Veljekset Reinikainen Oy: Telavalmistajan uutuusketjut vakuuttaneet ominaisuuksillaan

08.05.2021 12.24

reinikainen1.jpg

Veljekset Reinikainen Oy Kangasniemeltä korjaa puuta neljällä metsäkoneella. Teloissa on luotettu vuosikymmeniä Olofsforsin laatuun ja viime aikoina käyttöön on otettu myös Olofsforsin uusia Pro-Grip -metsäkoneketjuja.

(kuva: Veljekset Reinikainen Oy:n John Deere 1510G kuormatraktorissa on takatelillä Olofsfors Kovax M yleistelat ja etutelin pyörissä uudet Olofsfors Pro-Grip F16 TS ketjut, joista oli kertynyt maaliskuun puolivälissä positiivisia käyttökokemuksia tuhannen tunnin ajalta.)

Urakoimme puuta Kangasniemi-Hankasalmi-Pieksämäki-Konnevesi alueella Versowoodille - hyvä yhteistyö on jatkunut jo yli 15 vuotta. Teemme pääasiassa päätehakkuita ja harvennusten osuus on jotain parinkymmenen prosentin luokkaa. Tukki menee Versowoodin sahoille kun taas kuitupuu Äänekosken ja Varkauden tehtaille; nyt talviaikaan kuitua käytetään myös energiatuotannossa, kertoilee yrittäjä Tomi Reinikainen.

reinikainen3.jpg

(kuva: Olofsfors ProGrip F16 TS -ketjujen kulutusmatto muodostuu kolmen kettinkilenkin komponenteista ja niitä yhdistävistä kokoojarenkaista. Tämän rakenteen ansiosta ketju asettuu hyvin renkaalle ja ketjun eri osat kuluvat tasaisesti. Jokaisessa ketjumaton vaakalenkissä on kaatumaton 20mm materiaalista tehty U-hokki. U-hokkien ja runsaan hokkimäärän ansiosta pyöräpito on tehokas.)

Olofsforsin teloista vuosikymmenten hyvät kokemukset

Metsätyö Oy:n myymiä ruotsalaisia Olofsforsin valmistamia teloja on ollut Veljekset Reinikaisella jo vuosikymmeniä. 

- Ensimmäisiä teloja otettiin käyttöön jo 70-luvun lopulla joten niiden kehityksestä on kokemusta todella pitkältä aikaa. Päämerkki teloissa on ollut aina Olofsfors mutta aina välillä on toki kokeiltu muitakin merkkejä että on saatu vertailupohjaa. Itse muistan kun vuonna 1992 meille tuli Valmet 862 kuormatraktori ensimmäisillä 700-koon renkailla ja Olofsfors Eco-Track harvennusteloilla, mitkä olivat siihen aikaan aivan uusi juttu. Olin silloin 16-vuotias ja ajoin kyseistä konetta kesätöinä joten itsellekin on teloista jo jonkinlainen kokemus ehtinyt muodostua, naurahtaa Reinikainen.

reinikainen2.jpg

(kuva: TS-merkintä Pro-Grip ketjumallin perässä merkitsee tehostettua renkaan sivusuojausta. Sivukettingiltä ketjumatolle tuleva kettinki muodostaa sik-sak kuvion. TS-sivusuojaus suojaa renkaiden sivuja paikassa, jossa renkaan oma pistosuojaus loppuu.)

Koneissa alla sekä telat että ketjut

Tällä hetkellä kaikki Veljekset Reinikaisen käyttämät telat ovat Olofsforsin valmistamia.

- Korjuualueellamme on melko kovat ja kivikkoisetkin metsänpohjat joten emme tarvitse kantavia teloja vaan käytämme yleisteloja ja niin että 8-pyöräisissä John Deere 1510G ja 1510E IT4 kuormatraktoreissa on ketjut etutelillä ja telat takana. Harvestereina on 6-pyöräiset John Deere 1270G ja Komatsu 931 joissa on telat etutelillä ja isoissa takapyörissä ketjut. Kun alueellamme on hyvin vähän pehmeitä maita eikä oikein rinteitäkään, emme tarvitse 8-pyöräisiä harvestereita joiden hankintahintakin on korkeampi. Tämän hetken tela-arsenaali muodostuu Olofsforsin Kovax, Eco ja Evo malleista, luettelee Reinikainen.

reinikainen42.jpg

(kuva: Veljekset Reinikainen Oy:n kaikki tällä hetkellä käytössä olevat telat ovat Olofsforsin valmistamia. Kuvassa Kovax M -mallin yleistelat, joiden suuri telakenkämäärä parantaa telan kantokykyä, vähentää maastoon jäävää jälkeä ja parantaa koneen polttoainetaloutta.)

Yleisteloilla pärjätään

Reinikaisen mukaan telavalinnoissa tärkeää on se että ne soveltuvat mahdollisimman laajasti erilaisiin maasto- ja keliolosuhteisiin.

- Metsätyön Jyväskylän myyjältä Jari Eroselta saa asiantuntevaa teknistä apua uusia telatarpeita miettiessä. Ja tietenkin telo- jen tulee kestää pitkään eikä nii- den korjailuun saa mennä liian usein aikaa. Motoissa telojen keston kanssa ei ole ongelmia mutta ajokoneissa ne joutuvat koville jolloin jyvät erottuvat akanoista, toteaa Reinikainen.

Olofsforsilta oma Pro-Grip ketjumallisto

Olofsfors toi viime vuoden loppuolella markkinoille uudet Pro-Grip -metsäkoneketjut.

- Meille tuli Metsätyöltä Pro- Gripit lokakuun alussa ja kyseessä taisi olla ensimmäiset Suomeen asiakkalle toimitetut ketjut. Asensimme ne John Deere 1510G kuormatrakrotin etutelin takimmaisille renkaille, mitkä ovat Nokian Forest King F2 mallia ja kooltaan 710/45/26.5. Takatelillä koneessa on Kovax M yleistelat. Olofsfors halusi ketjuista palautetta tuotekehitykseen ja toivoimme mm. niiden sivurakenteeseen hieman muutoksia siinä miten ketjut laskeutuvat renkaan kupeelle. Tehdas kuunteli palautettamme tarkalla korvalla ja iloksemme huomasimme että muutokset oli tehty toiveemme mukaan kun saimme muutamaa kuukautta myöhemmin toisen parin Pro-Grip ketjuja, mitkä asennettiin saman koneen etummaisiin pyöriin, kertoo Reinikainen.

Hinta-laatusuhde ketjuissa kohdillaan

Ensimmäisen tuhannen tunnin käyttökokemukset Olofsfors Pro-Grip F16 TS ketjuista ovat Reinikaisen mukaan kaikin puolin positiiviset:

- Ketjut pysyvät hyvin renkaiden päällä kaikissa tilanteissa eikä ketjunpitimiä tarvita. Rakenne on tarpeeksi tiheä joten ketjut suojaavat hyvin renkaiden kylkiä. Myös hyvin pitävät ja pystyssä pysyvät hokit ovat kestäneet eivätkä ne irtoile hitsauksista kivikossa rymytessä. Jo nyt voi todeta että Pro-Gripit ovat hinta-laatusuhteltaan hyvät ketjut ja uskon että niiden käyttöikä tulee olemaan pitkä.  

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »