Hinausautot K. Sulingon uusi Scania 730 S: Hinausautojen kuningas

16.05.2021 15.50

sulinko1.jpg

Suomen muuta Eurooppaa sallivampi ajoneuvolaki mahdollistaa ajoneuvoyhdistelmille enimmillään 76 tonnin kokonaispainon ja jopa 34,5 metrin pituuden. Uusien mittojen mukainen ja samalla mahdollisimman kevyeksi tehty kalusto, minkä rakenteet ei kestä kovia otteita hinattaessa asettaa omat haasteensa mahdollisissa ongelmatilanteissa paikalle kutsuttaville hinausautopalvelutarjoajille. KATSO TÄSTÄ VIDEO AUTOSTA!

(kuva yllä: Hinauspalvelut K. Sulinko Oy:n uuden neliakselisen Scania 730 S hinausauton kokonaismassa nousee liki 32 tonniin. Etuakselitkin ovat 9 tonnisia, jotta  autossa on riittävästi tukevuutta tien päällä tehtäviin vaativiin nosto- ja vetourakoihin. Auto on räättälöity juuri käyttötarpeeseen ja viimeistely näyttelytasoiseksi.)

Pirkanmaan alueella liki 30 hinausauton ja muun kaluston voimin palveleva Hinausautot K. Sulinko Oy vastaa haasteeseen tarkoitusta varten räätälöidyllä raskaan kaluston hinausautokalustolla. Näistä tuorein: neliakselinen Scania 730 S on monilta osiltaan ainutlaatuinen koko maailmassa.

Hinausautot K. Sulingon ajoneuvokalusto erottuu edukseen liikenteessä, paitsi lukuisista turvallisuutta kohentavista valoista myös näyttelytasoisesta viimeistelystä. Pian pari vuotta takaperin valmistunut Volvo keräsi yleisön ja tuomariston huomion Power Truck Show näyttelyssä, mistä auto toi omistajalleen palkintoja kotiin viemisiksi. Hiljattain ruotsalaisen hinausautovalmistaja BRO Bärningsbyggen Ab:n Sulingolle erikoistilauksena valmistama Scania 730 S on sekä tekniseltä toteutukseltaan ja toiminnoiltaan että viimeistelyltään todellinen insinööri- ja käsityötaidon taidonnäyte.

sulin2.jpg

(kuva: Hydrauliikalta käyttövoimansa saavien toimintojen rusaudesta kertoo liki metrin levyiseksi venähtänyt hydrauliikkakeskus, kymmenin eri vipuineen. - Kaikkien auton toimintojen ohjaus sujuu langattomasti, yhden ohjaimen kautta, esittelee Kaj Sulinko.)

Kompromisseja ja suunnitelmat uusiksi

Kaj Sulinko sanoo hiljattain valmistuneen Scanian rakentamishankkeen saaneen alkusysäyksensä verkostokokouksessa, puolihuolimattomasta huulenheitosta:

- Ajattelin siinä ääneen, että vielä tekisi mieli tehdä yksi auto, mutta nykyinen pitäisi kyllä saada ensin myytyä. Niin siinä sitten kävi että autolle löytyikin nopeasti uusi omistaja ja sen myötä kaupat tuli käteltyä myös uudesta Scania-alustasta Pirkkalan Scanialla Huotilan Jussin kanssa. 

Sulingolla oli selkeä käsitys millainen uuden auton tulee olla, mutta kompromissejä ei tässäkään hankkeessa voitu välttää.

- Lähtökohtana oli mahdollisimman tukeva auto, jolla voi palvella mahdollisimman hyvin niin nykymittojen mukaisilla yhdistelmillä, kuin perinteisemmällä kalustolla ajavia yrityksiä. Tässä on nyt ajateltu likipitäen kaikkia mahdollisia tien päällä vastaan tulevia haasteita sekä työturvallisuutta että ergonomiaa. Käytännön syistä halusin auton mahdollisimman tilavalla ohjaamolla. Scanian mallistossa suurin pirtti on tarjolla vain S- sarjaan, mikä osaltaan määräsi mallivalintaa. Toisaalta olisin halunnut myös keppivaihteet, mutta sepä ei onnistu 730 hevosvoimaisen moottorin yhteydessä. Keppiaskin olisi saanut 650:n jatkeeksi. Tilausvaiheessa, eli reilu vuosi takaperin ei vielä ollut tarjolla 770:stä, Kaj Sulinko huomauttaa ja jatkaa: - Autossa on sen verran tehonälkäiset vinssilaitteet, että päätös kääntyi 730 heppaisen puoleen ja Opti Cruise-vaiteistoon.

sulin4.jpg

(kuva: Kaj Sulinko ei ole jättäyt mitään seikkaa puolitiehen. - Kunnollisilla työkaluilla on mukava tehdä töitä. Ja kun itse suunnittelee, niin hommat sujuu.)

Väkevät vinssit ja tehokas hydrauligeneraattori

Sulingon mainitsemat, autoon sovitetut vinssilaitteet, joita on yhteensä viisi, ovat suorituskyvyltään kunnioitusta herättävät. Päävinssien joita on kolmin kappalein, vetosuunta on taakse päin. Näistä tehokkain on 30 tonnin ja kaksi 20 tonnin vetokyvyllä. Molemmilla kyljillä, heti ohjaamon takana on hydraulisesti alas laskeutuvat 10 tonnin vinssit. Päävinssin voimavaroista kertoo jotakin se, että sen asentamisen johdosta ruotsalaisvalmistaja joutui muokkaamaan pääpuomia uusien vahvuuslaskemien mukaan. Samalla auton hydrauliikkapiiriin lisättiin toinen pumppu vaihteiston yhteyteen. 

- Toinen pumppu pyörittää käyttöhyrauliikkaa sekä Dynaset Oy:n meille varta vasten räätälöimää ja teholtaan 15 kW hydrauligeneraattoria. Sen myötä meillä on jatkuvasti riittävästi sähkövirtaa tarjolla kaikkiin tarpeisiin, sanoo Sulinko.

sulin3.jpg(kuva: - Toimitimme tähän autoon erikoistilauksena täysin uudenmalliseen 19 kW generaattorirunkoon valmistetun ja teholtaan 15 kW:n Dynaset hydrauligeneraattorin, joka on mallia Sulinko Design, eli väriä myöten täysin ainutlaatuinen. Kompakti koon ja keveyden ansiosta se voitiin asentaa ylös katonrajaan, sanoo Kaj Sulingon kanssa hyvää yhteistytä tekevä Dynasetin Jari Vuorenmaa.)

Mainittakoon samaan yhteyteen että hinausautoissa on yleisesti noin 6-7 kW:n generaattorivarustus. 

- No tässä autossa on nyt matkassa plasmaleikkurit ja muu tarvittava välineistö. Ja lisäksi rakenteesta nousevien työvalomastojen valot saavat nyt virtansa 230 V järjestelmästä, mikä tarkoittaa entistäkin parempaa valotehoa työmaalla. Tehokkaan Dynaset generaattorin ansiosta virtaa riittää myös muiden, kuten pelastusviranomaisten tarpeisiin,  Sulinko tarkentaa.

Kaj Sulingon toiveet auton rakenteellisten muutosten suhteen otettiin BRO Bärningsbyggen puolelta hyvin vastaan.

- Hiukan siinä miettivät mutta lupasivat optimisteina, että auto on valmiina neljässä kuukaudessa. Sittemmin aikataulu hieman venyi ja lopulta auton valmistuminen vei reilun vuoden ja koko ajan tapahtui. Toki siinä sai tilaajakin kaivaa taskua samassa tahdissa, Sulinko sanoo naureskellen.

sulin5.jpg

(kuva: - Ohjaamon varustelu aloitetaan keväällä. Ristimaa Customs verhoilee ja JJ Customs asentaa HiFi-puolen. Tällä kertaa luotetaan ulkopuoliseen apuun, toteaa Kaj Sulinko.)

Työn ehdoilla

Kaj Sulingolla on hyvä pelisilmä ja luonnollisesti myös kokemusta näyttävien hinausautojen rakentamisesta. Falck hinauspalveluketjun jäsenyrityksenä auton värisävy oli selvillä jo ennen hankkeen käynnistymistä. Viimeistelyn tasosta kertoo jotain se että maalaus vei kaikkinensa noin 13 viikkoa.

- Hyvin ovat maalauksessa onnistuneet. Maalauksen viimeistelee kidelakka. Ja maalattiin varmuudeksi samaan sävyyn myös liki kaikki katseilta piilossa oleva, jotta kestää paremmin kovaa kulutusta ja sääolosuhteita. Samalla ylimaalattiin nuo RST-Steelin toimittamat valoraudat ja puskuri. Kokonaisuus näyttää nyt juuri siltä millaiselta ajattelinkin, Sulinko toteaa.

sulin6.jpg(kuva: Jopa 3,5 metrin korkeuteen ulottuvissa, 3 mm vahvuisesta rosterista valmistetuissa kaapeissa riittää työkaluja kaikkiin tarpeisiin. Usein asiakkaan ajoneuvo saadaankin kuntoon paikan päällä, joten varsinaista hinausta ei tarvitse edes aloittaa.)

Hinausautot K. Sulingon Scaniassa yhdistyy käytettävyys, työturvallisuus ja näyttävyys.

- Pituuden ja korkean massan takia autot ja yhdistelmät tapaavat mennä ulosajoissa tosi syvälle, mikä tekee nostotöistä lähes poikkeuksetta erittäin haastavia ja aikaa vieviä. Tähän autoon tehtiin mittatilaustyönä, ohjeitteni mukaan erikoiskorkeat kaapit molemmin puolin. Vinssit tehtiin mittatilaustyönä, jotta rumpuihin saatiin sopimaan tarvittavat 60 m vaijeria. Myös työ- ja tieturvallisuutta kohennettiin monin eri ratkaisuin, Sulinko sanoo.

Kaapit ovat todellakin merkittävästi totuttua korkeampia ja tilavampia. Ylimmät hyllyt ovat 3,5 metrin korkeudessa ja niille pääsy käy valmistajan vartavasten tähän autoon räätälöityjen, auton rakenteesta esiin taittuvia rappuja pitkin. Turvallisuutta nostavia Sulingon kehittämiä innovaatioita auto on pullollaan. Kokonaisvaltaisesta ajattelusta ja loppuun saakka viedystä suunnittelusta turvallisuuden ehdoilla kertovat esimekiksi kyljistä ylös päin avautuvien luukkujen kulmiin sovitetut valomajakat, jotka syttyvät kun luukku on avoinna, parantaen avatun luukun havainnointia. 

Insiööritaidon huipentuma

Aikaisemmin mainitun hydrauliikkajärjestelmän aivot sijaitsevat auton peräpäässä, suojassa luukun takana tietenkin. Hydrauliikalta käyttövoimansa saavien toimintojen rusaudesta kertoo liki metrin levyiseksi venähtänyt hydrauliikkakeskus, kymmenin eri vipuineen. Merkittäväksi asian tekee se että kaikkien eri toimintojen ohjaus tapahtuu oletuksena langattoman kauko-ohjain yksikön voimin. Järjestelmän rakentamisessa haasteeksi muodostui sopivan laajoin toiminnoin varustetun kauko-ohjaimen löytäminen. Ja löytyihän se: Sulingon esittelemässä ohjaimessa on neljä kertaa enemmän toimintoja kuin yleensä. Pelkästään auton sähkötöissä vierähti kahdeksan viikkoa mihin toi oman lisämausteensa auton VAK/ADR -hyväksyntä.

- Sähkäri oli ihmeissään, kun kerroin mitä haluan. Meinasi että on pojat mahdoton tehtävä. Sanoin että ihminen on käynyt 50 vuotta sitten kuussa, niin kyllä sinäkin tästä selviät. Kertoi auton luovutuksessa viettäneensä nelisen viikkoa kytkentäkaapissa ja ehdotti että kokeilisin samaa, kertoo Sulinko hymyssä suin.

Auton varustelista on mykistävän kattava. Hinausvarusteiden lisäksi autossa on pienen korjaamon verran työkaluja ja koneita sekä jopa juokseva vesi, jos käsienpesutarvetta ilmenee. 

- Koitin ottaa kaiken huomioon Kaj Sulinko sanoo vaatimattomaan tapaansa.    

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »