousihme: työkonerenkaat kuljetuksiin, lentokentille ja satamiin

Kuljetuksista kehittyi Continentalille tärkeä liiketoiminta-alue toisen maailmansodan päätyttyä. Erikoiskoneita ja -kuljetusajoneuvoja tuli yhä enemmän, ja tarve räätälöidyille rengasratkaisuille kasvoi. Standardoidun eurolavan käyttöönotto vuonna 1961 toi uuden noususuhdanteen alalle. Viisi vuotta myöhemmin Continental esitteli ensimmäisen renkaan nimellä ContiSuperElastic™ (CSE), joka luonnehtii yhä nykyistä tuotevalikoimaamme.

Vuosi 1955 osoittautui sodan jälkeisenä aikana Continentalille merkittäväksi työkonerenkaiden vuodeksi. Länsimaissa maataloudessa koettiin ennennäkemätöntä kehitystä: pelkästään Saksassa rekisteröitiin lähes 100 000 traktoria. Samana vuonna Continental esitteli AS Farmer™ -renkaan, jonka uusi kuviointi oli aiempaa leveämpi, mikä näkyi ennen kaikkea parantuneena itsepuhdistuvuutena ja parempana pitona.

Continentalin_OTR-nailonristikudosrenkaat_ovat_kaytossa_maanrakennuskoneissa_kaikkialla_maailmassa.jpg

Saksan kansainvälinen Nürnbergin lentokenttä avautui vuonna 1955, jolloin Continental havaitsi merkittävän liiketoiminta-alueen. Nykyään Hannoverissa päämajaansa pitävä yhtiö on ainoa, jolla on tarjota täydellinen rengasvalikoima lentokenttäalalle. Teknologiayhtiö tuottaa renkaita kaikkiin lentokentällä käytettäviin ajoneuvoihin: lentokoneen hinaajiin, säiliöautoihin ja paloautoihin, matkatavaroiden kuljetusautoihin ja lentokenttälinja-autoihin. Usein lentokentällä käytetty rengas on ContiRV20™, jonka uritettu pintakuviointi on erityisen vähän tärinää tuottava.

Satamateollisuudesta on tullut vastaavasti tärkeä liiketoimintasegmentti, jossa valikoima on kasvanut meritse kuljetettavien tavaroiden, raaka-aineiden ja kuormien kasvun myötä. Nykyään Continental tarjoaa laajan tuotevalikoiman erikoisratkaisuja kaikkiin mahdollisiin lastaus- ja purkukoneisiin maailman suurimmissa konttisatamissa. ContainerMaster+™-malli, jota käytetään konttien kuormaussatamissa ja kuljetusautoissa, on osoittautunut soveltuvaksi moneen käyttötarkoitukseen.

1990-luku: kansainvälistyvä maatalouden rengassegmentti

Jatkuvan kehityksen ansiosta maatalouskoneiden renkaista tuli yhä suositumpia. 1990-luvulla Continental laajensi rooliaan ulkomaisilla markkinoilla, erityisesti Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, ja yhtiöstä tuli maailmanlaajuisesti alkuperäisrenkaiden toimittaja useille maatalousajoneuvojen valmistajille.

Vuonna 2004 maatalousrengassegmentti myytiin, jonka seurauksena maatalouskoneiden renkaiden valmistus- ja markkinointilisenssi Continental-brändin alla siirtyi CGS/Mitasille. Continentalin autoliiketoiminnan tuotteiden ja ratkaisujen kehitys ja myynti jatkuivat entiseen tapaan, ja samaan aikaan Continentalin maatalousrenkaiden kysyntä kasvoi.

Continentalin materiaalinkäsittelysektorin kasvu jatkui 1990-luvulla. Vuonna 1991 valmistui 1,5-miljoonas CSE-rengas Korbachin tehtaan tuotantolinjalta, ja vuoteen 2000 mennessä oli valmistettu jo 3,5 miljoonaa CSE-rengasta. CSE-valikoima laajeni 1994–1995 myös CSE Robust SC 15™ -renkaalla.

150. syntymäpäivä: täysin uudistettu valikoima renkaita

Vuonna 2016 Continental hankkii takaisin oman brändinsä oikeudet ja palasi maatalousrengasmarkkinoille vuonna 2017 premium-vyörenkailla Tractor70™ ja Tractor85™. Samana vuonna yhtiö avasi uuden maatalousrengastehtaan Portugalin Lousadoon. Tästä alkaen päivitettyyn tuotevalikoimaan on kuulunut myös vankka premium-vyörengas TractorMaster™, joka toimii hyvin sekä pellolla että tiellä.

Vaativaa renkaiden käyttöaluetta Continentalille edustaa kaivos- ja maanrakennusteollisuuden segmentti. Yhtiö on vastannut tähän haasteeseen jo vuosia. 1990-luvun lopulla Continental tuli markkinoille sen ensimmäisellä omalla Earthmoving EM3™ OTR -vyörenkaalla ja on siitä lähtien jatkuvasti laajentanut tuotevalikoimaansa.

Maanrakennustyömailla ja kaivoksissa renkaiden täytyy toimia aina optimaalisesti märissä olosuhteissa, polttavassa kuumuudessa, pakkasessa ja hiekalla tai mullassa sekä myös mudassa ja terävällä soralla. Continentalin Earthmoving-valikoiman erikoisrengas voi olla halkaisijaltaan jopa 2,2 metriä ja painaa tonnin.

Tulevaisuuteen digitaalisten ratkaisujen avulla

Äärimmäiset olosuhteet vaativat renkailta erinomaista kestävyyttä ja suorituskykyä. Renkaiden kunnon jatkuvassa seurannassa Continental turvaa siksi yhä enemmän digitaaliseen renkaiden valvontaan. Yhtiö on kehittänyt ratkaisuja, kuten ContiPressureCheck™, ContiConnect Yard™ ja ContiConnect™ Live, joiden avulla rengaspaineista ja -lämpötiloista kerätyt tiedot lähetetään reaaliaikaisesti pilveen keskitetyn telematiikkayksikön kautta.

ContiConnect™ Live käyttää lisäksi GPS:ää ajoneuvon paikantamiseen ja renkaiden käyttötuntien tallentamiseen. Kalustopäälliköt saavat näin nopeammin ja kätevämmin käsityksen ajoneuvojen kunnosta niiden sijainnista riippumatta. Tietojen analysoinnin seurauksena kalusto hyötyy seisokkien vähentymisestä, ylläpitokustannusten pienentymisestä sekä käyttöajan kasvamisesta.

19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien

Siirry arkistoon »