MoilAr Oy:n Arto Moilanen: Nosturi yhä tärkeämmässä roolissa puunajossa

21.02.2021 11.35

moilanen3.jpg

Pitkän linjan nosturikauppias Arto Moilanen lähti yrittäjäksi pari vuotta sitten myymään Palfinger Epsilon nostureita. MoilAr Oy:n toiminta pyörähti mukavasti liikkeelle mutta sitten alkoi puutavara-autoilijoiden taivaalle kasaantua tummia pilviä.

(kuva yllä: MoilAr Oy:n Arto Moilanen ja tyytyväisen asiakkaan Palfinger Epsilon M12Z -nosturi.)

- Nosturikaupassa elettiin vuoden verran hyvin rauhallista aikaa, mikä oli monen tekijän summa ja ehkä vähiten koronan; oli Euroopan kirjanpainajatuhoa, jatkuvaa kelirikkoa läpi talven, lakkoja ja muuta markkinahämmennystä. Nyt onneksi loppuvuoden aikana puutavara-autoilijoiden usko tulevaan alkoi vahvistua, mikä näkyy tarjouspyynnöissä, jotka osaksi johtavat kauppoihinkin. Niinpä uusia Palfinger Epsilon puutavaranostureita asennetaan kiinni asiakkaiden autoihin useampi heti vuodenvaihteen jälkeen; asennukset hoituvat laadukkaasti Isera Oy:llä Salossa tai muualla asiakkaan valitsemassa paikassa. Myös talvi ja kevät näyttää paljon viime vuotta paremmalle; uuteen tuottavaan kalustoon on uskallettava investoida jos aikoo pysyä tiukassa pelissä mukana, sanoo Arto Moilanen, joka on ollut puutavaranosturi alalla vuodesta 1985 lähtien:

- Vuosikymmenten varrelle on osunut kolme syvää talouskyykkäystä sekä lukuisia pienempiä, joista jokaisesta on aina lähdetty uuteen nousuun. Niin lähdetään tästä nykyisestäkin.

MoilAr Oy:n Palfinger Epsilon myyntialueeseen kuuluu ”laajennettu” Lounais-Suomi ja Uudenmaan läntinen puoli sekäAhvenanmaa.

- Lisäksi palvelen ruotsinkielisiä asiakkaita pitkin rannikkoa på svenska ja luonnollisesti käytettyjä nostureita myyn koko Suomeen, lisää Moilanen.

Maailman suurin valmistaja kuuntelee suomalaisia asiakkaita

Palfinger Epsilon on kasvanut maailman suurimmaksi puutavaranostureiden valmistajaksi. Vuosittain Itävallan tehtaalta tuotetaan noin 4000 nosturia - silti toimitusajat ovat pysyneet hyvinä. 

- Myös Suomessa Palfinger Epsilon on noussut jo useana vuotena markkinajohtajan asemaan. Pääsyynä menestykseen on edistykselliset, hinnaltaan kilpailukykyiset nosturit sekä tehtaan kyky kuunnella asiakkaita heidän nopeasti muuttuvissa tarpeissa. Itselläkin tulee ihan nuoruusajat mieleen kun saa seurata miten Itävallan tehtaalla reagoidaan jokaiseen asiakaspalautteeseen ja toiveeseen. Hyvänä esimerkkinä Puukuljetus Heleniuksen kanssa tekemämme ehdotukset kouran rakenteeseen, minkä tuloksena Palfinger Epsilon muutti FG53 kouraa niin että kuitupuunkäsittelyssä puut rullaavat aiempaa jouhevammin ja koura uppoaa vieläkin paremmin pinoon. Ja tehtaan protonostureita tulevista malleista on tälläkin hetkellä koekäytössä Suomessa, sillä meillä on maailman parhaat nosturinkäyttäjät ja koneet joutuvat täällä todella koville, toteaa Moilanen. 

Nosturit kasvaneet - käyttömukavuus oltava korkealla tasolla

Yhdistelmämassojen ja -mittojen nosto on johtanut meillä siihen, että nostureilla kuormataan yhä enemmän puuta:

- Kuormat ovat kasvaneet ja monta kertaa ajetaan lyhyttä siirtoa vaikka asemalle joten nosturin käyttöaste on todella korkea. Niinpä puutavara-autoilijat ovat siirtyneet järeämpiin nosturimalleihin. Minun alueellani myydyin malli on 12 tonnimetrin M12 joko L- tai Z-puomisena. Myös ulottumasta riippuen 14-15 tonnisia Q150L ja Q150Z malleja valitaan silloin kun kuormataan lähes jatkuvasti. 

Kokonaisuudessaan Z-nostureiden osuus on merkittävä ja Palfinger Epsilonen hydraulinen esiohjaus on saavuttanut suuren suosion - toki tarjolla on perinteiset vipukäytöt sekä täyssähköinen ohjaus. 

- Hydraulinen esiohjaus on kevyt ja miellyttävä käyttää joten kuljettajan niska ja hartianseutu eivät kipeydy kun tehdään pitkää päivää. Tänä päivänä asiakaat panostavat työhyvinvointiin eli ohjaamon pitää olla tasokas ja ergonominen. Palfinger Epsilonin ohjaamo on paras työpaikka näihin hommiin eikä vähiten ilmajousitetun istuimen ansiosta, ilmoittaa Moilanen. 

18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle

Siirry arkistoon »