Uusi työkalu laskee ohjaavien ja vetoakseleiden renkaiden CO2-päästöt

11.05.2021 17.00

Continental_vecto.png

VECTO ja EU:n päästövaatimukset ovat tällä hetkellä yksi logistiikka-alan ajankohtaisimmista haasteista. Alan CO2-päästöjä on määrä vähentää rajusti vuoteen 2030 mennessä, ja renkaan valintaprosessilla on tässä suuri merkitys.

Jotta prosessi olisi entistä läpinäkyvämpää, Continental tarjoaa verkkosivuillaan yksityiskohtaisia tietoja renkaista julkaisemalla nettisivuilleen innovatiivisen CO2- ja polttoaineenkulutuslaskurin.

Laskuri auttaa vähentämään päästöjä

Uusi työkalu on suunniteltu auttamaan kuljetusyrityksiä laskemaan tarkasti, kuinka paljon ne voivat vähentää päästöjä valitsemalla omiin käyttötarkoituksiinsa juuri oikeat Continental-renkaat. Renkaan käyttöprofiilin, rakenteen ja vierintävastuksen yhteisvaikutus vaikuttaa ratkaisevasti siihen, kuinka paljon polttoainetta kuluu ja/tai voidaan säästää.

Continental tarjoaa laskurilla asiakkailleen kokonaisvaltaisen, käytännönläheisen ratkaisun, joka kertoo yksityiskohtaisesti EU:n asetuksesta ja sen vaikutuksista logistiikka-alalle. Laskuri täydentää nykyistä sivustoa ja perustuu VECTO-laskentamenetelmään.

VECTO-sivustolla käyttäjät voivat tarkastella sitä, miten VECTO toimii ja oppia vierintävastuksen vaikutuksista polttoaineenkulutukseen ja siihen liittyviin kustannuksiin. Laskuri kuvaa selkeästi sitä vaikutusta, joka renkailla on pyrittäessä vähentämään CO2-päästöjä.

Keskiössä vierintävastus

Ajoneuvon liikkuessa renkaisiin kohdistuu erilaisia voimia, jotka muuttavat jatkuvasti renkaiden muotoa ja myös palauttavat niiden muodon. Tässä prosessissa, joka tunnetaan hystereesinä, menetetään energiaa, jota häviää lämmön muodossa. Hystereesi on yksi renkaiden vierintävastuksen pääaiheuttajista.

Vierintävastuksen voittamiseen ja ajoneuvon eteenpäin suuntautuvan liikkeen säilyttämiseen tarvitaan lisää energiaa polttoaineen muodossa. Näin vierintävastus on päätekijä ajoneuvon polttoaineen kulutuksessa ja siitä johtuvissa CO2-päästöissä. Tämä osoittaa, kuinka tärkeää on valita ajoneuvon käyttöprofiiliin sopivat renkaat, koska yhdessä mittarilukeman, pidon ja kestävyyden kanssa vierintävastus on keskeinen tekijä määritettäessä renkaan suorituskykyä.

Kun kalustopäälliköt laskevat kalustonsa tehokkuutta, heidän on hyvä olla tietoisia vierintävastuksesta kustannustekijänä. Siksi Continental kehitti CO2- ja polttoaineenkulutuslaskurin tekemään renkaiden valinnasta asiakkaille läpinäkyvämpää.

”Laskurin avulla voimme tarjota asiakkaillemme keinon kehittää toimintoja yhä vastuullisemmiksi. Samalla voimme lisätä palveluosaamistamme ja neuvontaamme”, Head of Sales Fleet Juho Karjalainen Continental Rengas Oy:stä sanoo.

Oikeat renkaat tarpeen mukaan

”Renkaat pitäisi valita sen mukaan, mihin tarkoitukseen ajoneuvoa käytetään. Valinta on ratkaisevassa asemassa ajoneuvon polttoaineenkulutuksen ja siihen liittyvien päästöjen suhteen”, Karjalainen korostaa.

Asiakas aloittaa laskurin käytön kirjaamalla kunkin ajoneuvon käyttöprofiilin. Ajoneuvon telemetriatietojen pohjalta myös ajoneuvon hyötykuorma ja käyttötarkoitus voidaan ottaa huomioon. Laskuri käyttää näitä tietoja laskemaan, kuinka paljon polttoainetta ajoneuvo kuluttaa kunkin tyyppisillä renkailla ja näyttää polttoaineen kulutuksen kullekin rengassarjalle käyttötarkoituksesta riippuen.

Laskuri täydentää rengashakua, joka auttaa kalustopäälliköitä valitsemaan oikeat renkaat. Kaluston keskeiset vaatimukset analysoidaan kahdella eri tavalla ennen kuin Tire Finder suosittelee sopivaa rengassarjaa. Ensimmäiseksi työkalu erottelee polttoainetehokkuuden ja renkaiden kilometrimäärän. Sen jälkeen huomioidaan päivittäinen käyttöprofiili: ajetaanko pääasiassa moottoriteillä tai paikallisteillä, liikennöikö ajoneuvo yleensä kaukoliikenteessä tai lyhyillä toimitusmatkoilla.

Taustaa: VECTO ja CO2-päästöt

EU-tietojen mukaan raskaat ajoneuvot tuottavat 25 prosenttia tieliikenteen CO2-päästöistä Euroopassa. Rengaspaineiden, ajoneuvon kokoonpanon ja kuorman jakautumisen lisäksi renkaiden vierintävastuksella on ratkaiseva rooli polttoaineenkulutuksessa ja siten CO2-päästöissä.

EU-asetus, joka määrittää CO2-päästörajat uusille raskaille ajoneuvoille, tuli voimaan vuonna 2019. Asetuksen mukaan ajoneuvovalmistajien on leikattava ajoneuvojen CO2-päästöjä 15 prosenttia vuoteen 2025 mennessä ja 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Molemmissa tapauksissa viitevuotena käytetään heinäkuun 2019 ja kesäkuun 2020 välistä aikaa.

Tästä Continentalin suomenkieliselle VECTO-sivustolle.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »