Autoliitto: Tiedätkö mitä eroa on määräaikaishuollolla, vuosihuollolla ja kausihuollolla?

20.11.2020 9.25

autoremppa.jpg

Huolto-ohjelman noudattaminen on tärkeää auton kunnossapidon kannalta ja autoa myydessä täydellisestä huoltokirjasta on apua. Käytettyä autoa ostettaessa ei puolestaan kannata tuijottaa vain leimojen määrää, vaan tutustua huoltokirjan sisältöön tarkemmin.

Autonvalmistajan määrittelemää huolto-ohjelmaa on syytä noudattaa, sillä sen laiminlyönti voi johtaa ajan myötä kalliisiin remontteihin ja uudemmissa autoissa takuuoikeuden rajoittamiseen. Kun puhe siirtyy eri huolto-ohjelmiin ja niiden sisältöön, menee kuluttaja helposti sekaisin. Tarjolla on määräaikaishuoltoa, vuosihuoltoa ja kausihuoltoa, jotka kaikki eroavat toisistaan. Myös huoltojen termistö saattaa vaihdella eri valmistajien ja huoltoliikkeiden välillä.

Määräaikaishuolto kilometrien mukaan

Määräaikaishuolto tarkoittaa valmistajan määrittelemien ajokilometrien pohjalta tehtäviä huoltotoimenpiteitä. Määräaikaishuollot tehdään tyypillisesti esimerkiksi 20 tai 30 000 kilometrin välein. Osassa uudehkoista autoista on mukautuva huoltoväli, joka määräytyy käytön perusteella ja ajoneuvo ilmoittaa, milloin ja millainen huolto on ajankohtainen. 

”Määräaikaishuoltojen sisältö vaihtelee eri kilometrimäärillä, joten huollot on syytä tehdä säntillisesti. Esimerkiksi moottorin ilmansuodatin tai polttoainesuodatin voivat olla tarpeen uusia 60 000 kilometrin huollosta alkaen joka toisessa määräaikaishuollossa ja jakohihnan vaihtoväli saattaa olla vaikka 150 000 km tai viisi vuotta”, Autoliiton kenttäpäällikkö Matti Laaksonentoteaa.

”Aina huoltoliikettä valittaessa tulisi varmistaa, että kyseinen liike noudattaa huollettavan auton valmistajan huolto-ohjelmaa.”

Vuosihuolto on aikasidonnainen

Vuosihuolto on puolestaan edessä, jos määräaikaishuollon edellyttämät kilometrit eivät täyty ennen kuin valmistajan määrittelemä aikaraja huoltojen välillä tulee vastaan. Auton merkistä riippuen tuo aikaraja on yleensä yksi tai kaksi vuotta.

”Vuosihuollon sisältö on usein suppeampi kuin määräaikaishuollon. Vuosihuollossa useimmiten vaihdetaan moottoriöljyt ja moottorin öljynsuodatin sekä tarkastetaan valmistajan ohjeiden mukaiset kohteet. Usein samassa yhteydessä tarjotaan myös sisätilan raitisilmasuodattimen vaihtoa”, Laaksonen kertoo.

”Vuosihuolto ei poista määräaikaishuollon tarvetta, vaikka niissä päällekkäisiä huoltokohteita olisikin. Osaava huoltoneuvoja arvioi huoltoa varatessa voidaanko jonkin määräaikaishuoltoon kuuluvan kohteen huoltoa aikaistaa tai siirtää siten, että asiakkaan ei tarvitse yhtenään rampata huollossa. Hyvänä nyrkkisääntönä on, että vuosihuoltoja ei tehtäisi kahta kertaa enempää peräkkäin.”

Kausihuoltojen tarve vähäinen

Varsinaisia kausihuoltoja, joissa esimerkiksi vaihdetaan talvikaudeksi moottoriin erilaiset öljyt, ei autoille enää tarvitse tehdä. Ajoneuvon kausittaisina tarkastuksina ja toimenpiteinä olisi syytä kuitenkin edelleen varmistaa, että jäähdytysnesteen pakkaskesto on riittävä, käyttää riittävän pakkaskeston pesunesteitä ja huolehtia auton akun riittävästä varauksesta ja kunnosta.

”Akun ylläpitoon hyvä apuväline on ns. älylaturi. Mikäli ajoneuvon käynnistysakkua ladataan parikin kertaa vuodessa, varmistetaan sillä auton käynnistyminen ja saatetaan jopa tuplata akun elinikä. Lataus kannattaa, vaikka autolla ajettaisiin pitkiä siirtymiä, sillä osassa autoista akku ei lataudu täydellä kapasiteetilla matka-ajossa moottorin kuormituksen, päästöjen sekä polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi”, Laaksonen neuvoo.

Auton jälleenmyyntiarvon parantamiseksi auton huoltojen ja mahdollisten korjausten yhteydessä saatavat huoltoselosteet on hyvä pitää tallessa. Jos huoltokirja on sähköinen, tehdyt toimenpiteet löytyvät sieltä.

”Käytettyä autoa ostaessa tulisi kiinnittää erityistä huomiota huoltokirjan sisältöön eikä tuijottaa vain leimojen määrää. Huoltokirjasta saattaa käydä esimerkiksi ilmi, että 60 000 kilometriin asti on tehty määräaikaishuollot oikein, mutta sen jälkeen onkin tehty vain öljynvaihtoja ja vuosihuoltoja. Tällöin saattaa olla jäänyt olennaisia asioita huoltamatta tai tarkastamatta”, Laaksonen ohjeistaa.

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »