Alliance metsäkonerenkaat kestävät hyvin telakäytössä

17.02.2021 18.02

kalle12.jpg

Koneteko Pitkänen Oy palvelee ammattitaitoisella henkilökunnalla ja nykyaikaisella kalustolla laadukkaasti ja kustannustehokkaasti puunkorjuussa.

(kuva yllä: Koneteko Pitkänen Oy:n Ponsse Buffalo varustettuna kantavilla Kopa -teloilla ja Alliance Forestar III -renkailla.)

Koneteko Pitkänen Oy on vuonna 1974 perustettu, Lapinlahdella kotipaikkaansa pitävä metsäkoneyritys mikä toimii Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan alueella sekä tällä hetkellä myös Keski-Euroopassa.

- Meillä on yhteensä seitsemän metsäkoneketjua joista kahdella on operoitu Saksassa puolentoista vuoden ajan. Olemme olleet vuosikymmenten aikana aiemminkin monella ulkomaankeikalla Venäjällä, Ranskassa ja Ruotsissa. Kuusi ketjua on Ponssen koneita ja yksi John Deerejä, kertoilee Kalle Pitkänen.

Suomessa puuta tehdään Stora Ensolle, jonka kanssa sopimus tehtiin joulukuussa 1973. 

- Yhteistyö on ollut pitkäjänteistä, mikä on mahdollistanut operoinnin kehittämisen nykytasolle. Toimimme alueellamme Stora Enson laajavastuisena tähtiyrityksenä. Kuulumme PEFC metsäsertifioinnin piiriin joten noudatamme puunkorjuussa ja muissa metsäalan palveluissa sertifioinnin vaatimuksia, sanoo Pitkänen.

kalle22.jpg

(kuva: Alliance Forestar III -renkaat istuvat nätisti yhteen kantavien Kopa -telojen kanssa, joiden sivuohjuritkin osuvat juuri kohdilleen renkaan olkauriin.)

Kantavat Kopa -telat käytössä läpi vuoden

Koneteko Pitkänen siirtyi muutama vuosi sitten käyttämään kantavia Kopa-teloja kaikissa Suomessa töissä olevissa koneissa.

- Kopan telat on joka koneessa edessä ja takana. Käytämme 900 mm leveitä teloja, paitsi Ponssen kuormatraktoreissa joissa on Active Frame ohjaamon vaimennus jolloin eteen mahtuu 800 milliset, toteaa Pitkänen.

Kopan kantavat telat ovat osoittautuneet ylivertaisiksi pehmeillä mailla.

- Välillä tuntuu että tämä on jatkuvaa pehmeiden maiden korjuuta kun talvet ovat lauhoja ja vettä sataa tasaisesti läpi vuoden. Ja vaikka korjuu muuten onnistuisi niin lisäksi pitää ottaa huomioon metsään jäävät jäljet. Niitä olemme onnistuneesti minimoineet Kopa-teloilla, joilla ajamme ongelmitta läpi vuoden kaikissa keleissä - itseasiassa kuljettajillemme ei enää muut telat edes kelpaa. Kopat ovat hyvät myös kantavassa maastossa sillä ne eivät revi pintamaata rikki sileän rakenteensa ansiosta joten metsänpohjat säilyy siisteinä. Ainoastaan jos työskennellään pidempi aika kovassa kivikossa niin sitten alle vaihdetaan ketjut, sanoo Pitkänen.

kalle32.jpg(kuva: Alliance Forestar III -renkaat istuvat nätisti yhteen kantavien Kopa -telojen kanssa, joiden sivuohjuritkin osuvat juuri kohdilleen renkaan olkauriin.)

Alliance renkaat kestää telojen kanssa

Koneteko Pitkäsellä on hyviä kokemuksia Alliance Forestar III -renkaista yhdessä Kopa -telojen kanssa. Renkaiden kehityksessä on huomioitu metsäkoneiden telojen yhteensopivuus mutta ne tarjoavat poikkeuksellisen pidon myös ilman teloja. Parannettu teräs-nylonrunko takaa korkeat kuormapainot ja erinomaisen suojan vaurioita vastaan.

- Meille tuli aika tasan vuosi sitten Alliance Forestar III -renkaat koossa 710/45 Ponsse Buffaloon. Hyviä kokemuksia merkistä on saatu jo aiemminkin kun olemme ostaneet niitä paikallisilta rengaskauppiailta rikkoontuneiden renkaiden tilalle, sillä Alliancen hinta-laatu suhde on kohdillaan, toteaa Pitkänen. 

Alliance Forestar III -renkaat istuvat nätisti yhteen kantavien Kopa -telojen kanssa, joiden sivuohjuritkin osuvat juuri kohdilleen renkaan olkauriin.

- Renkailla on ajettu reilut 2000 tuntia ja ne ovat edelleen ihan uudenveroiset. Vuoden aikana ne ovat nähneet kylmää ja kuumaa keliä sekä märkää ja kuivaa, mikä vaikuttaa paljon kitkan vaihteluun ja sitä kautta kulumiseen. Renkaissa ei ole viiltoja eikä kulutuspinta ole lähtenyt jyrsiytymään ja kyljet ovat täysin terveet, joten telat eivät niitä vaurioita. Kumiseos on onnistunut mikä on metsäkonerenkaan kestävyyden perusta, pohtii Pitkänen.

Kasvaneet koneet tarkoittaa myös kasvaneita rengaspaineita.

- Buffalossa meillä on takarenkaissa painetta kuusi kiloa ja eturenkaissa neljä kiloa. Kasvaneet paineet asettaa renkaille omat haasteensa mutta Alliance tuntuu kestävän hyvin, toteaa Pitkänen.

Rengasrikko vie aikaa ja rahaa

Liian nopeasti hajoavat metsä- konerenkaat ovat kallis investointi ja rengasrikko maastossa vie paljon aikaa.

- Kun rengas hajoaa metsässä niin siinä hommaa riittää ja kone on huonossa tapauksessa jopa koko päivän poissa tuottavasta työstä. Ensin otetaan telat pois jonka jälkeen piikataan talvella tuntikausia renkaan sisäpuolta puhtaaksi mudasta ja jäästä. Sitten kun rengas on viimein saatu irti sen kanssa ajellaan hallille tai rengasliikkeelle, missä taiteillaan uutta kumia vanteelle. Sitten taas takaisin metsään ja uusi rengas paikalleen jonka jälkeen on edessä vielä telasulkeiset. Luvassa on paljon ärräpäitä ja kallis päivä samalla kun korjuu viivästyy, huomauttaa Pitkänen.

19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset

Siirry arkistoon »