AMMATTILEHTI KOEAJAA: Parivertailussa BMW X5 xDrive30d ja BMW X7 xDrive30d - Maasturiluokan valioyksilöt

19.01.2021 17.40

bemu1.jpg

Viime vuonna katukuvaan tullut BMW X5:n neljäs sukupolvi ja liki samaan aikaan markkinoille täysin uutena mallina tuotu BMW X7 alleviivaavat esimerkillisesti valmistajan tunnuslauseen ajamisen ilosta. 

(kuva yllä: Hiljattain markkinoille tuotu neljännen sukupolven BMW X5 (vas.) ja uusi BMW X7 puhuttelevat paitsi ulkonäöllään myös ajettavuudellaan. Valmistajalle ominaiseen tapaan molempiin on tarjolla mitä mielikuvituksellisimpia varusteita ja konehuoneeseen todella eksoottista tekniikkaa. Ajovalot ovat tietenkin adaptiiviset ja valo tuotetaan tehokkaiden ledien voimin.)

BMW on valmistanut suosittua X5 katumaasturiaan jo parin kymmenen vuoden ajan. Henkilöautopuolen 5-sarjan tavoin myös X5-mallisto on kestänyt ulkomuotojen osalta hyvin aikaa. Tuoreimman ja vasta järjestyksessään neljännen mallisukupolven myötä X5:n koria kasvatettiin kaikissa suunnissa. Akseliväli on nyt 2,975 metriä, mikä on peräti 42 mm entistä enemmän. Kokopituus kasvoi maltillisemmin 36mm, samoin korkeus 19 mm, mutta  suurin venytys 66 mm tehtiin leveyssuunnassa. Kasvun myötä X5:n toi kaivattuja lisäsenttimetrejä ohjaamoon, ja erityisesti takamatkustajille. Liki viiden metrin pituinen katumaasturi on kookas, mutta näyttää ja myös tuntuu isoveli X7:n vieressä, mallinimensä mukaisesti paria kokoluokkaa pienemmältä autolta. 

bemu2.jpg

(kuva: Kojelautaa hallitsee kaksi suurikokoista näyttöä. Näkyvyys on hyvä ja ajotuntuma erinomainen. X5:n keskikonsolissa on lisähinnasta tarjottava lämmitettävä/jäähdytettävä mukiteline. Erittäin toimiva ja hintansa väärti lisävaruste, oikeasti!)

BMW X7:llä on pituutta puskurista puskuriin mitattuna peräti 5,15 metriä, mikä on 38 cm enemmän kuin X5:ssä. Kun leveyttäkin on tasan kaksi metriä ja korkeutta 1,8 metriä muodostuu X7:n sovittamisesta suomalaisiin parkkipaikkoihin omat haasteensa. Tosin kuljettaja voi tällaisissa tilanteissa hyödyntää valinnaisvarusteista löytyvää ja asiallisesti pelaavaa pysäköintiavustinta tai tarkkailla auton ympäristöä eri puolille autoa sovitettuja kameroita hyödyntäen. 

Valmistaja tuntien molemmissa mallivaihtoehdoissa hyödynnetään alan uusinta ja turvallisinta tekniikkaa, mitä on tarjolla todella laajalla skaalalla, kaikkiin mieltymyksiin. Suomessa X5:n verolliset hintapyynnit alkavat xDrive 45e bensiinihybridin reilusta 86 000 eurosta päättyen X5 M mallin hulppeaan yli 230 000 euron hintapyyntiin. Nyt ajettavan BMW X5 xDrive30d:n hinnat alkavat noin 98 000 eurosta. Kattavin M-Sport, BMW Inividual ja talvipaketein sekä lukuisin valinnaisvarustein täydennetyn X5:n hintapyynti nousee päälle 137 000 euron. 

bemu3.jpg

(kuva: X7 on kuljettajan paikalta tarkasteltuna likipitäen yhteneväinen pikkuveli X5:n kanssa.)

Taloudellista voimaa

Molempien nyt koeajettavien X-sarjalaisten kulkupuolesta vastaa kaksoisahdettu, tilavuudeltaan kolmelitrainen dieselmoottori. Kierrosherkästä kuusisylinterisestä moottorista irrotetaan 265 hv / 620 Nm suoritus arvot. Huipputeho saadaan puristettua irti kierroslukumittarin neulan osoittaessa 4000 r/min lukemaa. Paras vääntö on tarjolla kierrosalueella 2000-2500 r/min.

BMW on tunnettu läpi historian korkeaan hyötysuhteeseen yltävistä moottoreistaan. X-sarjalaiset eivät tee tähän poikkeusta. Yhdistetyn ajotavan polttoaineenkulutuslukemiksi ilmoitetaan X5:lle 7,9 l / 100 km ja X7:lle 8,5 l / 100 km. Lukemat saattavat tuntua optimistisilta omapainoltaan liki 2200 kg ja yli 2300 kg painaville, yli 20-tuumaisten vanteiden ja leväprofiilisten renkaiden turvin kulkeville jäteille. Tosiasia kuitenkin se että molemmat pysyvät vaivatta luvatuissa lukemissa ja maantieajossa jopa alittavat yli litralla valmistajan ilmoittamat lukemat. 

Mielenkiintoista on sekin että autot ovat luonteiltaan täysiä vastakohtia toisilleen, vaikka tekniikkaosastolla on täysin samat varusteet. X5:n tuntuu ajossa merkittävästi X7:aa pirteämmälle; kaikilla ajotapatiloilla. X5:n kohdalla BMW on sortunut auton äänimaailman manipulointiin lisäämällä pakoääniä audiojärjestelmän kautta ohjaamon puolelle. X7 on puolestaan käyntiääniltään sekä rengasmelultaan ehkäpä hiljaisin koskaan Ammattilehden koeajama katumaasturi. 

Molemmissa autoissa on korkeussäädettävä täysilmajousitus ja sähkösäätöiset iskunvaimentimet, mikä mahdollistaa alustan säätämisen vallitsevien olosuhteiden mukaisesti. 

bemu4.jpg

(kuva: Mittaristo edustaa kehityksen kärkeä. Ajoneuvon turvallisuusvarusteet tarkkailevat infrapunakameralla kuljettajan vireystasoa. Palaute tulee järjestelmästä nopeasti, jos katse alkaa harhailla.)

Mukavuuslippulaivat

Jättimäisellä ja äärimmäisen tyylikkäällä X7:lla BMW astuu hienostuneesti Mersun ja Range Roverin ja raskaalla saappaalla kokoluokan luoneiden Yhdysvaltalaisvalmistajien varpaille. 

Vaikka X5 sai malliuudistuksessa lisää sisätilaa on se edelleen tehty etumatkustajien ehdoilla. X7 tuo ensimmäisen istuinrivin ylellisen mukavuuden ja kattavat sähköiset säädöt myös toiselle istuinriville. X7 tarjoaa vakiovarustein kelvolliset oltavat myös takimmaisella istuinrivillä matkustaville. Paremmissa varustelutasoissa X7:aan on tarjolla jopa viisialueinen ilmastointi, mikä tuo omat ilmastoinnin säätimet kaikille istuinriveille; USB-latauspisteet löytyy kaikille istuinpaikoille. 

bemu5.jpg

Ammattikäyttöön

Jos BMW X5 ja X7:aa peilataan ammattikäytön vaatimusten valossa, niin 3-litran dieselmoottori on ainoa järkevä valinta. Ergonomia ja ajettavuus sekä loppuun harkittu mukavuus on molemmissa vaihtoehdoissa huippuluokkaa. Tankkausvälin eli noin tuhannen kilometrin siivu sujuu tottumattomaltakin yhdellä pysähdyksellä. Monissa autoissa suunnittelun kukkasiksi luonnehdittavat Hands Free -järjestelmän puutteet ja etenkin se että vastapuhujan äänet kantautuvat auton ulkopuolelle on eliminoitu molemmissa onnistuneesti. 

bemu6.jpg(kuva: BMW X7:n viimeinen eli kolmas istuinrivi tarjoaa asialliset oltavat myös aikuisille. Tosin silloin keskimmäisen rivin matkustajien täytyy tinkiä hieman jalkatiloistaan - istuimet siirtyvät sähköllä, joten isosta vaivasta ei ole kyse.)

BMW:n maasturit ovat saaneet pitkään kiitosta kaksiosaisesta takaluukun kannestaan, mistä alempi puolikas taittuu pick-upin tapaan perälaudaksi. Tällä säästetään maalatun puskurin pintoja ja samalla kuormaa tekevän vaatteet pysyvät siisteinä. 

Ilmajousituksen ansiosta molempien autojen perän saa napin painalluksella laskettua vajaan kymmenisen senttiä, mikä helpottaa merkittävästi kuormausta.

X5:ssa takapenkkirivin selkänojat taittuvat alas mekaanisesti. X7:ssa sama sujuu sähköllä, molempiin suuntiin. Istuimien selkänojat taitettuina X7:n tavaratila kasvaa reilusta 320 litrasta pitkälti yli kahteen kuutiometriin. Ja kun kantavuuttakin on liki 900 kg verran käy X7 paremman puutteessa vaikka pakettiautosta. Eikä X5 kalpene tässäkään vertailussa. Kantavuutta on 650 kg ja kuormatilaa reilut 1850 litraa. 

Molempiin autoihin on tarjolla automaattisesti esiin- ja poistaittuva vetokoukku. Vetopainot ovat molemmissa samat 750 / 3500 kg.

bemu7.jpg(kuva: Malliuudistuksen myötä X5:n tavaratila kasvoi hitusen (kuva). Seiskassa sitä on pienimmilläänkin tavallisen perheauton verran ja kaikki istuimet taitettuna hulppeat 2120 litraa.)

Ajomukavuus huipussaan

Molemmat BMW katumaasturit yllättivät monipuolisuudellaan. Parasta antia on huippuunsa viety ajomukavuus. X5 on selvästi viritetty nuorempaa, merkin urheilullisia perinteitä arvostavaa eurooppalaista ostajakuntaa silmälläpitäen. Kaikki Ammattilehden mukavuusmittarit rikkova X7 puhuttelee Amerikkalaisten autojen ylellisyyttä ja mukavuutta arvostavaa ostajaa. Auto on kokoisekseen yllättävän ketterä ja saa tässä vertailussa raadilta pykälää X5:sta paremman arvosanan. Ratkaisevaksi nousi jyhkeä ulkonäkö sekä ennen kaikkea takamatkustajien arvosanat. 

Olipa ostopäätöksen alla BMW X5 tai X7, niin virhemarginaali väärän valinnan suhteen on todella mitätön, sillä valmistaja on karsinut huonot vaihtoehdot pois jo suunnitteluvaiheessa.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »