Alumiinivanteet tuoneet hyötyä hakekuljetuksiin jo vuosikymmenten ajan

12.04.2021 17:04

marketta1.jpg

Ylijoki Kuljetus Oy on kolmannen polven kuljetusliike joka palvelee energiateollisuutta, mekaanista metsäteollisuutta sekä kierrätyslaitoksia. Toimintaa ohjaa varmaotteisuus ja ympäristön huomioiminen toiminnan kaikilla osa-alueilla. Polttoainetta sekä rengas- ja teräsmateriaaleja säästäviä kevyitä alumiinivanteita on käytetty yhdistelmissä viime vuosituhannen puolelta lähtien. 

(kuva: Ylijoki Kuljetus Oy:n suuri kalustokapasiteetti mahdollistaa laajan toiminnan ja tarkasti asiakkaiden tarpeisiin vastaavat logistiikkaratkaisut.)

Ylijoki Kuljetus Oy on merkittävä toimija sahojen, sellutehtaiden, energialaitosten, kierrätys- ja biopolttoaineidenkuljetuksissa Etelä- ja Länsi-Suomessa. Kuljetusratkaisujen lisäksi tarjotaan teollisuudelle haketuspalveluja maastossa ja terminaaleissa. 

- Yrityksemme alkujuuret ovat 1950-luvulla, jolloin kuljetustoimintamme alkoi maito- ja sora- autoilla. Tänään palvelemme asiakkaitamme lähes 50 työntekijän voimin - kalustokapasiteetilla, joka mahdollistaa toiminnan laajalla alueella. Pitkän historian ja nykypäivän menestyksen ohella työllemme luovat tukevan pohjan tunnettavuus ja kattava yhteistyöverkosto. Olemmekin valmiina vastaamaan teollisuuden kuljetustarpeisiin nyt ja tulevaisuudessa, kertovat veljekset Jarmo ja Marko Ylijoki

Kuljetuskalusto vastaa asiakkaiden tarpeisiin

Yrityksen suuri kalustokapasiteetti mahdollistaa paitsi laajan toiminnan Etelä- ja Länsi-Suomessa myös tarkasti asiakkaiden tarpeisiin vastaavat ratkaisut. 

- Päivitämme autojamme ja koneitamme jatkuvasti, huolehtien samalla niiden ekologisuudesta. Kuorma-autoyhdistelmiä on ajossa tällä hetkellä 18 kappaletta sekä lisäksi hyödynnetään alihankkijoiden autoja. Suurin osa omasta kalustostamme on 76 tonnisia ketjupurkavia täysperävaunyhdistelmiä ja loput metsähakkeen ajoon tehtyjä puoliperävaunuja. Pitkiä 28 metrisiä yhdistelmiä on kaksi joista on saatu oikein hyviä kokemuksia. Autoissa luotamme Scaniaan joiden päällerakenteet samoin kuin perävaunut ovat Laurellin kotimaista laatua, sanoo Marko Ylijoki.

Hyötykuorman maksimointia

Ylijoki Kuljetuksen autoilla ajetaan jokaisella keskimäärin 250 000 vuodessa ja niiden vaihtoväli on 3-5 vuoden tienoilla. Hakeperävaunut rullaavat mukana jopa vuosikymmenen ajan.

- Olemme aina pyrkineet optimoimaan hakeyhdistelmien omapainon sillä jokainen rakenteissa säästetty kilo merkitsee lisää hyötykuormaa. Vaikka kaluston kokonaismassat ja mitat ovat koko ajan nousseet niin samalla entistä suurempien yhdistelmien omapainotkin ovat tietenkin kasvaneet mikä syö saavutettua hyötyä. Prosessihakkeella päästään 76 tonnisilla yhdistelmillä melko helposti täysiin painoihin mutta metsähakkeella ja varsinkin kierrätysmateriaaleilla niihin on usein vaikea päästä, kommentoi Ylijoki.

marketta2.jpg

(kuva: Ylijoki Kuljetukselle tuli ensimmäiset Alcoa -alumiinivanteet vuonna 1998. Siitä lähtien kaikki täysperävaunuyhdistelmien vetoautot ja perävaunut on otettu kevyillä takoalumiinivanteilla, mitkä on myös helppo pitää puhtaana. Puhdas ja tyylikäs kalusto on yrityksen näkyvin käyntikortti - kuvan otti kuljettaja Jarmo Aittokallio.)

Alumiiinivanteita viime vuosituhannelta lähtien

Yksi tapaa keventää yhdistelmien omapainoa on alumiinivanteiden käyttäminen teräsvanteiden sijaan.

- Meille tuli ensimmäiset Alcoan taotut alumiinivanteet vuonna 1998 uuteen 4-sarjalaiseen Scaniaan ja ne vakuuttivat niin että sen jälkeen kaikki täysperävaunuyhdistelmin vetoautomme ja perävaunut on otettu alumiinivanteilla. Eli autot tulevat valmiina Alcoan vanteilla samoin kuin perävaunut ja jos tarvimme irtovanteita niin niitä hankitaan jälkimarkkinoilta, mitä tukee hyvin maahantuoja Milcoa Oy:n Alcoa-vannevarasto Raumalla niin että kaiken kokoisia vanteita on varmasti nopeasti jälleenmyyjiltä saatavilla, kehuu Ylijoki. 

Tyylikkyyttä ja taloudellista hyötyä

Ylijoki Kuljetuksen Alcoa takoalumiinivanteet ovat kaikki Dura-Bright mallia ja uusimmat EVO-versiota. Toisen sukupolven Dura-Bright -käsittely takaa niille ylivoimaisen korroosio- ja kemikaalikestävyyden. 

- Helppohoitoiset Dura-Bright EVO vanteet vat myös näyttävän näköiset sillä onhan kuljetuskalustomme yrityksemme näkyvin käyntikortti. Meidän kuljettajat pitää kaluston siistinä ja vanteet pestään säännöllisesti, mikä on helppoa ja Alcoalta löytyy hyvät pesuaineetkin. Käytämme myös Alcoan napa-asennusrasvaa, mikä takaa että pyörä lähtee aina nätisti irti rengastöiden yhteydessä, kertoo Ylijoki. 

marketta3.jpg

(kuva: Ylijoki Kuljetuksen pitkässä 28 metrisessä ja 74 tonnisessa täysperävaunuyhdistelmässä on akseleita kymmenen joissa vanteita yhteensä 24 kappaletta (vaunussa ykköspyörät). Alcoan alumiinivanteet ovat merkittävästi teräsvanteita kevyemmät joten niillä saadaan kyytiin enemmän hyötykuormaa. Vetoauton ketjupurkava korirakenne ja perävaunu on Laurellin valmistamat.)

Näyttävyyden ja keveyden lisäksi Alcoa vanteilla saavutetaan myös muitakin etuja: 

- Rengaslämmöt pysyvät alumiinivanteilla teräsvanteita alhaisempina mikä säästää rengaskuluissa ja myös polttoaineenkulutukseen Alcoa vanteet vaikuttavat vähentävästi. Ja taottujen alumiinivanteiden kestävyys on omaa luokkaansa; jos niitä joudutaan vaihtamaan niin syynä on rikkoontuminen vaikka metsässä kiveen ajettaessa. Kun vahinkoa ei satu niin ajamme samoilla vanteilla autoilla niin kauan kun auto menee vaihtoon eli jopa viisi vuotta ja yli miljoona kilometriä - perävaunuissa Alcoat pyörivät alla paljon pidempäänkin sillä vaunujen vaihtoväli on jopa kymmenen vuotta, laskeskelee Ylijoki.

Kätevä kierrätyspalvelu

Alcoa-maahantuoja Milcoa tarjoaa asiakkaillen kätevän kierrätyspalvelun missä käytettyjä alumiinivanteita palauttamalla tilalle saa uusia Alcoa-vanteita.

- Olemme pari vuotta keränneet vanteita kasalle ennen kierrätystä ja niitä on kertynyt vasta parikymmentä mikä kertoo jotain Alcoan kestävyydestä kun niitä rullaa koko ajan yhdistelmien alla yli 300 kappaletta. Eli aika hitaasti kertyy kierrätyspääomaa, naurahtaa Ylijoki. 

Vanteet vain kevenee...

Jatkuvan tuotekehityksen ansiosta Alcoa Wheels -tuoteperhe kevenee nyt entisestään. Takoalumiinivanteiden edelläkävijä on aloittanut Ultra ONE®-sarjan Euroopan tuotannon. Patentoitu MagnaForce-metalli mahdollistaa jopa 51 % painonsäästön verrattuna teräsvanteeseen.

- Jatkossa siirrymme ehdottomasti uusiin entistäkin kevyempiin vanteisiin sillä jokainen yhdistelmän painossa säästetty gramma on kotiinpäin, sanoo Marko Ylijoki.     

14.05.2021 9:33Akaan raakapuuterminaalin rata sähköistetätään 21.5.2021
14.05.2021 9:12Puunpoistot maanteiden varsilta jatkuvat Keski-Suomessa
14.05.2021 8:10Euroopan metsät 2020 -raportti julkaistu - metsien pinta-ala ja puuston määrä ovat kasvaneet edelleen
13.05.2021 13:00Raskaspari kehittää toimintaansa asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin
13.05.2021 11:00Teollisuuden liikevaihto kasvoi maaliskuussa 4,7 prosenttia
12.05.2021 18:10KOMATSU 100 JA METSÄKONEET 60 VUOTTA: Komatsu Forest rakentaa juhlavuotena uuden tehtaan, esittelee uuden ilmeen ja tuo markkinoille uutta teknologiaa
12.05.2021 11:16MAN TGX palkittiin muotoilusta
12.05.2021 9:13Moottoriajoneuvojen luvattomat käytöt ja varkaudet ovat vähentyneet huomattavasti
12.05.2021 9:00Tutkimus: Avohakkuiden metsäojituksilla haitallisia vaikutuksia
11.05.2021 17:00Uusi työkalu laskee ohjaavien ja vetoakseleiden renkaiden CO2-päästöt

Siirry arkistoon »