Esa Kakko Oy: Pitkä yhteistyö urakanantajan ja konevalmistajan kanssa

11.04.2021 11.00

kakko1.jpg

Esa Kakko Oy Suomusjärveltä urakoi puuta kahdella vihreällä metsäkoneketjulla nykyisen Salon ja Länsi-Uudenmaan alueella. 

(kuva yllä: Esa Kakko Oy:n John Deere 1270 G harvesteri päätehakkuulla Salossa.)

- Ensimmäisen kerran ajoin enoni Esko Arvon Valmet 882K kuormatraktorilla kun olin 12 vuotias. Ammattikoulun jälkeen aloitin sitten kuljettajana Eskolla ja ajokoneiden lisäksi opettelin puunkaatoa Kockums 82-55 häntämotolla. Sitten ajoin välillä kasettiyhdistelmällä soraa ja ammattikoulun jälkeen menin Pentti Häihälälle motokuskiksi. Kun vuonna 1999 tuli sopiva tilaisuus niin lähdin yrittäjäksi urakoimaan puuta Raunion sahalle. Koneeksi ostin Pentiltä ajossani olleen Ponsse Ergo harvesterin. Pentin "korkeakoulusta" onkin lähtenyt moni tämän Lounais-Suomen alueen nykyisistä metsäkoneyrittäjistä, kertoilee Esa Kakko.

kakko2.jpg

(kuva: - Teemme pääasiassa päätehakkuita joilta tukkipuu menee Westas Groupin sahalle Koski TL:ään, kertoo yrittäjä Esa Kakko.)

John Deeren koneilla vuodesta 2006

Ensimmäisen uuden koneen, John Deere 1110 D kuormatraktorin, Esa Kakko osti vuonna 2006 jolloin alkoi edelleen jatkuva hyvä yhteistyö John Deere Forestryn kanssa.

- Kaupat tein Antti Haralan kanssa ja sen jälkeen ollaankin kätelty yhteensä kymmenen uutta John Deereä hyvässä hengessä. Vuonna 2014 hankin toisen harvesterin ja viime loppukesäsät 2020 kalusto lisääntyi toisella ajokoneella eli nyt ajossa on kaksi ketjua. Kaupat uudesta 1510 G ajokoneesta tehtiin elokuussa 2019 ja sen jälkeen maailma ehti muuttua melkoisesti mutta onneksi investointia ei ole tarvinnut katua vaan töitä on ollut hyvin. Uusi ajokone oli ensin risunajossa ja marraskuussa se siirtyi pyöreän puun kuljetuksiin, sanoo Kakko. 

kakko6.jpg

(kuva: - Talven aikana puukauppa on käynyt hyvää tahtia ja nyt kelitkin ovat suosineet talvileimikoilla urakointia. Vuodessa Westas Group ostaa noin 900 000 kuutiota tukkia Porin Pihlavan ja Koski TL:n Raunion sahoilleen, kertoo hankintaesimies Seppo Kuusisto.)

Sama osoite puulle koko historian ajan

Esa Kakko Oy urakoi puuta Westas Groupille, mikä on yksi Suomen suurimmista yksityisistä puunjalostusyhitöistä.

- Aikanaan Raunion sahan kanssa alkanut hyvä yhteistyö on jatkunut jo yli 20 vuotta ja puuta korjataan edelleen samalle sahalle. Lisäksi ajamme silloin tällöin puuta yhdellä ajokoneella Metsänhoitoyhdistys Salometsälle. Vuosittain korjaamme noin 70 - 80 000 kuutiota puuta mistä jotain 85 % tehdään päätehakkuilta. Nyt kun saatiin talvi eteläänkin ja tukille on markkinoilla kysyntää niin töitä on todella hyvin. Koneisiimme kertyy vuodessa tunteja hieman alle 2000 per kone kun ajetaan pääasiassa yhdessä vuorossa, laskeskelee Kakko, jonka yrityksen palveluksessa on neljä ammattitaitoista metsäkoneenkuljettajaa sekä aliurakoitsijana Matti Niemi yhdellä ajokoneellaan.

Koneet kulkee työmaille 5- akselisella Scanian ritiläautolla, mikä hankittiin 2016. 

- Alakaaren tekemä ritilärakenne istuu nätisti koneisiimme eikä akselipainojenkaan kanssa ole ongelmia. Siirtoja on 3-4 päivänä viikossa joten aikamoista rallia saa lavettiautollakin vetää, toteaa Kakko.

kakko4.jpg

(kuva: Molemmat Esa Kakko Oy:n John Deere 1270 G harvesterit on varustettu H415 kourilla, joilla operoidaan tehokkaasti päätehakkuilla ja myös harvennushakkuu onnistuu.)

Tekniikka kehittynyt oikeaan suuntaan

Esa Kakko on ottanut vuosikymmenten aikana ennakkoluuttomasti käyttöön konevalmistajan uutta teknologiaa.

- Kehitys menee koko ajan eteenpäin - erityisesti harvestereiden luotettavuus on parantunut huimasti - ja uusi G-sarja on jälleen oleellisesti edellistä sukupolvea kaikin puolin parempi. Kun mietitään suurempia rakenteellisia muutoksia matkan varrelta niin 6-pyöräinen ajokone vaihtui vuonna 2010 8-pyöräiseen ja ensimmäinen 8-pyöräinen moto tuli 2017 eli edelleen käytössä oleva 1270 G malli. Nyt kaikki koneet ovat 8-pyöräisiä; ne on mukavan vakaita ajaa ja paremmin kantavia pehmeissä kohteissa. Kun John Deere esitteli älykkään puomin kärkiohjauksen IBC:n niin valitsin sen jo vuonna 2016 tulleeseen 1210 E mallin ajokoneeseen heti ensimmäisetn joukossa ja kun kokemukset olivat erittäin hyviä niin IBC tuli myös 1510 G ajokoneeseen. Ja kun IBC tuli saataville harvestereihin niin saimme sen tähän uudempaan 1270 G malliin. IBC tekee kuljettajan työstä mukavampaa ja meillä sitä käyttää kaikki, kehuu Kakko.

kakko3.jpg

(kuva: Esa Kakko Oy:n kuljettaja Heikki Juutinen on ajanut harvesteria 23 vuoden ajan; John Deere 1270 G:tä hän kehuu vakaaksi ja luotettavaksi koneeksi millä puuta syntyy tehokkaasti. - Ja IBC kärkiohjaus on aivan ehdoton asia, ilmoittaa Heikki.)

Myös John Deeren tietotekniikkapuolella on tapahtunut viime vuosina valtavia teknisiä loikkia:

- Järjestelmät ovat kehittyneet entistä helppokäyttöisemmiksi ja älykkäämmiksi. Uusin iso juttu on TimberMatic Kartat -sovellus, mikä avaa kuljettajille reaaliaikaisen tuotantonäkymän leimikosta. Meillä Kartat on käytössä uudemmissa 1270 G ja 1510 G koneissa. Siitä on todella paljon kun ajokoneen näytöltä näkee missä moto on pyörinyt, paljonko uralla on puuta ja mitä laatua. Varsinkin sulan kelin aikaan ylispuun poistoilla ja harvennuksilla Kartat -nopeuttaa korjuuta merkittävästi, toteaa Kakko. 

Ja vaikka koneet ovat koko ajan kasvaneet niin pienet asiat ovat edelleen tärkeitä:

- Kosketusnäytön tulo oli tosi hyvä juttu ja kun käsinojaan saatiin hiiri niin näppäimistön tarvitsee ottaa käyttöön harvemmin.

Huoltopalvelut pelaa

Toimivat huolto- ja varaosapalvelut ovat erittäin tärkeässä roolissa metsäkoneurakoinnissa.

- Kaikissa koneissamme on John Deeren huoltosopimukset mikä on ollut viisas päätös. Se helpottaa yrittäjän arkea ja koneiden kustannusten ennakointia. Todella iso juttu meille oli kun John Deere avasi reilu vuosi sitten Saloon huoltotilat keskelle operointialuettamme. Ja asentaja Mika Koivu pitää koneista hyvän huolen myös kenttäolosuhteissa - hänellä on rautainen ammattitaito ja asenne kohdillaan, kiittelee Kakko.    

kakko5.jpg

(kuva: Kuormatraktoreissa Esa Kakko Oy otti käyttöön IBC kärkiohjauksen vuonna 2016. Kuvassa John Deere 1510 G missä on myös TimberMatic Kartat -sovellus, mikä avaa kuljettajille reaaliaikaisen tuotantonäkymän leimikosta.)

 

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »