AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Transit 350 L2 Trend 2.0 TDCI EcoBoost 130 hv A6 - Rahalle vastinetta

21.11.2020 17.31

lava1.jpg

Puhtaasti työkäyttöä palveleville alustamallin pakettiautoille ei tahdo siunaantua palstatilaa autolehtien sivuilta. Syytä olisi, sillä pelkistetyllä alumiinilavalla päällerakennettu Ford Transit lavapakettiauto on mitä monipuolisin ja ehkäpä myös vaivattomin työkalu kuljetustehtävissä. 

(kuva yllä: Avolava-Transit sopii erinomaisesti urakointi- tai kuljetusyrityksen huoltoautoksi. Asiallisen maavaran ja jousituksen ansiosta sen voi viedä myös pääteiden ulkopuolelle.)

Matkailuautoharrastajien arvostamaa Ford Transit alustamallia tarjotaan sekä pakettiautona että kuorma-autona, kaikkiaan viitenä eri alustapituusvaihtoehtona. Joskin lyhyin eli L1 pituus ei kuulu Suomen maahantuontiohjelmaan. Hinnat alkaen -mallia lukuun ottamatta kaikki pakettiautoalustat yltävät täyteen 3500 kg kokonaispainoon. Kantavuutta on korimallista riippuen reilusta 900 kilosta yli 1260 kiloon. Kuorma-automallien kokonaispaino on 4,7 tonnia.

Nyt ajettavassa autossa on kolme istuinpaikkaa. Tarjolla on myös 1+6 paikkainen miehistöohjaamo. Vetotapavalikoimassa on etu- ja takavetomallien lisäksi AWD-neliveto. Konehuoneen puolelle on tarjolla Fordin kaksilitrainen dieseli 130, 170 ja 185 hv tehoilla. Kahta ensin mainittua saa myös mHEV kevythybridinä.

lava2.jpg

(kuva: Automaattivaihteisto on herkkua tässä autoluokassa. Nyt jo kolmanteen sukupolveen ehtinyt FordSync -multimediajärjestelmä tottelee onnistuneesti myös suomenkielisiä komentoja.)

Mukavasti automaatilla

Suomessa myytävät pakettiautot ovat poikkeuksellisen kat- tavasti varusteltuja jo lähtötasolta alkaen. Ilmastointi, sähkötoimiset sivulasit tai vaikkapa radio löytyvät monissa Euroopan maissa vasta päällikkötason autoista. Nyt ajettavaan etuvetoiseen Transitiin on valittu automaattivaihteisto, jollaista harvemmin tapaa tämän tapaisissa lava-autoissa, edes Suomessa.

Etuvetoisissa malleissa automaattivaihteisto on yhä 6-pykäläinen. Takavetomallissa automaattina on uusi 10-portainen laatikko. 

Vaneripohjainen, taitettavilla alumiinilaioidoilla varustettu lava edustaa Italialaisen lavavalmistaja Scattolinin uusinta tuotantoa, mikä näkyy muun muassa nerokkaana lavalaitojen pikalukituksina sekä rakenteen keveytenä, kestävyyestä tinkimättä. Rekisteriotteen teknisten tietojen perusteella auton kantavuus on 1377 kg, mikä on itseasiassa liki 60 kg enemmän mitä valmistaja kyseiselle alustalle ilmoittaa. Myös suurin perävaunumassa 1950 kg on viitisenkymmentä kiloa valmistajan ilmoittamaa lukemaa suurempi. Mielenkiintoista!

Ja mitä vetokykyyn tulee, niin vastaavalla autolla saa vetää manuaalivaihteisena 2800 kg edestä kuormaa. Takavetomalleilla ylletään uudella 10-vaihteisella automaatilla 2800 kg ja manuaalilla täyteen 3500 kg vetopainoon.

lava4.jpg

(kuva: Scattolini-lavalla on sisäpituutta 3,15 m ja leveyttä 2,13 m. Kiinnityspisteitä on lattiassa kahdeksan ja lisää löytyy sekä alustasta että teräksisestä etusermistä. Tukeva rakenne kestää hyvin nosturiasennukset.)

Luokan kärkeen

Automaattivaihteiston ja korkean kantavuuden lisäksi Lava-Transit yllättää ajettavuudellaan, mikä on linjassa saman mallin umpikylkiauton kanssa. Uusien nopeusrajoitusten myötä pakuilla saa paahtaa samassa tahdissa muun liikenteen kanssa. Parinkympin korotus huippunopeuteen vaikuttaa paitsi ajo-ominaisuuksiin myös polttoaineenkulutukseen. Yllättävää kyllä Transit kulkee moottoritienopeuksillakin vakaasti ja yllätyksettömästi. Tosin maahantuojan hinnastossa kerrotaan että takavetoisissa alustamalleissa olisi päällerakenteella 120 km/h nopeudenrajoitin ja ilman rakennetta 100 km/h. Laki ei tällaista määrää, eli ennen ostopäätöstä tätä asiaa kannattaa tiedustella myyntihenkilöstöltä.

Lava-autojen riippana on perinteisesti ollut kova takajousitus mutta Transitissa tästä, etenkin kuormaamatta ajettaessa haitallisesta peräpään pompotuksesta ei ole tietoakaan, vaan jousitus seuraa orjallisesti tienpinnan epätasaisuuksia. Ja hyvä niin!

lava3.jpg

(kuva: Ford Transitin alustamallia tarjotaan Suomessa kolmena eri pituusvaihtoehtona.)

5 vuoden takuu

Tehdasasenteisella alumiinilavalla päällerakennettu ja 130 hv tehoisen 2 litran turbodieselmoottorin sekä 6-portaisen automaattivaihteiston omaava Ford Transit 350 kustantaa vetokoukun, invertterin ja 8 tuuman kosketusnäytöllä varustetun FordSync 3 multimediapaketin kanssa aika tasan 46 000 euroa. Keppivaihteisen hintapyynti asettuu 2700 euroa alemmaksi. Työssä viihtymisen ja vaivattomuuden kantilta tarkasteltuna hintaero mallivaihtoehtojen välillä on vähintäänkin hyväksyttävällä tasolla. 

Pitkällä ohjaamolla Transitin verolliset hintapyynnit alkavat, kiitos valtion autoveropolitiikan, 63 000 eurosta ja päättyvät 75 000 euron paremmalle puolelle, toki silloin auto vetää jo kaikilla pyörillä ja on pykälää tai kahta pidempi.

Ammattikäyttäjää kiinnostaa huoltovälin pituus ja takuuehdot.Transitissa huoltoväli on 50 000 km ja takuu 60 kuukautta / 150 000 km tai vaihtoehtoisesti 24 kuukautta ilman kilometrirajoitusta.

18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »