Metsä Group on valinnut VR Transpointin Kemiin rakennettavan biotuotetehtaansa raakapuun logistiikkakumppaniksi

04.03.2021 14:44

uusi-dieselveturi-edesta-havainnekuva.jpg

Sopimuksen taustalla on yli kaksi vuotta kestänyt strateginen yhteistyö, jossa kuljetuksia varten on suunniteltu tehokas ja ympäristöystävällinen kokonaisratkaisu. Raakapuuta tulee kulkemaan raiteitse tehtaalle viisi miljoona kuutiota vuodessa eli vuorokaudessa tehtaalle liikennöi keskimäärin yhdeksän junaa.

Raakapuukuljetukset lisääntyvät Suomen raiteilla merkittävästi vuodesta 2023 eteenpäin, kun Kemiin rakennettava biotuotetehdas käynnistyy. Kyse on yli viiden miljoonan kuution vuotuisista toimituksista, joiden kuljetuskumppaniksi Metsä Group on valinnut VR Transpointin. Logistiikkaratkaisua on hiottu tiiviissä yhteistyössä jo yli kahden vuoden ajan.

“Arvostamme pitkäaikaista kumppanuutta VR Transpointin kanssa ja tarjoamme heille mahdollisuuden kasvaa vielä entisestäänkin Kemin biotuotetehtaan puunhankinnan yhteydessä. Rautatiekuljetuksilla on merkittävä rooli Kemin puunhankinnassa, mikä edellyttää tätä uutta tehokasta toimintamallia”, Metsäliitto Osuuskunnan liiketoimintajohtaja Juha Mäntylä sanoo.

VR Transpoint on mukana mahdollistamassa metsäteollisuuden suurinvestointia jo toista kertaa: Metsä Group valitsi sen kumppaniksi myös Äänekosken biotuotetehtaan sellukuljetuksiin vuonna 2016.

“Kuljetusten tehokkuus ja liikenteen sujuvuus ovat avainasemassa, kun biotuotetehtaan kaltaisia suurinvestointeja havitellaan maahamme. Suomi on kaukana väkirikkailta markkinoilta, joten sen on kurottava takamatkaa muita tehokkaammalla logistiikalla. Nyt olemme onnistuneet luomaan ratkaisun, jossa tehtaan toiminnot ja rautatiekuljetukset yhdistyvät saumattomasti”, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen kertoo.

Raakapuu kuljetetaan nykyistä kauempaa, mutta huomattavasti pienemmillä päästöillä

Kasvavan puun käytön takia puuta tarvitaan aiempaa laajemmalta alueelta Kemin pohjois- ja eteläpuolelta, mutta kuljetukset toteutuvat huomattavasti nykyistä pienemmillä päästöillä.

Vaikka Kemin tehtaan raakapuukuljetusten matka junalla kasvaa, tehokkaiden rautatiekuljetusten ansiosta päästöt vähenevät 20 prosenttia kuutiota kohden.

Käytännössä Kemin biotuotetehtaalle tulee kulkemaan 8–10 junaa joka vuorokausi. Kuljetusjärjestelmän tehokkuus perustuu huippuunsa optimoituun vaunukiertoon: kahden perättäisen kuormauksen välinen aika on kaikilta osavaiheiltaan jopa puolet keskimääräistä raakapuukuljetusta lyhyempi.

Investoinnit kalustoon parantavat toimitusvarmuutta

Uuden sopimuksen myötä VR Transpoint investoi noin 200 uuteen raakapuuvaunuun. Yhteensä biotuotetehtaan rautatiekuljetukset sitovat yli 400 vaunua. Vetokalustona käytetään uusimpia sähkö- ja dieselvetureita. Uudet sähköveturit vetävät jopa 2 500 tonnin kuormia, mikä tarkoittaa noin 20–25 prosenttia enemmän puuta junaa kohden.

14.04.2021 13:01Täyssähköisyys poistaa päästöt lähijakelusta: Mercedes-Benz eSprinter
14.04.2021 9:03Nuorten ammattitaitokilpailu Taitaja järjestetään toukokuussa
13.04.2021 19:00Metsä Fibre ja Eltel ovat allekirjoittaneet sopimuksen voimajohdon rakentamisesta Kemin uudelle biotuotetehtaalle
13.04.2021 17:22Taimikoita hoidetaan hyvin - hoitomäärissä yhä kirittävää
13.04.2021 15:00Juha-Matti on työyhteisön hyvä tyyppi
13.04.2021 10:32Volvo FM palkittiin ohjaamon erinomaisesta suunnittelusta
12.04.2021 17:04Alumiinivanteet tuoneet hyötyä hakekuljetuksiin jo vuosikymmenten ajan
12.04.2021 15:20Uuden PONSSE Scorpionin Future Cabin -ohjaamolle arvostettu Red Dot -tuotesuunnittelupalkinto
12.04.2021 9:33HUOMIO ILMOITTAJAT: Metsäalan Ammattilehden 35-v. juhlanumero ilmestyy toukokuussa!
12.04.2021 9:32Kattoteltasta ratkaisu majoituspulmiin

Siirry arkistoon »