Uusia Eschlböck Biber -hakkureita toimitettu Suomeen ja Baltiaan15.11.2020 17.11
Vaikka energia-alalla on eletty pitkään haastavia aikoja niin Salo-Machinery on toimittanut tänä vuonna hyvää tahtia uusia Eschlböck Biber -hakkureita asiakkaille Baltiaan ja Suomeen. Yhteensä Salo-Machineryn myyntialueella on aktiivikäytössä noin 40 Biber -hakkuria. (kuva yllä: Onnistuneessa hakkuriauton päivityksessä uusi Eschlböck Biber 84 -hakkuri asennettiin vanhan hakkurin tilalle 5-akseliseen Iveco Trakkeriin.) Itävaltalainen Eschlböck tarjoaa laajan malliston kaikkiin haketustarpeisiin. - Täysin tehdasvalmiiden hakkuriautojen lisäksi kaikki Biber -hakkurit saa irtotoimituksena, jolloin asiakas voi asentaa ne kuorma-auton alustaan tai vaikkapa perävaunun päälle. Tänä vuonna Suomeen toimitetut hakkurit - Biber 92RM ja Biber 84RM - on molemmat asennettu käytettyihin hakkuriautoihin ympäripyöriviksi ja auton ohjaamosta käytettäviksi. Vanhan hakkurin korvaaminen uudella Biberillä nostaa autohakkurin tehon uudelle tasolle ja on kustannustehokas vaihtoehto verrattuna kokonaan uuteen pakettiin, sanoo Salo-Machineryn Pertti Salo. Biber -hakkurin päivitys onnistuu kätevästi: - Asennus tapahtuu parissa kolmessa päivässä sillä hakkuri tulee asennuslevyillä, joiden mitoitus ja rei´itys on tehty tehtaalla juuri asiakkaan autoon. Sitten vain vedetään johdot ja tehdään muut kytkennät, opastaa Salo. (kuva: - Salo-Machinery on tehnyt Eschlböckin kanssa hyvää yhteistyötä jo 18 vuoden ajan, kertoo Pertti Salo.) Tehokone risulle Biber 92RM on varustettu omalla 16,4 litraisella Scania V8 650 hv moottorilla ja Biber 84 RM voimanlähteenä toimii 13 litran ja 470 hv Volvo Penta. - Oma moottori takaa täyden voiman hakkurin rummulle ja heittimelle, kun nosturin voima otetaan autosta. Nämä kyseiset Suomeen toimitetut Biber hakkurit on varustettu mekaanisella heittimellä mihin voima tulee haketusroottorin akselilta mutta tarjolla on myös hydrauliset heittimet, mitkä ottaa voiman autosta, toteaa Salo. Biber hakkureiden järeä rumpu on rakenteeltaan avonainen, mikä tuo haketustehoa risulle - toki hakkurit nielevät pyöreääkin puuta suurella kapasiteetilla. - Teriä on tarjolla isot ja pienet mallit, joita voi rummulle asentaa 10 tai 20 kappaletta. Suomessa asiakkaat käyttää yleensä 10 terää, jolloin materiaalia menee enemmän läpi ja hakkeen koko jää suuremmaksi. Toki kokoa voi kätevästi säätää seuloja vaihtamalla: voimalaitoksiin tehdään 80 mm seulalla karkeampaa tavaraa ja maatiloille ym. pienempiin kattiloihin saadaan 50 mm seulalle pienempää haketta, toteaa Salo. (kuva: Eschlböck tarjoaa irtohakkureiden lisäksi tehdasvalmiit autohakkurit; kuvassa Victor mikä rakennetaan Volvo FH:n alustaan.) Baltiaan tehdasvalmiita Victor -autohakkureita Baltiaan Salo-Machinery on toimittanut viime aikoina useita täysin tehdasvalmiita Eschlböck Victor -autohakkureita. - Eschlböck Victor -autohakkuri perustuu vahvaan ja tehokkaaseen Biber -hakkuriin, mikä rakennetaan tehtävään täysin räätälöidyn Volvo FH:n alustalle. Syöttö tapahtuu Palfinger Epsilonin Victoria varten modifioimalla nosturilla kuorma-auton viihtyisästä ohjaamosta. Victor on optimoitu kaikin puolin ammattimaiseen hakkeen tuottamiseen suurella volyymilla, maastossa tai terminaalissa. Victor voidaan varustaa kolmella eri kokoisella hakkurilla; tarjolla on mallit Biber 84, 85 ja 92, kertoo Salo. (kuva: Itävaltalaisen hakkurivalmistaja Eschlböckin tehtaan rekka toi uuden Biebr 84 -hakkurin Suomeen ja toimitti sen Pohjois-Pohjanmaalle asiakkaalle pihaan.) Vuosikymmenten kokemusta ja yhteistyötä Yli 40 vuotta hakkureita valmistaneen Eschlböckin tehtaan valmistusmäärät ovat olleet jatkuvassa kasvussa ja tilauskanta on nytkin hyvällä tasolla. - Keski-Eurooppaan on myyty viime vuosina todella paljon uusia hakkureita eri valmistajien toimesta, joten markkinassa on havaittavissa hieman rauhoittumista, mihin toki päällä oleva korona-epidemiakin vaikuttaa. Tällä hetkellä uuden Biber -hakkurin saa normaalitilauksena 8-10 kuukaudessa, ilmoittaa Salo, joka on tehnyt hyvää yhteistyötä Eschlböckin kanssa jo 18 vuoden ajan. |