Uuden Ford Kuga täyshybridin tuotanto käynnistyy - ensimmäiset autot Suomessa heti alkuvuodesta20.11.2020 9.12
Ford on laajentanut Kuga-mallistonsa sähköistettyjen versioiden valikoimaa uudella Ford Kuga Hybrid täyshybridillä. Autolla pystyy ajamaan bensiini- ja sähkömoottorilla yhteensä jopa 1 000 km. Toimintamatka on kilpailukykyinen Kugan dieselmallien kanssa. Vaivatonta sähköllä ajamista tarjoavan itselataavan Kuga täyshybridin 1,1 kWh akku latautuu automaattisesti 2,5-litraisen Atkinson-kiertoisen bensiinimoottorin avulla käyttäen hyödyksi jarrutusenergiaa tyhjäkäynnillä rullatessa tai jarrutettaessa. Varastoitu energia antaa sähkömoottorille voimaa, jota käytetään lisäämään suorituskykyä, parantamaan polttoainetaloudellisuutta tai puhtaasti sähköiseen ajoon. Kuga Hybrid täyshybridi vaihtaa saumattomasti eri voimanlähteiden välillä ajotilanteen mukaan. Kuga Hybrid täyshybridi on myös ensimmäinen Kuga-malli, jossa sähköistetty voimansiirto on mahdollista yhdistää Fordin älykkääseen nelivetojärjestelmään. Sekä etu- että nelivetomallin 190 hevosvoimaa ja power-split -vaihteiston simuloidut vaihteenvaihdot takaavat entistä hauskemmat ajo-ominaisuudet. Teknologia on suunniteltu vastaamaan perinteisen automaattivaihteiston vaihteenvaihtoja paremman ajotuntuman saamiseksi. Jopa 1 000 kilometrin toimintamatka yhdellä tankillisella tekee Kuga Hybrid täyshybridistä houkuttelevan vaihtoehdon dieselmalleille. Mallin polttoaineenkulutus on alkaen 5,4 l/100 km ja CO2 -päästöt alkaen 125 g/km (WLTP). Polttoainetankin koko on 54 litraa. Kuga Hybrid täyshybridin kokonaistoimintamatka on yli 30 prosenttia suurempi kuin Kuga ladattavan hybridin, jolla voi ajaa puhtaasti sähköllä jopa 56 kilometriä (WLTP). Koska Kuga Hybrid täyshybridin akkua ei tarvitse ladata ulkoisesta virtalähteestä, se tarjoaa houkuttelevan vaihtoehdon asiakkaille, joilla on vähän tai ei lainkaan mahdollisuutta ladata autoa kotona tai työpaikalla – samoin kuin asiakkaille, jotka haluavat nauttia sekä sähköllä että nelivedolla ajamisesta. 60-kennoinen 1,1 kWh akusto käyttää nestejäähdytystä, minkä vuoksi jäähdyttämiseen ei tarvita tuuletinta. Tämän ansiosta auto on hiljaisempi sisätiloiltaan. Optimoidun jäähdytyksen ansiosta akkukennot on myös mahdollista pakata tiiviimmin, mikä auttaa säilyttämään tilavan matkustamon; muun muassa yli 1 metrin päätilan etumatkustajille ja jopa 1 481 litran tavaratilan etuistuinten taakse. Lisäksi pakokaasujen lämmönvaihdinjärjestelmän avulla moottori lämpenee nopeammin tehokkaaseen toimintalämpötilaan. Tämän ansiosta Kuga Hybrid täyshybridi voi ottaa täyssähköisen ajotilan nopeammin käyttöön myös kylmällä ilmalla tapahtuvan lähdön jälkeen ja lämmittää matkustamon nopeasti mukavaan lämpötilaan. Akuston parempi suorituskyky mahdollistaa myös jopa 1 600 kg hinauksen etuvetoisissa malleissa. Rentouttavampaa matkustamista Kuga Hybrid täyshybridiin on Suomessa valittavissa varustetasot Titanium, Titanium X, ST Line, ST Line X ja Vignale. Kaikkiin varustetasoihin kuuluu laaja valikoima kuljettajaa avustavia teknologioita ja mukavuutta lisääviä ominaisuuksia. Uusi kaistapitojärjestelmä kuolleen kulman avustimella esitellään maailmanlaajuisesti ensimmäistä kertaa Kugassa. Valinnaisvarusteena saatava järjestelmä tarkkailee auton takaa kuljettajan kuolleesta kulmasta lähestyviä autoja, ja tekee vastaohjausliikkeen varoittaaksen kuljettajaa olemaan vaihtamatta kaistaa, jos mahdollinen törmäys on havaittavissa. Uudessa Ford Kugassa myös maailmanlaajuisesti ensimmäisenä esiteltävä valinnainen risteysavustin (Intersection Assist) tarkkailee mahdollisia törmäyksiä samansuuntaisilla kaistoilla lähestyvien autojen kanssa ja voi jarruttaa estääkseen törmäyksen tai lieventääkseen sen vaikutuksia tilanteissa, jossa kuljettaja on kääntymässä risteyksen yli. Kuga Hybrid täyshybridin (HEV) hinta ilman toimituskuluja on Suomessa alkaen 38 121,50 € ja ensimmäiset autot tulevat maahan alkuvuodesta. |