T:mi Tero Mahkonen: Lisää kapasiteettia toisella Mus-Max -autohakkurilla

14.02.2021 11:05

mus12.jpg

T:mi Tero Mahkonen Vahdolta otti lokakuun lopulla käyttöön uuden Mus-Max Wood Terminator 11 XL -autohakkurin. Hyviä kokemuksia itävaltalaismerkistä on jo yli vuosikymmenen ajalta.  

(kuva yllä: T:mi Tero Mahkosen uuden Mus-Max Wood Terminator 11 XL -autohakkurin lisäksi käytössä on jo ennestään Mus-Max WT 11 -autohakkuri.)

Yrittäjä Tero Mahkonen hankki ensimmäisen hakkurin vuonna 2010 mikä oli traktorikäyttöinen Mus-Max 8XL:n; energiapuun urakointi oli alkanut muutamaa vuotta aiemmin giljotiinikouralla varustetulla traktorilla. Toiminnan laajentuessa käyttöön tuli Heinola 97 autohakkuri 2012 mikä vaihtui 2016 vielä nykyäänkin iskussa olevaan Mus-Max WT11 -autohakkuriin; kyseessä oli hyvä vähän käytetty kokonaisuus mille on kertynyt rumputunteja tähän päivään mennessä jo yli 8000. Ja kun kapasiteettia tarvittiin vielä lisää, investoitiin pari vuotta sitten käytettyyn Mus-Max 9XL -traktorihakkuriin, mikä hankittiin Mus-Maxin maahantuoja Power- forestin Atso Viitasen kautta.

- Töitä on ollut ihan hyvin ja hakkeelle kysyntää varmasti myös tulevaisuudessa, mikä rohkaisi tekemään tämän tuoreimman investoinnin uuteen järeään Mus-Max WT 11 XL -autohakkuriin. Vaihdossa meni hyvin palvellut Mus-Max -traktorihakkurimme eli jatkossa operoimme kahdella Mus-Max -autohakkurilla, kertoilee Tero Mahkonen.

mus32.jpg

(kuva: Tero Mahkonen (kesk.), Mus-Maxin maahantuoja Powerforestin Atso Viitanen (oik.) ja Mus-Max GmbH:n myyntijohtaja Sebastian Starnberg autohakkurin käyttöönottokoulutuksessa Salossa.)

Monipuolista toimintaa

T:mi Tero Mahkonen ostaa energiapuuta, suorittaa haketusta ja myy haketta Varsinais-Suomen alueella. Lisäksi tehdään monipuolista maatalouspuolen urakointia.

- Pääasiakkaamme on Naantalin voimalaitos, jolle tuotamme ja kuljetamme Lounapuun haketta koko lämmityskauden ajan, mitä menee lisäksi muuallekin. Lisäksi meillä on kokonaishoidossa lämpölaitokset Vahdolla ja Ruskolla sekä VAK:n koritehtaan laitos, joihin toimitamme hakkeen ja valvonnan mukana toiminnassa olevien osakkaiden kanssa. Kesäaikaan tuotamme haketta myös maataloille. Kokonaisvolyyminne on kuluvalla lämmityskaudella reilusti yli 100 000 kuutiota haketta, ilmoittaa Mahkonen.

Lisää kapasiteettia

Uudella Mus-Max WT 11XL -autohakkurilla hoidetaan pääasiassa Lounapuun haketukset ja vanhemmalla WT11 -hakkurilla muut asiakkaat.

- Nyt kun uusi hakkuri nostaa aika paljon kapasiteettiamme mahdollistaa se toimitusmäärien kasvattamisen ja helpottaa tekemistä kun koneilla ei tarvitse vetää ihan limiitillä. Hakkeet kuljetetaan tienvarsilta ja terminaaleilta lämpölaitoksille kahdella omalla autollamme sekä aliurakoitsijan kahdella autolla - lisäksi kiireisimpiin hetkiin löytyy vielä viideskin auto rinkiin, sanoo Mahkonen.

mus22.jpg

(kuva: Mus-Max WT 11 XL -hakkuri asennettiin tehtaalla Itävallassa MAN 42500 10x4 kuorma-auton päälle ympäri pyöriväksi ja nosturina on Kesla 2112T pitkällä 11,5 metrin ulottuvuudella.)

Tehdasvalmis paketti suoraan Itävallasta

Uusi Mus-Max WT11XL -autohakkuri on asennettu tehtaalla MAN TGS 42.500 10x4 kuorma-auton päälle ympäri pyöriväksi ja nosturina on Kesla 2112T pitkällä 11,5 metrin ulottuvuudella.

- Itävallassa täysin valmiiksi rakennettu kokonaisuus on onnistunut ja työn laatu on tasokasta. WT11XL:n voimanlähteenä on Cat C18 moottori mistä irtoaa 765 hevosvoimaa, mikä näkyy koneen haketustehossa. Tällä XL -mallilla tekee helposti 10-15 % enemmän haketta tunnissa kuin 700 hevosvoimaisella Volvon moottorilla varustetulla WT11 -perusmallilla ja risulla tehoero on vieläkin suurempi, mikä on meille tärkeä asia sillä tällä hetkellä noin 80 % hakkeesta tehdään risusta. WT 11 XL -hakkurissa on 21 cm leveämpi ja 5 cm korkeampi syöttöaukko mikä mahdollistaa tehokkaan materiaalin syötön. XL-mallissa rummun halkaisija on 120 cm kun WT 11 perusmallissa se on 90 cm. Uudessa hakkurissa rummun rakenne on muutenkin erilainen ja siinä 12 kappaletta teriä joiden leveys on 23,3 cm ja pak- suus 10 mm. Nyt kun terät ovat aiempaa jykevämpiä kestävät ne epäpuhtauksia paljon paremmin, sanoo Mahkonen.

Seuloja uudessa Mus-Maxissa on kahta eri kokoa: 50x50 mm ja 100x80 mm:

- Isommalla seulalla syntyy todella laadukasta haketta mikä käy suoraan lämpölaitoksiin. Tiheämpää seulaa käytämme kun teemme pientä haketta strokeripolttimiin.

mus42.jpg

(kuva: WT 11 XL -hakkurissa on 21 cm leveämpi ja 5 cm korkeampi syöttöaukko mikä mahdollistaa tehokkaan materiaalin syötön. XL-mallissa rummun halkaisija on 120 cm kun WT 11 perusmallissa se on 90 cm.)

Haketustehoa riittää

Ensikokemukset uudesta Mus-Max WT11XL -autohakkurista ovat erittäin positiiviset.

- Haketusteho on suuri ja kone nielee tavaraa sen minkä ehtii syöttää. Tässä uudessa mallissa on hydraulinen hakkeen puhallus mistä löytyy tehoja lennättää kuivakin tavara pitkälle ja tarkasti haluttuun paikkaan ilman että haketta pöllyää ympäristöön. Käyttömukavuus on parantunut entisestään monessa kohtaa - esimerkiksi painemittareita ei tarvitse enää lukea auton rungolta vaan kaikki hydrauliikan paineet näkee koneen ohjausnäytöltä, mistä säätöjen tekeminen on todella helppoa, kertoo Mahkonen. 

24.02.2021 10:00Ponsse lanseeraa uuden sukupolven Scorpion -harvesterimalliston
24.02.2021 2:02Rotator Oy aloittaa Maxus täyssähköisten pakettiautojen myynnin Suomessa
23.02.2021 15:55Hauta-Ahon Markolle Työyhteisön hyvä tyyppi -stipendi
23.02.2021 10:02Made for you -koeajopäivät saapuvat luoksesi - katso aikataulu ja varaa oma koeajoaikasi lähimmästä Volvo Truck Centeristä
23.02.2021 9:44Kaukoliikennekuljetukset sähköistyvät
23.02.2021 9:43Goodyearilta rengasuutuuksia kevyille hyötyajoneuvoille
22.02.2021 14:55Vaasan uuden Scania-keskuksen rakennustyöt käyntiin kesällä 2021
22.02.2021 11:50Lähde mukaan uuden Ponsse Scorpionin esittelytilaisuuteen nyt keskiviikkona kello 10
22.02.2021 10:22Uudet harvesteripäämallit John Deere H423, H425 ja H425HD
22.02.2021 10:00Kiertotalousalalla toimiva Revisol Oy laajentaa Joensuuhun

Siirry arkistoon »