J & R Lindholm tekee harvennushakkuuta rannikolla Sampo-metsäkoneilla

28.02.2021 14.00

sampokone1.jpg

J & R Lindholm Oy Karjaalta keskittyy harvennushakkuisiin läntisellä Uudellamaalla, missä töitä riittää sillä varsinkin ensiharvennuksia on paljon rästissä.

(kuva: Sampo Rosenlew HR46 harvesteri on tehokas kone ensiharvennuksilla, joita läntisellä Uudellamaalla riittää.)

Johan Lindholm lähti yrittäjäksi 21-vuotiaana nuorena miehenä:

- Perustin isäni Rogerin kanssa yrityksen kuljetusalalle; ensin meillä oli yksi nosturiauto, sitten tuli toinen ja lisäksi hankittiin rekkaveturi. Jossain vaiheessa siirryttiin enemmän sorapuoleen ja ajossa oli parhaimmillaan kolme kasettiyhdistelmää. Kun ajot alkoivat vähenemään myimme autoja pois yksitellen. Sitten kuulin että Södra Skogsreviretillä olisi ajokoneelle töitä, niin myin omassa käytössäni olleen kasettiyhdistelmän pois vuonna 2012 ja ostin käytetyn Timberjack 810 B kuormatraktorin. En ollut koskaan metsäkoneella ajanut joten alku oli melkoista opettelua mutta parissa kuukaudessa homma alkoi jotenkin toimia ja vuoden päästä tunsin olevani jo melko hyvä ajokonemies.

sampokone2.jpg

(kuva: J & R Lindholm Oy:n yrittäjä Johan Lindholm (kesk.) sekä kuljettajat Niklas Weckman (oik.) ja Jonas Grahn  ovat oikein tyytyväisiä Sampo Rosenlew metsäkoneketjuun. Myös Ammattilehden Hyviä uutisia! lähetystä seurataan Karjaalla joka viikko...)

Metsäurakointi laajenee

Harvennushakkuiden tarpeen koko ajan kasvaessa J & R Lindholm hankki vuonna 2017 toisen koneen.

- Veljeni Stefan ajoi siihen asti viimeistä kasettiyhdistelmäämme, mikä myytiin ja tilalle tuli käytetty Rottne F10 ajokone, jolloin Stefan siirtyi Kuljetus Tero Saarelle ajamaan nosturiautoa. Samana keväänä meillä oli hetken koeajossa Sampo Rosenlew HR46 harvesteri ja kun alueellamme tuli motolle töitä niin teimme syksyllä 2017 samasta vähän ajetusta demokoneesta kaupat Sampo-Rosenlewin Ahti Sormusen kanssa. Sitten hyppäsin moton puikkoihin ennakkoluulottomasti ilman kokemusta; olihan se alussa aika jännää mutta ajokonetausta toki helpotti oppimista, kertoo Lindholm.

Käytetyt Sampot olleet viisas valinta

Viime vuoden syksyllä hyvin palvellut Timberjack myytiin pois ja keväällä 2020 Rottne päivitettiin käytettyyn, hyvässä iskussa olleeseen vuosimallin 2017 Sampo Rosenlew FR28 kuormatraktoriin.

- Tehtaalta ostetut käytetyt Sampot ovat olleet meille viisas ratkaisu. Koneiden kokoluokka on juuri oikea harvennuksille ja ominaisuudet muutenkin ”isojen koneiden” tasolla. Investointihinta on pysynyt järkevissä lukemissa eikä tekniikan kanssa ole ollut mitään murheita, joten myös ylläpitokustannukset ovat edulliset. Ja puuta Sampoilla syntyy tienvarteen hyvää tahtia, Lindholm toteaa.

sampokone3.jpg(kuva: - Opettelin itsekseni ajamaan ensin ajokonetta ja myöhemmin motoa, kertoo yrittäjä Johan Lindholm.)

Rannikkoharvennusta

J & R Lindholm urakoi puuta Södra Skogsrevireille pääasiassa Inkoo-Hanko välillä.

- Viime kesänä olimme myös Kemiön saaressa mikä on uusi alue Södra Skogsreviretin puunhankinnassa. Täällä rannikolla metsät ovat kivikkoisia mutta kompaktin kokoiset Sampot liikkuvat niissä ketterästi. Teemme pääasiassa ensiharvennuksia joten koneiden kokoluokka on juuri oikea, toteaa Lindholm.

Metsähommien lisäksi tehdään monipuolista urakointia:

- Meillä on traktoreita ja kaivukoneita sekä lavettiauto millä koneet kulkee työmaille. Remontit tehdään hyvin pitkälle itse omalla hallilla Karjaalla, sanoo Lindholm.

sampokone4.jpg

(kuva: Sampo Rosenlew FR28 kuormatraktorilla harvennuksilta kaadettu puu siirtyy tehokkaasti tienvarteen.)

Kokemusta ja nuoruuden intoa

Sampo-ketjua ajaa Lindholmin lisäksi kokenut Niklas Weckman ja Jonas Grahn.

- Jonas on 19-vuotias ja ajanut konetta jo vuoden päivät. Hän kävi Yrkesakademin i Österbottenin metsäkonekoulun Vaasassa ja tuli ensin meille työharjoitteluun. Firman nuorin mies onkin meistä ainut metsäkonekoulun käynyt, kehuu Lindholm.

Kuljettaja Niklas Weckmanilla on puolestaan itse opittua kokemusta metsäkoneista vuosikymmenten ajalta:

- Ensimmäinen kone millä ajoin oli Valmet 870 CK ja olin silloin viisivuotias. Opin näihin hommiin isäni Göran Weckmanin jalanjäljissä, joka aloitti metsähommat 50-luvun lopulla kirvellä ja pokasahalla. Hän jatkoi metsäkoneella ajoa aina 86-vuotiaaksi tämän vuoden kesään saakka koneenaan vuonna 1986 uutena ostettu Norcar 490, missä on mittarissa yli 40 000 tuntia. Isä muuten teki vielä kesällä 130 pölliä kenttäsahalla mutta sitten terveys heikkeni nopeasti joten metsäsavotat on hänen kohdaltaan saatu päätökseen.

sampokone5.jpg

(kuva: J & R Lindholmin kuljettajana toimivan Niklas Weckmanin isä, Göran Weckman jatkoi metsäkoneella ajoa aina 86-vuotiaaksi. Koneena hänellä oli uutena vuonna 1986 ostettu Norcar 490 missä mittarissa on yli 40 000 tuntia.)

Niklas Weckman oli pitkään yrittäjänä urakoiden metsäkoneilla, kaivukoneilla, traktoreilla jne. 

- Nytkin terapiakoneena minulla on New Hollandin kaivukone ja tietenkin isän Norcar mikä on pyhä lehmä mitä ei myydä. Kiireisinä aikoina sillä ajetaan J & R Lindholmille vielä puutakin. Pieni Norcar menee teloilla vaikka veden päällä - vaikka rannikolla on paljon kivikkoa niin riittää täällä myös pehmeitä paikkoja, toteaa Weckman. 

Viitisen vuotta sitten Weckman lähti J & R Lindholmille kuljettajaksi ensin oman yrityksensä kautta.

- Viimeiset pari vuotta olen ollut ihan palkkakuskina mikä on mukavaa pitkän yrittäjyyden jälkeen. Ajan Sampon ajokonetta mikä on helkutin hyvä kone – parempaa tuskin näihin harvennushommin edes löytyy. On hienoa että Suomessa on niin paljon metsäkoneosaamista ja hyvä että pelissä pysyy myös pienempiä valmistajia, kommentoi Weckman.  

18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle

Siirry arkistoon »