Edistykselliset telaratkaisut kaikkiin korjuutarpeisiin

30.03.2021 16.51

lin1.jpg

Lintexon -metsäkonetelojen valmistusmäärät kasvavat, uusia mielenkiintoisia tuotteita tuodaan markkinoille ja Suomen myyntiin panostetaan. Telojen myynti tullaan aloittamaan jatkossa myös Ruotsissa ja muualla Euroopassa.

(kuva yllä: Lintexon -metsäkoneteloja löytyy laajasta mallistosta kaikkiin tarpeisiin. Kuvassa erittäin kantavat Mega-Track telat 1200 mm leveänä - tarjolla on kapeampikin versioita.)

Lintexon -metsäkonetelojen valmistus alkoi Virossa vuonna 2013. Mallisto on kehittynyt ja hioutunut vastaamaan asiakkaiden korkeita vaatimuksia samalla kun uusia innovatiivisia ratkaisuja esitellään tasaiseen tahtiin.

- Puolitoista vuotta sitten muutimme omiin tiloihin, missä tuotanto on saatu järjesteltyä aiempaa tehokkaammaksi mikä mahdollistaa kasvavaan kysyntään vastaamisen. Tänä vuonna valmistamme noin 120 paria uusia Lintexon -teloja ekä teemme laajasti erilaisten telojen peruskunnostuksia ja valmistamme niihin komponentteja, kertoo Lintexon Oü:n CEO Arli Lepp.

lin5.jpg

(kuva: Lintexon -telat ovat kuin kotonaan pehmeillä mailla; kuvan Ponsse kuormatraktorissa takana 1200 mm leveät Mega-Track telat.)

Kehittyvä telamallisto

Lintexon -mallistosta löytyy erilaisiin korjuutarpeisiin. Tarjolla on ottava kapulatela Active- Track, pehmeään maastoon tarkoitettu Lenta-Track, erittäin kantava Mega-Track ja kaivukonetelatyyppinen superkantava Excavator-Track, mikä tuotiin markkinoille 2020. Lisäksi malleista löytyy pyörätelaversioita.

lin4.jpg- Uusin tulokas on puskukonetelan tyyppinen Mountain-Track mikä on tarkoitettu pehmeille maille tarjoten silti todella suuren pidon rinneolosuhteisiin. Vuoden 2021 aikana tuomme lisäksi markkinoille todella mielenkiintoisia ratkaisuja kuten esimerkiksi irrotettavilla piikeillä varustetut telat. Jatkossa teloissa käytetään täysin uudenmallista LI30 -sivulenkkiä (kuva) mikä on valmistettu 42Crome -teräksestä tarjoten ainutlaatuisen kulutuskestävyyden, ilmoittaa Lepp.

Suomen myynti

Suomessa Lintexon -telojen myyntiä on hoitanut maaliskuusta 2020 lähtien Tomi Piirainen Kuhmosta käsin.

- Opettelin kotitilalla puunkorjuuta traktoreilla joihin viriteltiin erilaisia puolitelaratkaisuja. Toiminnan kasvaessa hankin ja kunnostin lisää metsätiloja; välillä minulla oli metsäkoneitakin muutaman vuoden ajan. Raskaskonealalla olen toiminut erilaisissa työtehtävissä 15 vuoden ajan. Nyt keskityn metsäkonetelojen myyntiin sekä teen autopuolen varaosamyyntiä ja hoidan erilaisia kuljetustehtäviä, kertoilee Piirainen. 

lin3.jpg(kuva: Tomi Piirainen vastaa Lintexon -metsäkonetelojen myynnistä ja asiakaspalvelusta Suomessa.)

Vaikka kulunut vuosi on ollut poikkeuksellinen niin Piirainen on päässyt mukavasti matkaan telakaupassa.

- Uusia Lintexon -teloja on toimitettu asiakkaille tusinan paria ja niistä saatu palaute on ollut oikein positiivista. Erityisesti pehmeille maille tarkoitetut Mega-Track telat ja uusi superkantava Excavator-Track ovat olleet kysyttyjä. Lisäksi olen kunnostanut asiakkaiden eri merkkisiä käytettyjä teloja Lintexonin tehtaalla mille palvelulle tuntuisi olevan runsaasti tarvetta, sanoo Piirainen.

lin2.jpg

(kuva: Metsäpalvelu Helminen Oy:llä on käytössä jo kolme paria Lintexon -teloja. Kuvassa Ponsse Wisentin edessä 1200 mm leveät Mega-Trackit ja takana 1200 mm leveät Excavator-Trackit.)

Lintexon vastannut suokorjuun vaatimuksiin

Yksi Lintexon -telojen asiakas on Metsäpalvelu Helminen Oy joka urakoi puuta Metsä Groupille sekä tarjoaa metsä- ja tonttipalvelut luotettavasti asiaan kuuluvalla kalustolla Säkylässä ja lähikunnissa.

- Meillä on tällä hetkellä neljä omaa Ponsse metsäkonetta. Kauttamme saat myös ripeästi tehdyt pihapuiden kaadot, kannonjyrsinnät, polttopuut, sekä luotettavasti hoidetut metsänhoitopalvelut, kertoo yrittäjä Juho Helminen.

Ensimmäiset Lintexon -telat Metsäpalvelu Helminen otti käyttöön keväällä 2020.

- Korjaamme paljon suokohteita joihin olemme hakeneet mahdollisimman kantavia telaratkaisuja. Uusi telamerkki kiinnosti kun tuotteet tuntuivat olevan meille sopivia ja hintakin kohdillaan, Helminen toteaa.

Tällä hetkellä Metsäpalvelu Helmisen koneissa on kolme paria Lintexonin teloja:

- Kaikki telat ovat 1200 mm leveitä: meillä on yhdet Mega- Trackit ja kahdet kaivukonetyyppiset Excavator-Track telat. Olemme kokeilleet niitä eri variaatioina ja päätyneet Ponsse Wisent ajokoneessa edessä Mega-Trackeihin ja takana Excavator-Trackeihin. Ponsse Fox motossa on edessä Clarkin 1000 milliset kantavat ja takana Excavator-Trackit.

Lintexon -telat ovat vastanneet ominaisuuksiltaan suokohteiden korjuun vaatimuksiin. 

- Telat kantavat todella hyvin jopa kohteissa joista tulee turvetuotanto alueita eli niihin ei perusteloilla olisi mitään asiaa. Vanhimmilla Lintexoneilla on ajettu nyt noin 1500 tuntia eikä kestävyyden kanssa ole ollut ongelmia eikä ne ole syöneet renkaitakaan. Ja nyt kun Tomi Piirainen on aloittanut Suomen myynnistä vastaavana ja telojen käyttäjäkunta kasvaa niin uskon että jälkimarkkinointiinkin aletaan valmistajan puolesta panostamaan, kommentoi Helminen.

29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan

Siirry arkistoon »