Mustang Mach 1 Suomeen

26.11.2020 8:18

Mustang_mach14.png

Uusi Mustang Mach 1 on rata-ajossa kaikkien aikojen nopein Euroopassa myytävä Mustangin tuotantomalli, missä on 460 hv versio Fordin 5.0 litran täysalumiinisesta V8-bensiinimoottorista. Moottoria on säädetty siten, että auto on suorituskykyisempi sekä maantiellä että radalla.

Mallissa on Open Air Induction System, eli avoin ilmansuodatinjärjestelmä, imusarja ja 87 mm kaasuläppäkotelo, jotka ovat käytössä myös Amerikan markkinoilla myynnissä olevassa Mustang Shelby GT350-mallissa. Näiden ansiosta ilma virtaa vapaasti moottorille. Parannettu ilmanotto toimii yhteistyössä muutetun moottorinohjauksen kalibroinnin kanssa. Polttoaineen suihkutus on toteutettu yhdessä imusarjaruiskutuksella sekä suorasuihkutuksella, jolloin punainen kierroslukualue alkaa vasta 7500 rpm kohdalla. Huipputeho saavutetaan 7500 kierroksella minuutissa ja 529 Nm huippuvääntö kierroksilla 4600 minuutissa.

Lisäöljynlauhdutin, joka on myös ollut aiemmin Shelby GT350-mallissa, toimii uuden öljynsuodatinadapterin kanssa, optimoi öljyn virtauksen ja parantaa voitelujärjestelmän suorituskykyä suuressa rasituksessa. Mach 1:n ainutlaatuinen Active Valve Performance Exhaust pakokaasujärjestelmä sisältää pakoputken läpät ja neljä 4.5 tuuman ulostuloa. Nämä tehostavat muhkeaa Fordin V8-moottorin ääntä.

Mustang_mach15.png

Vaihteisto

Mach 1:ssä on TREMECin kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Rev-matching teknologia mahdollistaa vaihteen vaihtamisen pienemmälle saumattomasti. Myös mallin öljylauhdutinjärjestelmää on parannettu. Mustang Mach 1 -malliin on saatavana myös Fordin 10-vaihteinen automaattivaihteisto.

TREMEC 3160 kuusivaihteinen manuaalivaihteisto käyttää kaksilevykytkintä hallitakseen rata-ajossa korkeilla kierroksilla tehtäviä aggressiivisia vaihteenvaihtoja mukavammin. Manuaalivaihteisessa Mustang Mach 1 -mallissa on lisäksi vakiovarusteena tasauspyörästön lukko, mikä takaa pidon sekä suoralla tiellä että mutkissa.

Järjestelmä käyttää moottorin sähköistä ohjausjärjestelmää ja avaa kaasuläppää hetkellisesti kuljettajan vaihtaessa pienemmälle vaihteelle – ja säätää moottorin kierrosnopeuden sopivaksi valitulle vaihteelle. Vaihteen voi vaihtaa nostamatta kaasupoljinta. Vaihteiston parempi suorituskyky on saatu osittain aikaiseksi käyttämällä autoon suunniteltua öljyn lauhdutinjärjestelmää.

Fordin edistyksellisessä 10-vaihteisessa automaattivaihteistossa on parannettu momentinmuunnin ja Mustang Mach 1 -mallille tehty ainutlaatuinen kalibrointi. Nämä ominaisuudet optimoivat vääntöä, vaihteen vaihtoa ja yleistä suorituskykyä. Toinen ulkoinen öljynlauhdutin lisää jäähdytyskapasiteettia 75 prosentilla, mikä helpottaa ajamista kuormittavissa tilanteissa. Sekä manuaali- että automaattivaihteisissa malleissa on lisäjäähdytysjärjestelmä taka-akselille, mikä tukee osaltaan rata-ajoa.

Mustang_mach16.png

Valmis kisaan

Mustang Mach 1 -mallissa on useita aerodynamiikkamuutoksia, jotka vaikuttavat suorituskykyyn ja tuovat autoon alkuperäisiä malleja kunnioittavan ulkonäön.

Keulassa on uusi kaksiosainen yläetusäleikkö, uusi alaetusäleikkö, uusi etuhelma ja uudet sivusäleiköt, jotka kaikki osaltaan parantavat aerodynamiikkaa ja jäähdytystä.

Mustang Mach 1:n pitovoima (downforce) on 22 prosenttia suurempi kuin Mustang GT -mallissa. Aerodynamiikkaa tukevat samanlainen takadiffuusori kuin Mustang Shelby GT500 -mallissa ja pidempi takahelma, jonka viisteet ohjaavat jäähdyttävän ilman jarruille. Etuhelman muoto on suunniteltu tuottamaan enemmän pitovoimaa, jotta on saatu parempi hallittavuus ja pito rata-ajossa. Takaspoileri sopii yhteen etuosan aerodynamiikan kanssa, mikä takaa täydellisen tasapainon keulasta perään.

Jousitusjärjestelmä on säädetty rata-ajon vaatimuksiin. MagneRide®  säädettävä jousitusjärjestelmä kontrolloi sähköisesti iskunvaimentajan sisällä olevaa magnetoreologista nestettä ja reagoi oikea-aikaisesti muuttuviin tieolosuhteisiin. Jousitusjärjestelmä on uudelleenkalibroitu ihanteellisen suorituskyvyn saavuttamiseksi yhdessä jäykempien etujousien ja kallistuksenvakaajien kanssa. Lisäksi EPAS-kalibrointi, Mustang Shelby GT350 ja GT500 apurungot ja taka-akselin poikittaisvarret (toe-link-osat) edesauttavat saavuttamaan autoon Euroopassa esitellyistä Mustang-malleista terävimmän ohjausvasteen.

Mustang Mach 1 -mallin parempi jarrutehostin reagoi nopeammin sekä takaa nopeat ja yhteneväiset jarrutukset myös kovassa kuormituksessa. Mallin viisipuolaiset, 19-tuumaiset kevytmetallivanteet ovat 0,5 tuumaa leveämmät takana, ja rata-ajoon valmiit Michelin Pilot Sport 4 -renkaat sopivat niihin.

Mustang_mach13.png

Uudelleen syntynyt ikoninen muotoilu

Myös muotoilu palauttaa mieleen 1960- ja 1970-lukujen Mustang Mach 1 -mallit. Autossa on näyttävät konepelti- ja kylkiraidat, urheilullinen korimuotoilu ja ainutlaatuiset 19-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Rajoitettuun erään on mahdollista valita kahdeksan eri ulkovärin ja konepelti- ja kylkiraitojen yhdistelmää. Yhdistelmiä ovat Fighter Jet Grey yhdistettynä Satin Black/Reflective Orange -värisiin raitoihin, Iconic Silver, Shadow Black ja Oxford White yhdistettynä Satin Black/Red -värisiin raitoihin tai Velocity Blue, Twister Orange, Race Red ja Grabber Yellow -ulkovärit Satin Black/White -värisillä raidoilla.

Mustang_mach12.png

Tyylikkäissä sisätiloissa on Ebony -värimaailma ja Dark Engine alumiiniyksityiskohdat. Nahkaverhoilluissa urheiluistuimissa on Metal Grey -väriset ompeleet. Jokaisessa Mustang Mach 1 -mallin kojelaudassa on laatta, jossa on Mach 1 -logo ja auton valmistusnumero. Tyyliä täydentävät mallille ainutlaatuiset kynnyslistat ja 12-tuumaisen digitaalimittariston uusi aloitusnäyttö.

Mustang GT -mallia suorituskykyisempi Mustang Mach 1 esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1969. Autossa oli tehokkaampi V8-moottori, kilpailujousitus ja ainutlaatuinen tyyli. Ensimmäisen sukupolven Mach 1 teki nopeus- ja kestävyysennätyksiä Bonnevillen suolatasangoilla Utahissa ja Mach 1:llä ajaneet tiimit voittivat SCCA:n valmistajien mestaruuden vuosina 1969 ja 1970. Uudet tai päivitetyt malliversiot esiteltiin vuosina 1971, 1974 ja 2003. Mallia on valmistettu vuoden 1969 jälkeen yli 300.000 kappaletta.

Mustang Mach 1 -malli tulee saataville myös Suomeen. Polttoaineenkulutus, CO2-päästäarvot ja  hinnat ilmoitetaan myöhemmin.

22.01.2021 23:25KATSO TÄSTÄ 22.1.2021 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
25.01.2021 9:00Gasum lisää biokaasun saatavuutta
25.01.2021 8:44LUT-yliopisto käynnistää maksuttoman konetekniikan avoimen koulutuksen
24.01.2021 14:11Nuorista osaajista kysyntää metsäteollisuudessa - alan kesätyöpaikkoja on tarjolla tuhansia tänäkin vuonna
24.01.2021 12:50RST-Steel: Kotimaista laatua kuorma-autojen ja työkoneiden varusteluun
24.01.2021 10:33Nisula Forest ja Toyota Gazoo Racing WRT:n yhteistyö jatkuu myös alkaneella kaudella 2021
23.01.2021 16:00Raskaan kaluston huollot ja varustelut kehittyy alan muuttuviin tarpeisiin
23.01.2021 11:00Päivitä metsäkoneen mittalaite-PC edullisesti vaatimusten mukaiseksi
22.01.2021 13:02Metsä Board suunnittelee taivekartogin tuotannon kasvattamista
22.01.2021 10:15Uusi hakkuulaite vaativiin kohteisiin - Komatsu C164

Siirry arkistoon »