AMMATTILEHTI KOEAJAA: Opel Zafira Life L 180 D Turbo A Executive - Monikäyttöinen tila-auto

10.04.2021 13:00

opel12.jpg

Täysin uudessa Opel Zafira Life pikkubussissa yhdistyvät tila-auton mukavuus ja pakettiauton tilankäyttömahdollisuudet. Mallia on tarjolla 8- ja 9-paikkaisena sekä diesel- että täyssähkömalleina kolmessa eri koripituudessa. Edullisimmillaan alle 40 000 euroa maksava uutuus vastaa onnistuneesti niin ison perheen kuin taksiliikenteen tai yrityskäytön tarpeisiin.  

(kuva yllä: Opel Zafira Life nostaa saksalaisvalmistajan osakkeita merkittävällä harppauksella ammattiliikenteeseen sopivien autojen segmentissä.)

Jos ihan tarkkoja ollaan niin Zafira Life on paremminkin jat- koa aikaisemmalle Vivaro pakettiauton jopa 9-paikkaiselle Tourer -mallille, kuin edeltävälle Zafira -tila-autolle. Jääkin nähtäväksi millaisen vastaanoton mallin neljäs mallisukupolvi saa Opel -asiakkailta. 

Pakettiautotaustan ansiosta Zafira Lifeä on saatavilla peräti kolmena eri koripituutena, joskin lyhyin eli S-koripituus on tarjolla vain Zafira e_Life -täyssähköautona. Dieselmoottorilla tarjolla ovat keskipitkä M ja pisin L -koripituusvaihtoehdot. Koripituuden kasvattaminen vaikuttaa lähinnä tavaratilan kokoon ja suurimpaan kantavuuteen.

Varustelutasoja on niin ikään kolme: Perustaso Worker, kattavampi Comfort ja ylellinen Executive. Varustelutason korotus Workerista Comfortiin on hinnoiteltu noin 1300 euroon. Se tuo mukanaan automaatti-ilmastoinnin, ovien avaimettoman avaus- ja lukitusjärjestelmän sekä peruutustutkat eteen ja taakse. Lisäksi pakettiin sisältyy katvealuevaroitin ja 180-asteen kuvakulman tarjoava peruutuskamera. Kattavin Executive on aina 8-paikkainen. Yhden paikan vähennys tulee siitä kun kahden istuttava etuistuin vaihtuu sähköisesti säätyviin ja asiallisilla hierontatoiminnoilla varustettuihin nahkapäällysteisiin erillisistuimiin. Lisäksi Executive sisältää ksenon-ajovalot, liukuoven myös oikealle kyljelle ja auton perään avattavalla ikkunalla varustetun läppäluukun sekä lasisen panoraamakaton matkustamon puolelle.

opel2.jpg

(kuva: Opel Zafira Lifen kuljettajanäkymä on tuttu Vivaro pakettiautosta. Runsaiden säilytystilojen ansiosta taksiliikenteen datapäätelaitteet saa pienellä vaivalla piiloon kojelaudan uumeniin.)

Nyt koeajettava auton Executive varustelua on täydennetty entisestään lisähintaisilla Innovation Driver- ja Safety -paketeilla sekä matkustamon istuinkiskojärjestelmällä, mikä mahdollistaa viimeisen istuinrivin nopean irrotuksen tarvittaessa.

Lisähinnasta tarjolla on myös toisen istuinrivin järjestelyn mahdollistava lattiakiskojärjestelmä. Näin tavaratilaa on koripituudesta riippuen pahaimmillaan reilusta viidestä yli kuuteen ja puoleen kuutiometriin.

Polttomoottorivalikoimassa ovat teholtaan 120, 145 ja 180 hv dieselit. Näistä ensin mainittu on tilavuudeltaan 1,5-litrainen ja aina 6-portaisella manuaalivaihteistolla. Se on tarjolla M- ja L-koripituuksiin. Vain L-koripituudessa tarjottavat 145 ja 177 hv tehomyllyt ovat puolestaan 2-litraisia ja saavat jatkeekseen sulavatoimisen 8-vaihteisen momentinmuunninautomaatin.

Täyssähköisten Zafira e-Life -mallien kulkupuolesta vastaa tasauspyörästön yhteyteen sovitettu 136 hv moottori.

opel6.jpg

(kuva: Taustapeilin yhteydessä oleva laajakulma näyttää matkustamon tapahtumat.)

Yltäkylläinen varustelu

Kuljettaja istuu Zafira Lifessä korkealla ja edellä mainittujen mukavuusherkkujen ansiosta myös varsin mukavasti. Kojelauta paljastaa selkeästi sukulaisuuden hyötyautopuolelle. Mittaristo on perinteinen ja konstailematon. Ajon kannalta tärkeimmät säätimet löytyvät nopeasti omien nappuloiden takaa. Kojelaudan keskustaa hallitseva näyttö on pyhitetty viihde- ja navigointijärjestelmille. Executive varustelun mukana tuleva, kojelaudesta kuljettajan näkökenttään taittuva HUD-näyttö ja etenkin sen yhteyteen tuotu liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ansaitsevat kiitoksen sanan.

Erillisten etuistuimien ansiosta penkkien välistä sopii kulkemaan matkustamon puolelle. Ammattiliikenteessä se helpottaa asiakaskontaktointia ja maksuliikenteen hoitamista. 

Etummaisen istuinrivin ylellisyys jatkuu korkeana myös muilla istuinpaikoilla. Entisaikojen kirkonpenkit on korvattu runsaat säätömahdollisuudet omaavilla nahkapäällysteisillä erillisistuimilla. Koeajossa takapenkkiläiset pysyivät oloihinsa tyytyväisinä koko useamman sadan kilometrin mittaisen reissun, mitä edes auttoi matkustamon valoisuutta lisäävä panoraamakatto.

Edeltävässä Renault Traficiin perustuvassa Tourerissa takamatkustamon lämmitys hoitui lattiatasoon viedyn lisäpuhaltimen avuin, mikä, etenkin talvisaikaan piti onnistuneesti kyytiläisten oltavat siedettävinä. Zafira Lifen rakenteessa matkustamon lämmitys hoituu monien kilpailijoiden tapaan katonrajaan vietyjen puhalluskanavien kautta, mikä on hyvä asia kesäkuumalla, mutta herättää kysymyksen lämmitystehon riittävyydestä pakkaskeleillä. 

opel3.jpg

(kuva: Matkustamossa on hyvin tilaa. Executive varustelutaso sisältää panoraamakattoikkunan lisäksi istuimien nahkaverhoilut.)

Tilaa ja muunneltavuutta

Koeajoauton L-koripituus tarjoaa hulppeat tilat myös matkatavaroille. Takimmainen istuinrivi normaaliasennossaan tilaa jää vielä runsaan metrin verran. Tilaan sopii vaivatta useampikin matkalaukku tai vaikkapa lastenvaunut. Lattiatasossa kyytiin voi ujuttaa istuimien alta lankkua koko kuormatilan pituudelta. Ja istuimien selkänojat eteen taitettuna auto taipuu jo pakettiauton toimenkuvaan. Istuimet saa myös kokonaan matkasta, jolloin tilaa on kokolailla sen kuusi kuutiometriä.

opel4.jpg(kuva: Sivuliukuovet aukeavat ja sulkeutuvat sähköisesti, joko kojelaudasta, matkustamon puolelta tai kauko-ohjaimesta. Lattiakiskojen ansiosta penkit liukuvat tarvittaessa reilusti eteen päin, mikä auttaa viimeiselle riville kulkuun.)

Henkilöautomainen

Ajoltaan Opel Zafira Life on lähempänä henkilö- tai tila-autoa kuin pakettiautoa. Myös äänieristystä on kohennettu. 

180 hv moottori ei jätä toiveita suorituskyvyn suhteen ja hiljattain tarjolle tuotu 8-portainen automaattivaihteisto pelaa moitteetta maantiellä ja taajamassa. Liekö lisäistuimien tuoman lisäpainon tai kenties pakettiautomallista kohennetun jousituksen ansiota, mutta Zafira Life tarjoaa havaittavasti saman sarjan pakettiautoja paremman ajokokemuksen, niin ohjausvasteen kuin jousituksen osalta. Zafira Lifen myötä Opelin takamatka kilpailijoihin on kaventunut ja kenties jopa hävinnyt kokonaan.

PSA Yhtymän dieselmoottorit tunnetaan kestävinä ja polttoainetaloudellisina jo pitkän ajan takaa, eikä Zafira Lifen keulalle sovitettu 2-litrainen tee asiaan poikkeusta. Koeajossa polttoaineenkulutus asettui 7,4 litran tuntumaan. Tosin moottoritienopeuksilla, matkustajien kanssa ajettaessa kulutus kasvoi reilulla litralla.    

Laatua järkihintaan

Osaksi PSA Yhtymää yrityskaupan myötä tulleen Opelin mallistoa on uudistettu onnistuneesti parin viimeisen vuoden ajan, eikä Zafira Life tee  poikkeusta onnistuneiden mallistolanseerausten listaan. 

opel5.jpg(kuva: Tarjolla on kaikkiaan kolme koripituutta välillä 4,6-5,3 m. Kaikki- en vaihtoehtojen korkeus jää alle kahteen metriin. Pisimmässä L-koripituudessa tavaratilaa on pienimmilläänkin reilun metrin verran. Autossa on ainesta myös esteettömäksi taksiksi.)

Kattavat varusteet ja järkevät tilankäyttöratkaisut sekä asiallinen äänieristys ja auton hintaluokkaan nähden ylellinen mukavuus vievät kuljettajan ajatukset nopeasti pois tavara-autojen maailmasta. Ainakin siksi aikaa kunnes on aika sovittaa yli viiden metrin mittaista autoa ahtaan parkkihallin vielä ahtaampaan parkkiruutuun. Korkeutta autolla on sentään säntilliset alle 1,95 metriä, joten auto sopii suurimpaan osaan halleista. Ja erilaiset tutkat ja sähköisesti kääntyvät sivupeilit antavat tarvittaessa lisää pelivaraa, jos sellaiset on osattu valita lisävarustelistalta (Worker).

Edullisimman, Zafira Lifen Worker -mallin verollinen hintapyynti jää alle 40 000 euron, mikä on varsin kohtuullinen hinta 9-paikkaisesta autosta. 

Nyt koeajettava Executive malli edustaa kattavin lisävarustein täydennettynä ja liki 69 000 euron hintapyynnillään hintahaitarin toista ääripäätä. Ääripäiden välimaastoon sopivat, ja reilusti pienemmillä hintapyynneillä myös täyssähkömallit. Opel Zafira Life ja e-Life tuovatkin täysin uuden ja varsin onnistuneen vaihteen suurten tila-autojen ja pikkubussien kauppaan Suomessa. Toki samaa autoa saa myös toisilta PSA Yhtymän merkeiltä, joten ennen ostopäätöstä on syytä tehdä merkkien keskeistä vertailua. 

14.05.2021 9:33Akaan raakapuuterminaalin rata sähköistetätään 21.5.2021
14.05.2021 9:12Puunpoistot maanteiden varsilta jatkuvat Keski-Suomessa
14.05.2021 8:10Euroopan metsät 2020 -raportti julkaistu - metsien pinta-ala ja puuston määrä ovat kasvaneet edelleen
13.05.2021 13:00Raskaspari kehittää toimintaansa asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin
13.05.2021 11:00Teollisuuden liikevaihto kasvoi maaliskuussa 4,7 prosenttia
12.05.2021 18:10KOMATSU 100 JA METSÄKONEET 60 VUOTTA: Komatsu Forest rakentaa juhlavuotena uuden tehtaan, esittelee uuden ilmeen ja tuo markkinoille uutta teknologiaa
12.05.2021 11:16MAN TGX palkittiin muotoilusta
12.05.2021 9:13Moottoriajoneuvojen luvattomat käytöt ja varkaudet ovat vähentyneet huomattavasti
12.05.2021 9:00Tutkimus: Avohakkuiden metsäojituksilla haitallisia vaikutuksia
11.05.2021 17:00Uusi työkalu laskee ohjaavien ja vetoakseleiden renkaiden CO2-päästöt

Siirry arkistoon »