AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Raptor kevyt kuorma-auto - Kovaa kyytiä lumirännissä

02.05.2021 17.50

rap12.jpg

Suomessa Fordin kevyt kuorma-autojen valmistuksesta vastaa valmistajan sertifioima QVM- korinrakentaja Arctic Trucks joka tuo nyt Rangeriin tarjolle vaativaan ammattikäyttöön tarkoitetun ja viranomaistoimijoiden vaatimustasolle yltävän Arctic Trucks -lisävarustevalikoiman. Vierailimme Arctic Trucksin testikeskuksessa, missä uusien varusteiden toimivuus ja kestävyys tutkitaan käytännön olosuhteissa.

(kuva yllä: Ford Ranger Raptor painii ajettavuuden osalta täysin omassa sarjassaan. Arctic Trucksin varustelu tarjoaa mahdollisuuden ulosmitata ominaisuudet täydellä tehollaan.)

Ford Ranger on Euroopan myydyin lava-auto. Nykyinen Ranger perustuu vuonna 2011 markkinoille tuotuun mallin kolmanteen sukupolveen, jota on ehditty päivittää ensiesittelyn jälkeen sisältä ja päältä jo pariin kertaan. Tuorein, vuonna 2018 tehty päivitys toi Rangerin konehuoneeseen uuden 2.0 Ford EcoBlue -dieselmoottorin, jonka teho/vääntövaihtoehtoina ovat 170 hv / 420 Nm tai 213 hv / 500 Nm. Nyt koeajettavan urheilullisella erikoisjousituksella varustetun Ranger Raptor -erikoismallin voimanlähteenä toimii tehokkaampi edellämainituista vaihtoehdoista. Moottorin jatkeena on hiljattain myös Rangeriin tuotu 10-vaihteinen automaattivaihteisto. Muiden Rangerien tapaan myös Raptorissa on useita erilaisiin käyttöolosuhteisiin tarkoitettuja ajotapaohjelmia. Sillä erotuksella että valittavana on myös nopean maastoajon ohjelma, mikä on perua mallin esikuvalta: Teholtaan yli 400 hv moottorilla varustetusta Ford F-150 Raptor -lava-autosta.

rap22.jpg

(kuva: Aloite Arctic Trucksin alumiinisesta lavakatteesta on tullut viranomaispuolelta. Katteen valoarsenaali on toteutettu ammattikäytön vaatimuksiin parhaista mahdollisista komponenteista.)

Kovaan ajoon

Ford Ranger Raptorin alusta on valmistettu kestämään kaikkein ankarimmissakin maasto-olosuhteissa. Maavaraa on peräti 28 cm ja autolla voidaan ajaa 85 cm syvyisessä vedessä. Arctic Trucksin Ville Viikari, jolla on pitkä kokemus maastoajoon tarkoitettujen autojen varustelusta ja rakentelusta sanoo Raptorin maastoajo-ominaisuuksista seuraavaa:

- Raptorin suunnittelijalla on täytynyt olla käytössään maailman vanhimman autovalmistajan puolesta lähes rajaton budjetti. Sen turvin Raptoriin on sovitettu liki parhaat mahdolliset saatavilla olevat komponentit, mikä ulosmitataan lähes uskomattomana etenemiskykynä maastossa ja mukavuutena maantiellä. Ja mikä parasta tämä luksus on hinnan puolesta useimmille mahdollisuuksien rajoissa saatavilla.

Ford tarjoaa Ranger Raptoria Suomessa kolmena eri vaihtoehtona: viisipaikkaisena kaksikäyttöautona ja kaksipaikkaisena N1-luokan pakettiautona ja viisipaikkaisena kevyt kuorma-autona. Suomen valtion harjoittaman autoveropolitiikan ansiosta ns. kaksikäyttöauton verollinen hinta kohoaa liki 100 000 euroon, mistä autoveron osuus on yli 41 000 euroa. Ilman takapenkkiä autovero putoaa noin 12 000 euroon ja hintapyynti noin 76 400 euroon. Hinnaltaan edullisin ja samalla myyntimenestykseen noussut malli on Ford QVM oh- jeistuksella modifioitu kevyt kuorma-auto joka jää hintapyyn- niltään hiukan päältä 64 000 euroon. 

- Olemme Ford Motor Company Europen virallisesti hyväksymä QVM(Qualified Vehicle Manufacturer) -valmistaja ja teemme kaikki auton muutokset sarjatyönä valmistajan hyväksymin menetelmin ja osin. Esimerkiksi Ranger kevyt kuorma-autossa suurin muutos tehdään jousitukseen, kokonaispainon kasvatusta silmällä pitäen. Toki lavalle tulee tarvittavat kuormansidontapisteet ja autoon tehdään sähkötöitä vaativia muutoksia, kuten esimerkiksi asennetaan nopeudenrajoitin, Viikari kertoo.

rap32.jpg

(kuva: Ford Ranger Raptor etenee umpihangessa varmaotteisesti nastoitettujen Nokian Rockproof -renkaiden ja korkean maavaran turvin. Pohjapanssarit on tehty sellaisiksi että auto liukuu mahdollisimman hyvin esteiden päältä, mikä helpottaa menoa myös talvella.)

Viranomaislaatua

Asiakaslähtöisen kysynnän siivittämänä Arctic Trucks on kehittämässä Rangeriin joukon uusia varusteita, joilla auton erinomaisia maastoajo-ominaisuuksia kehitetään entisestään. Varusteiden kehitystyössä ollaan edetty nyt suunnittelupöydältä kenttätestivaiheseen. Testien jälkeen uudet tuotteet viimeistellään lopulliseen muotoonsa ennen myyntiin saattamista. 

- Tähän esittelyautoon on räätälöity suurlujuusteräksinen alustapanssarointi, mikä tuo merkittävästi vakiota kattavamman suojauksen voimansiirtokomponenteille. Kuorma-automalliin kaavailtuihin uutuuksiin lukeutuu alumiininen etupuskuri mihin kehitimme täysin uudenlaisen pikakiinnityksen. Viranomaiskäytössä perinteinen lasikuituinen lavakate ei välttämättä ole riittävän tukeva tai suojaava. Niinpä teimme varmasti kestävän katteen alumiinista mitä nyt testataan käytännössä. Ja käytännön testauksella tarkoitan että autolla ajetaan Off Road ajon ammattilaisten toimesta sellaisissa paikoissa minne moni ei edes pääse jalkaisin. On parempi että asiakkaat saavat kerralla riittävän tukevat ja suojaavat kamppeet, sanoo Viikari.

Arctic Trucksin Ford Ranger Raptoria katsoessa ei voi olla huomaamatta lukuisia, eri puolille autoa lisättyjä työvaloja. 

- Autossa on tosiaan runsaasti valotehoa. Valot tulevat Startaxilta ja ovat niin ikään mallistojen parhaasta päästä. Laadusta ei ole varaa tinkiä missään asiassa, ilmoittaa Viikari.

rap4.jpg

(kuva: Raptorin jousituskomponentit ovat ominaisuuksiltaan kilpa-autoluokkaa. Jämäkkä etupuskuri ja pohjapanssari kestävät kovempaakin röykytystä. Seeker Led-lisävalot tuovat tarvittaessa päivän pimeyteen.)

Maastoon

Katsaus Raptorin alla oleviin Nokian Rockproof -renkaisiin enteilee tulevasta. 

- Rockproofit ovat erinomaiset renkaat vaativiin olosuhteisiin, joskaan eivät kovinkaan hyvät talvirenkaat. Meillä on hyvä yh- teistyö Nasta-Mimmin kanssa joka nastoitti meille Rockproofit neljän millin nastoilla, joita on kaikkiaan 550 kpl per rengas. Nyt muuten pitää, Viikari toteaa.

Kun nyt olemme tutustumassa testaukseen on paikallaan pyytää isäntää näyttämään millaisin ottein Arctic Trucksin lisävarusteita sitten koetellaan. Katumus kysymyksen asettelusta realisoitui noin kymmenen sekuntia lähdöstä, jolloin kapeaa ränniä puitten välissä puikkelehtivan Ford Ranger Raptorin nopeusmittarissa oli jo liki 80 km/h lukema. 

- Eikös ole hyvä pito renkaissa, Viikari kysyy? 

Sen minkä apumiehen paikalta ehti havainnoida on todettava että Ford Ranger Raptorin jousitus on aivan omaa luokkaansa. Ja kovilla vaikuttaa olevan myös auton alustaan sovitettu pohjapanssari, mikä saa vähän väliä kunnon iskuja lumen alla olevista kivistä. Koska kuljettaja ei ole asiasta moksiskaan, on homma ilmeisen hallussa.

Kymmenvaihteinen automaatti pelaa täydellisesti maastossa. Vaihtotapahtumaa tuskin huomaa. Ja ohjauspyörän napeista voi halutessaan vaihtaa pykälää isompaan tai pienempään. 

- Se on kova juttu. Vauhdin nopeat muutokset ovat pahinta huttua maastossa. Usein väärä valinta johtaa kiinni jäämiseen. Fordin uusi A10-automaattivaihteisto ja sen erilaisiin olosuhteisiin räätälöidyt vaihteisto-ohjelmat ovat todella onnistuneet, Viikari sanoo ja polkaisee kaa- sun pohjaan ennen edessä olevaa mäen nyppylää.

Vanhan liiton kilpakuljettajana Viikari muistaa pahoitella Fordin edistyksellisten kuljettajaa avustavien järjestelmien puuttumista ajosuoritukseen jääradalla. 

- Ajonvakautus ja luistonesto ovat tänä päivänä jo niin hyviä että on lähes mahdotonta saada autoa näyttävään sivuluisuun, että eiköhän mennä takaisin metsäränniin? Ja sehän vaan passaa..

Arctic Trucks 

Artic Trucks on alun perin Islannista lähtöisin oleva vaativaan ammattiköyttöön tarkoitettujen, pääosin Off Road ajoneuvojen rakenteluun ja varusteluun keskittynyt yhtiö. Suomessa yritys aloitti vuonna 2008.

- Aluksi tutustuimme markkinaan postimyyntiyrityksenä. Reilua vuotta myöhemmin teimme investointipäätöksen omasta toimipisteestä. Avajaisia vietettiin Sipoonlahdella 11.11.2011 Kuluva vuosi on siis meille 10. juhlavuosi, Ville Viikari summaa.

Ajoneuvoja valmistuu vuosittain runsaasti. Kuluvasta vuodesta odotetaan kaikkien aikojen kiireisintä.

- Kuten kaikessa yrittämisessä, myös ajoneuvojen varustelu on suhdanneherkkä toimiala. Jos katsotaan vuotta 2020, niin valmistimme yli 200 Ford Ranger lava-autoa ja jos kysyt samaa asiaa vuoden kuluttua, niin haluaisin sanoa valmistaneemme vuonna 2021 yli 400 autoa. Se on täysin mahdollista, mikä kertoo asiakkaiden luottamuksesta Fordin kestäviin ja taloudellisiin automalleihin, uskoo Viikari.

Useat Artic Trucksin valmista- mista autoista löytää tiensä maamme rajojen ulkopuolelle. Yritys luetaankin Suomen autoteollisuuden vientiyritysten vähälukuiseen määrään. 

- Teemme osamme valtion vientitulojen kartuttamiseksi pienen, mutta sitäkin osaavamman henkilökunnan ja johtavan autovalmistajan tuella, Ville Viikari sanoo lopuksi.    

15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen

Siirry arkistoon »