AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volvo FH16 750 Wood Pro - Uutta puhtia raakapuukuljetuksiin

24.04.2021 16.20

fh1.jpg

Täysin uudistuneen Volvo Trucks kuorma-automalliston kruununjalokivi FH16 750 on nyt entistäkin tuottavampi ja parempi työpaikka kuljetusalan ammattilaisille. Kuten aikaisemminkin myös uutta mallisarjaa tarjotaan eri kuljetussuoritealojen tarpeisiin räätälöityinä Volvo Pro -konseptiautoina. 

(kuva yllä: Koeajoimme talven liukkailla keleillä uuden Volvo FH16 750 Wood Pro -konseptin puutavara-auton, missä perässä kulki 5-akselinen Jyki Ultra Low -vaunu ja nosturina Loglift 118S.)

Koeajoimme esittelyautoksi varustellun Wood Pro -puutavara-auton, missä jatkeena Jykin hiljattain markkinoille tuoma Ultra Low puutavaraperävaunu. Logliftin sähköohjatulla 118S -nosturilla täydennetty puutavarayhdistelmä tarjosi koeajossa yllätyksentöntä kyytiä, vaativissa keliolosuhteissa.

Puunajoa vuodesta 1928

Volvon kuorma-automallisto on ollut mukana puutavarankuljetuksissa aina yrityksen perustamisesta eli vuodesta 1928 alkaen. Kuten liki sata vuotta sitten myös nykyiset, uusimman sukupolven Volvot sopivat niin ominaisuuksien kuin varusteiden osalta täydellisesti raakapuukuljetuksia tarjoavien ammattilaisten vaatimuksiin. Jos tarkemmin katsotaan niin useat Volvo kuorma-autohin tarjottavista edistyksellisistä ratkaisuista kuten esimerkiksi ryömintävaihteet tai automatisoitu I-Shift vaihteisto ovat saaneet alkunsa puukuljetuasiakkaiden tarpeista.

fh32.jpg

(kuva: Ohjauspyörän takana oleva näyttö kertoo kaiken ajon kannalta tarpeellisen tiedon, kuljettajan toiveiden mukaisesti. Apunäyttö on varattu toimintojen asettamiseen ja kameranäytöksi. Useiden kameroiden yhteiskuva antaa selvän viestin tapahtumista auton ympärillä.)

Kuljettaja viihtyy

Asiakaslähtöisyys on ollut keskiössä myös uudistuneen malliston suunnittelussa. Lippulaivamalli Volvo FH16 750:n kohdalla keskityttiin tekniikan hienosäädön ohella palveluiden, turvallisuuden ja kuljettajamukavuuden kohentamiseen. Näillä osa-alueilla Volvo onnistui kiitettävin kouluarvosanoin.

Päivitetyn mallin ulkoisiin tunnusmerkkeihin lukeutuu uusi waterfall-etusäleikkö ja entistä kiilamaisemmat ajovalot, jotka ovat nyt led-toimiset. Tarkkasilmäinen saattaa huomata apumiehen puoleiseen sivupeilinvarteen sovitetun laajakulmakameran. 

Sisällä uuistukset ovat sitäkin laajemmat. Kojelauta on täysin uusi ja entistä matalampi. Kojelaudassa on nyt kaksi suurikokoista näyttöä. Näistä kuljettajan edessä oleva on varattu mittaritietojen ja lukuisten eri toimintojen näytöksi. Toimintojen ohjaus ja valinnat tapahtuvat kojelaudan keskelle nostetusta kosketusnäytöstä, tai uudistetun ja entistä ergonomisemman ohjauspyörän nappuloista. Vaihtoehtoisesti järjestelmän toimintoja voidaan ohjata myös äänikomennoilla. 

Sivunäyttö toimii myös aikaisemmin mainitun peilikameran, mutta myös muiden kameroiden näyttönä, joita voidaan liittää jopa kuusin kappalein autoon. Täysin uutta on se että kaikkien kameroiden välittämää kuvaa voidaan katsoa kootusti yhdellä kertaa. Koeajettavassa autossa on kaikkiaan viisi kameraa ja ainakin tässä kokoonpanossa sekä yhteisnäyttö että erikseen valittavissa olevat kameranäkymät pelaavat hienosti.   

Päivitettyihin kohteisiin lukeutuvat myös kuljettajan istuin ja I-Shift vaihdevipu. Lisäksi ohjauspyörän yhteyteen vietyjen vipujen, kuten moottorijarrun toiminnallisuuksia on päivitetty kuljettajien toiveiden mukaisesti.Tilava ohjaamo on kokonaisuutena toimiva ja yöpymiskelpoinen.

fh2g.jpg

(kuva: - Volvo FH16:sta ohjaamossa on nyt entistäkin mukavammat oltavat. Uusien kamerajärjestelmien ansiosta kuljettaja voi nyt ajaa entistä turvallisemmin mielin liikenteessä, ja miksei myös tukkiteillä, sanoo Volvo Trucksin tuotepäällikkö Antti Heinonen.)

Voimaa ja vääntöä

Rautajousitetun vetoauton moottorina on mallimerkinnän vihjailema 16 litrainen rivikuutonen, josta irrotetaan parhaimmillaan tehoa 750 hv ja vääntömomenttia 3550 Nm. Moottorin tuottama suunnaton teho annostellaan vetäville akseleille uusimman sukupolven I-Shift vaihteiston kautta, jossa on peräti kaksi ryömintävaihdetta liikkeellelähtöjä ja maastoajoa sujuvoittamassa. Ryömintä sujuu myös taakse päin ajettaessa. Tässä tridem-alustaisessa autossa vetävä teli on toteutettu napaperäisin akselein. Mallipäivityksen myötä Volvo FH16:sta saa puutavara-autona myös akseliperäisenä 100 tonnin telillä; tätä vaih- toehtoa suositellaan mielummin siirtoautoihin, kuin pinolta puita noutaviin autoihin. 

fh6.jpg

(kuva: Esittely-yhdistelmässä oli nosturina uusi suorapuominen Loglift 118S missä ulottuvuutta 9,6 metriä. Viihtyisässä ohjaamossa nosturin käyttö tapahtuu sähköohjauksella ja kattavaan varusteluun kuuluu mm. Webasto lämmitin.)

fh7.jpg

(kuva: - Ja nosturille annetaan 2 vuoden takuu, lisää Hiab myyjä Janna Wolin.)

Koeajo tehtiin todella liukkaissa olosuhteissa

Koeajorupeama osui ilmaston ja sijannin puolesta ehkä vuoden haastavimpaan päivään. Kaikkien Vantaan Volvo Truck Centerin ympäristön ja tarkemmin koko Etelä-Suomen teiden ollessa umpijäässä ja lumisateen liukastamia. Ryömintävaihteiden ansiosta reilun 66 tonnin kokonaispainoon kuormattu yhdistelmä saatiin ansiokkaasti liikenteeseen ja ajossa apua saatiin Volvo VDS -ohjauksesta. Matkavauhdin tavoitteluun vallitseva liukkaus tarjosi muutakin ohjelmaa. Vetopidon puute toppasi tuon tuostakin yhdistelmän menohaluja, mikä ilmeni mittaristossa luistonestojärjestelmän merkkivalona. Koeajopäivä ei selvästikkään ollut se päivä kun harjoitellaan mäkilähtöjä.

Matalaksi tehdyn kuorman ja oikein mitoitetun Jyki Ultra Low -perävaunun ansiosta Volvo Wood Pro -yhdistelmä kulkee tasapainoisesti ja yllätyksettömästi maantiellä ja taajamassa. Kun mahdollisuus kerran valintaan oli suotu, niin jään kirkastamille pikkuteille ei tällä reissulla väkisin hakeuduttu. 

Vaativa keli antoi hyvät lähtökohdat uudistuneen ennakoivan vakionopeuden säätimen ja päivittyneen I-See mäkitutkan kokeiluun. Ja asiallisesti ja ilman moitteen sanaa nekin toimivat.

Polttoaineenkulutuksista on tällaisten lyhytkestoisten tutustumisajojen yhteydessä turha puhua. Mittaus vaatisi sekä auton että nosturin pidempiaikaista käyttöä, mihin nyt ei ollut mahdollisuutta.

Uudistunut Volvo FH16 750 täyttää onnistuneesti valmistajan lupaukset paremmasta kuljettajamukavuudesta ja käytettävyydestä sekä kohentuneesta turvallisuudesta. Runsaan kameravarustuksen ansiosta kuljettajan paikalta näkee erinomaisesti myös aikaisemmin katveissa oleviin kohtiin auton ja yhdistelmän ympärillä.

Ajoon valmis ratkaisu

Volvon konseptiautot ovat saavuttaneet vuosien saatossa vahvan kannatuksen Suomalaisten asiakkaiden puolella. Ja vaikka valmiista mallista on kyse, niin monet yksityiskohdat ovat silti asiakkaiden toiveiden mukaisesti muutettavissa.

- Wood Pro puutavara-auto toimitetaan ajovalmiina tehtaalta Alucarin puutavaravarustein ja nosturin sähköt ja hydrauliikat valmiiksi auton perään saakka vedettyinä. Wood Pro onkin asiakkaalle vaivaton valinta: ei tarvita kuin nosturi perään ja auto on valmis töihin, sanoo Volvo Trucksin tuotepäällikkö Antti Heinonen.

fh4.jpg

(kuva: 5-akselisella matalarakenteisella Jyki Ultra Low -kärryllä on mittaa 10,7 metriä - runkokorkeus on etupäässä 1030 mm ja takapäässä 970 mm. 20-pyöräisen vaunun kaikki akselit ovat BPW Eco Plus 3:ia 9 tonnin kantavuudella. Näistä 2. on kevennyksellä ja 4. ja 5. nousevia, sillä erotuksella että 5. nousee kuormattuna vain alle 10 km/h nopeudessa.)

Ultra Low perävaunu

Nyt koeajettava Volvo ja sen perässä vakaasti kulkeva Jyki Ultra Low ovat parhaillaan mukana maahantuojan koko maan kattavalla koeajokiertueella. Vasta reilun vuoden verran tuotannossa ollut Ultra Low on saanut Jykin myyjän Ville Reautiaisen mukaan positiivisen vastaan oton asiakaskunnassa. Ultra Lown vanavedessä Jyki on myös tuonut tarjolle laajennettavan telematiikkapalvelun, joka on valmistajalle täysin uusi palvelukonsepti:

- Ultra Low on nimensä mukaisesti erittäin matala, mutta tilava. Pankkokorkeus on näillä Alucarin tolpilla 335 cm, eli kuormatilaa on korkeussuunnassa 10 cm perinteistä kärryä enemmän. Tähän on päästy keularakennetta madaltamalla ja ajokorkeutta tiputtamalla sekä rengaskokomuutoksella. Tässä kärryssä on 265/70-19,5 renkaat. Vaihtoehtoisesti renkaat voivat olla kokoa 275/70-22,5 Maastoajoa varten ilmajousitetussa kär- ryssä on erityinen ja nappulasta kytkettävä Off-Road ajotila mikä nostaa jousitusta 60 mm. 

Jyki Ultra Low kärryn runkokorkeus on etupäässä 1030 mm ja takapäässä 970 mm. Uusi rakenne nostaa hieman kärryn omamassaa.

- Käytännössä äärimmäisen vähän. Ultra Low on tasan yhtä tukeva ja kestävä kuin kaikki muutkin Jykiläiset. Tukevuuden saavuttamiseksi kärryn rakennetta on vahvistettu kriittisistä kohdin ja siksi omapaino on 7860 kg, mikä on varsin kohtuullinen lukema, ilmoittaa Rautiainen.

fh5.jpg

(kuva: - Uusi erittäin matala Jyki Ultra Low -perävaunu mahdollistaa suuremman kuormatilan sekä tarjoaa alhaisemman painopisteen tuomat edut kuten paremman tasapainon, sanoo Jykin myyjä Ville Rautiainen.)

Rautiainen kertoo ensimmäisten kärryjen olleen ajossa jo pian kaksi vuotta ja kokemukset ovat olleet erittäin hyviä:

- Kestävyyden kanssa ei ole ollut harmeja ja mitä kuormaukseen tulee, niin kuivan puun aikaan on saatu tehtyä maksimikuormia. Ultra Low vastaa hyvin asiakkaidemme tarpeisiin ajaa maksimikuormia mahdollisimman matalalla ja tasapainoisella kärryllä.

Aikaisemmin mainittu perävaunun telematiikka on jatkumoa autoista tuttuun teknologiaan. 

- Aluksi tarjoamme asiakkaille jarrupalojen kulumista seuraavan järjestelmän, joka tekee hälytyksen esimerkiksi jarrusatulan liikkumattomuudesta ohjaamoon ja jos kuljettaja ei jostain syystä reagoi tieto välittyy vaikkapa suoraan huoltoon tai muuhun asiakkaan valitsemaan paikkaan, mistä tieto saadaan välitettyä ohjaamoon. Huolto voi myös kerätyn tiedon pohjalta varoitella hyvissä ajoin asiakasta jarrupalojen vaihtotarpeesta yms. Järjestelmää kehitetään jatkuvasti asiakaslähtöisesti eli Jykin puolelta uutta on odotettavissa pitkin vuotta. Jo tehtyihin palvelun kehitysaskeleisiin lukeutuvat Jyvin entistäkin vahvempi panostus jälkimarkkinaan sekä huoltopalveluihin, kuten katsastuspalveluun, jota tarjoamme nyt korjaamollamme raskaalle kalustolle kertoilee perävaunumyyjä Ville Rautiainen.     

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »