Puutavara-autoilija Kari Vahos: Avonosturissa on etunsa08.04.2021 20.00
Ohjaamonosturit ovat yleistyneet niin että ne alkavat olla vakiovaruste puutavara-autoissa. Kari Vahos Jokioisista on kuitenkin todennut avomallin nosturin järkevämmäksi ratkaisuksi omissa ajotehtävissään. (kuva: Kari Vahos on todennut avonosturin soveltuvan parhaiten yrityksensä ajotehtäviin ja mukavalla kelillä sääsuojalla varustettu avomalli on vallan viihtyisä työpaikka.) Vahosten puunajon historia juontaa vuoteen 1937 saakka jolloin Matti Vahos aloitti kuljetusyrittämisen. - Isäni Sulo jatkoi kuljetustoimintaa kuten minäkin. Yrittäjäksi lähdin vuonna 1987 yhdessä veljeni Jorman kanssa ja mukaan tuli sitten myös metsäkoneet. Vuonna 2002 jaoimme toiminnan niin että veljeni jatkoi metsäkoneurakointia ja minä puutavara-autoilua. Jorman Metsä-Vahos kasvoi 14 koneen yritykseksi mutta pari vuotta sitten hän menehtyi nopeasti edenneeseen sairauteen. Itselle puunajo on ammatti mistä olen aina nauttinut, kertoilee kuljetusyrittäjä Kari Vahos. (kuva: Nykyinen Jonsered 1188S nosturi tuli ajoon toukokuussa 2020. Trippelitelisen Volvo FH16 750 auton päällerakenteet ovat Weckmanin terästä ja perässä kulkee Weckmanin ketterä jatkokärry.) Pitkät ajomatkat Kari Vahos Ky kuljettaa puuta Versowoodille ja välillä on ajettu myös jonkin verran UPM:n puuta aliurakointina. Kuormat keräillään laajasti Forssan ympäristöstä ja siirrot ovat pitkiä. - Raumalle tulee matkaa noin 150 kilometriä, Vierumäelle jopa lähes 200 kilometriä ja Riihimäellekin yli 80 kilometriä. Ajan autoa yksin ja vuodessa mittariin kertyy noin 120 000 kilometriä, laskeskelee Vahos. Puutavaranosturissa Vahos on päätynyt sääsuojalla varustettuun avomalliin selkeistä syistä: - Päivässä ehtii ajaa 2-3 kuormaa ja kun purku tapahtuu aina materiaalikoneilla eikä junaan ajoa ole juuri ollenkaan, niin nosturissa ei tule paljon vietettyä aikaa. Jos kuormaamista olisi oikein paljon niin ohjaamosta olisi hyötyä mutta minun ajossa se söisi vain hyötykuormaa ja toisi toisi lisää huollettavaa. Eikä ohjaamo ole ilmainen; sen hinnalla saa ostettua vaikka uuden hyvän henkilöauton. Pukeutumalla oikein kelin mukaan niin avonosturi on vallan viihtyisä työpaikka. Kun katselee vaikka auringon nousua niin saa nauttia luonnosta raittiissa ilmassa eikä radion kuuntelusta lasien takana. Nosturissani on sääsuoja mikä suojaa hyvin viimalta ja sateeltakin, toteaa Vahos. (kuva: - Tämä on minulla jo kolmas Volvo puutavara-auto peräkkäin; aiemmin meillä oli vuosikymmeniä Sisuja, sanoo Kari Vahos.) Vahva luotto Hiabiin Nostureissa Vahokset ovat luottaneet Hiabiin lähes koko historian ajan. - Kun ensimmäinen hydraulinen nosturi tuli 60-luvun alussa Pantteri-Mersu lastausautoon niin sahalla mittakopin miehet kuulemma ihmettelivät että miten Vahoksen auto ehtii tuoda toisenkin kuorman päivän aikana, naurahtaa Vahos. Kari Vahoksen autoissa nosturina on ollut aina Jonsered: - Kun tuote on hyvä niin miksi sitä vaihtaa? Jonseredissa ei ole murheita ja se kestää hyvin vaihtovälin mikä on ollut 4-5 vuotta. Ja Raisiossa huolto pelaa helkkarin hyvin - erityiskiitoksen ansaitsee Hiabin työnjohtaja Kari Silander osaamisestaan. Jonsered pelaa hienosti Kaupat nykyisestä toukokuussa 2020 käyttöön otetusta 2-vipu ohjatusta Jonsered 1188S nosturista Vahos teki Hiabin Janna Wolinin kanssa: - Uusi Jonssi on pelannut luotettavasti, se on mukava käyttää ja voimaa on riittävästi. Suorapuominen soveltuu ajooni hyvin sillä suurin osa puusta on tukkia ja rankakin tehdään kolmoseksi joten 76 tonnin kokonaispainoon pääsee ongelmitta. Vaakana tässä on langaton Intermercatomikä punnitsee tarkasti. |