Kuljetus V. Hirvonen Oy: Puunajoa tähtikeulalla yli puoli vuosisataa

05.04.2021 12.00

mese13.jpg

Kuljetus V. Hirvonen Oy:lle valmistui vuodenvaihteessa uusi Mercedes-Benz Arocs 3263 puutavara-auto, minkä päällerakenteet valmisti ProTruck Joensuu.

(kuva yllä: Kuljetus V. Hirvonen Oy:n uusi Mercedes-Benz Arocs 3263 puutavara-auto purki kuormaa Kiteen juna-asemalla tammikuun pakkasissa. Kesla 2114ZT nosturilla. Auton päällirakenteet ovat uutta Pro Truck Joensuun käsialaa.)

Kuljetus V. Hirvosen puunajon historia alkoi 1950-luvun puolivälissä Kiteellä, jolloin Erkki Hirvonen aloitti kuljetusyrittämisen - toki siihen aikaan kuljetettiin kuorma-autolla paljon muutakin. Alussa puuta ajettiin Ahlströmille, sitten Tehdaspuulle ja UPM Kymmenelle - tänä päivänä hyvä yhteistyö jatkuu UPM:n Keski- Karjalan alueella. 

- Itse olin puunajossa mukana tietenkin jo pikkupojasta. Vuonna 1997 jatkoin isän liiketoimintaa yhdessä lankomiehen Pekka Kojon kanssa, jonka sitten lunastin pois vuonna 2014 ja nykyisellä nimellä on toimittu kol- misen vuotta, kertoilee kuljetusyrittäjä Vesa Hirvonen

kitee3.jpg

(kuva: Ensimmäinen Mercedes-Benz kuorma-auto tuli Hirvosille 60-luvun loppupuolella ja siitä lähtien on puuta ajettu tähtikeulalla - jo yli 50 vuotta yhtä soittoa.)

Yli 50 vuotta puunajoa Mercedes-Benzillä

Ensimmäinen Mercedes-Benz kuorma-auto tuli Hirvosille 60-luvun loppupuolella.

- Olemme olleet aina yhden auton kuljetusyritys joten Mercedes-Benzillä on ajettu jo yli 50 vuotta yhtä soittoa. Oman yrittäjäurani aikana olen ostanut seitsemän uutta tähtikeulaista puutavara-autoa. Parista viimeisestä Arocsista on kaupat tehty hyvässä hengessä Veho Kuopion Jukka Pulkkisen kanssa, toteaa Hirvonen. 

kitee2.jpg

(kuva: Hydraulinen nosturi muutti puunajon tehokkuuden ja työturvallisuuden uudelle tasolle. Kuvassa tehdään erillisellä lastausautolla kuormaa kuljetusautoon talvimaisemissa 70-luvun alkupuolella - molemmat tietenkin Mercedes-Benzejä.)

Auton vaihtoväliksi on muodostunut noin kolme vuotta, jonka aikana mittariin kertyy lähes puoli miljoonaa kilometriä. 

- Ajamme kolmessa vuorossa kolmen miehen voimalla - itseni lisäksi rattia kääntävät Harri Toivanen ja Arto Hasunen. Puuta kuljetetaan lyhyttä siirtoa metsästä Kiteen juna-asemalle ja Puhokselle uittovarastoon, mistä niitä aletaan ajamaan keväällä järveen. Joskus harvoin käymme pidemmällä keikalla viemässä koivutukkia UPM:n Joensuun ja Savonlinnan vaneritehtaille. Ajomatkat ovatkin keskimäärin vain 30-40  kilometrin luokkaa suuntaansa ja keskinopeus noin 30 km/h tienoilla. Silti vuodessa kilometrejä kertyy autoon lähes 150 000 kilometriä ja käyttötunteja suhteessa paljon enemmän, sillä kuormat tehdään ja puretaan nosturilla, sanoo Hirvonen. 

kitee1.jpg

(kuva: Kuljetus E. Hirvosen ensimmäisiä Mercedes-Benz puutavara-autoja muisteltiin jo 80-luvun puolivälissä Alukarikka-lehdessä. Paljon on autot niistä ajoista kehittyneet mutta monet perusasiat ovat pysyneet samoina.)

Polttoainetaloudellisesti

Uusi 2+2 akselirakenteinen 630 hevosvoimainen Arocs on osoittautunut heti startista edellistä mallia polttoainetaloudellisemmaksi.

- Vaikka auto on vielä uuden kankea ja ajomme on lyhyttä siirtoa mäkisessä maastossa, niin 15 000 kilometrin keskikulutus on ollut 69,4 litraa satasella. Se on hyvä lukema 76 tonnin kokonaismassalla lumisissa olosuhteissa talvirenkailla ja -dieselillä ajettaessa, kommentoi Hirvonen.

Kehitys menee eteenpäin

Vesa Hirvonen ja haastatteluhetkellä uuden auton ratissa ollut kuljettaja Arto Hasunen toteavat kehityksen kulkeneen jälleen eteenpäin:

- Olihan se aluksi outoa kun perinteisiä peilejä ei enää ollut mutta nyt kun kamerapeileihin alkaa tottua niin ne ovat tosi hyvät. Ohjaamon sisällä olevat isot näytöt ovat aina puhtaat vaikka taivaalta sataa mitä eikä kameroidenkaan kanssa ole ollut ongelmia lumimyräkässä kovilla pakkaskeleillä. Perinteinen analoginen mittaristo on korvattu digitaalisella näytöllä, mikä on tosi selkeä ja helppo käyttää. Muita uudistuksia on Powershift 3 -vaihdeautomatiikkaan tullut ECO-alue - usein kuitenkin käytämme vaihteistoa manuaalisesti lyhyillä ajopätkillä haastavissa maasto-olosuhteissa. Maastossa Arocs on kuin kotonaan sillä maavaraa on riittävästi ja keula riittävän korkealla niin että se ei ota osumia kantoihin tai kiviin.

mese43.jpg

(kuva: Kuljetus V. Hirvosen kuljettaja Harri Toivanen kehuu uutta Mercedes-Benz Arocsia aiempaakin mallia paremmaksi: - Kehitys on mennyt taas monessa asiassa eteenpäin.)

Toimivat huoltopalvelut kaiken perusta

Erittäin merkittävässä roolissa pitkässä Mercedes-Benz historiassa on Hirvosen mukaan toimivat huoltopalvelut:

- Alueellamme virallisena Mercedeksen merkkihuoltona toimiva Karjalan Yhdistelmäjarrut on aivan loistava talo ja Tolosenmäellä asiakasta palvellaan. Tähän uuteen autoon valitsimme Select -huoltosopimuksen mikä kattaa perushuoltojen lisäksi voimansiirron huollot kolmen vuoden ajan.

mese33.jpg

(kuva: Kuljetus V. Hirvonen on tyytyväinen väkivahvaan 14 tonnimetriseen Keslan keskitolppa-Z nosturiin ja sähköohjaukseen, mikä ansiosta kuljettajien olkapäät ja kyynärpäät eivät tule kipeäksi.)

Z-mallin nosturi sähköohjauksella

Jos oli Hirvoselle auton merkki itsestään selvä asia uutta investointia mietittäessä niin oli nosturinkin.

- Kotimaiset Keslan nosturit valmistetaan Joensuussa ja niitä meillä on ollut todella pitkään; jo aikanaan Forestereita. Kaupat uudesta Kesla 2114ZT nosturista tehteen Kongan Konepajan Petri Lievosen kanssa, jonka kanssa on kätelty monta uutta nosturia. Aikanaan ostimme Petriltä myös Mercedes-Benz autoja silloin kun hän oli Vehon palveluksessa ja isäni teki autokauppoja sitä ennen Petrin isän Martin kanssa joten luottamus on pelannut vuosikymmeniä, kertoo Hirvonen.

Keskitolppainen Z-mallin nosturi taittuu kätevästi auton perään mistä on Hirvosen mukaan paljon hyötyä:

- Kun ajetaan lyhyttä siirtoa ja kuormataan jatkuvasti niin Keslan Z-mallin nosturi on kätevä taitella auton perään. Ja kun nosturin puomille ei tarvi jättää nuppikuormaan lovetusta niin puita mahtuu enemmän kyytiin. Z-nosturi lisää myös turvallisuutta kun uittoon tai tehtaalle ajettaessa nosturia ei tarvitse siirrellä purkukoneen edestä jol- loin nosturiin hyppiminen vähenee. Kuormaamisessa 14 tonnimetrin Kesla on väkivahva joten mättämisessä pitääkin olla järki päässä että auton rakenteet kestää. Keslan IQAN -sähköohjaukseen siirryimme jo edellisessä nosturissa ja se oli todella viisas päätös; enää ei ole olkapäät ja kyynärpäät olleet kipeät.

Jatkokärrystä edelleen hyötyä

Kuljetus V. Hirvosen Mercedeksen perässä kulkee 5-akselinen Weckmanin jatkovaunu.

- Weckmania on hinattu vuodesta 1997 lähtien - välissä oli yksi Jyki mutta sitten palattiin Heinolan laatuun. Kun yhdistelmät ovat kasvaneet niin jatkovaunusta on hyötyä ahtaissa paikoissa sompaillessa ja tiukoista liittymistä päätielle ajettaessa, sanoo Hirvonen.

mese23.jpg

(kuva: Erikoisteräksinen ProVaruste -runkorakenne kiinnitetään autoon pulttaamalla ilman hitsaamista. Sisäpuolinen nosturiteline ja karkaistusta alumiinista tehty etusermi ovat myös Pro Truck Joensuun valmistusta.)

Uusi Pro Varuste on laadukas päällirakenne

Uuden auton päällirakenteessa Vesa Hirvonen päätyi täysin uuteen Pro Varuste -tuotteeseen. 

pro4.jpg(kuva: Paljon kuormattaessa öljyn liiallisen lämpenemisen estävä hydrauliikan lauhdutin asennettiin suojaan etusermin taakse samoin kuin Kovin sermisäiliö.)

- Vaikka kyseessä olikin Pro Truck Joensuun ensimmäinen puutavara-auton päällerakenne niin työn laatu on todella laadukasta. Erikoisteräksinen runko on kevyt ja luja - kiinnitys on tehty auton runkoon pulttaamalla ilman hitsaamista. Myös sisäpuolinen, hydraulisella kiristimellä varustettu nosturiteline on onnistunut. Pankoiksi valitsimme Terminator XXL:t joissa on suuri kuormatila. Hydrauliikka on suunniteltu toimivaksi ja sen sydän on HAWE V60N 130 säätötilavuuspumppu. Järjestelmään asennettiin myös lauhdutin suojaan etusermin taakse, mikä estää öljyjen lämpenemisen kesällä sillä kuormaamme todella paljon. Ensimmäinen Pro Varuste päällerakenne joutuukin meidän mättämisessä todelliseen kestotestiin mutta uskoisin että se kestää, toteaa Hirvonen.  

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »