Iveco Trakker F-Kone ritilällä: Järkivaihtoehto järeiden metsäkoneiden kuljetukseen

08.11.2020 17:15

jen1.jpg

JEN Forest Team Oy Lestijärveltä otti FinnMetkon jälkeen ajoon näyttelyssä paljon huomiota osakseen saaneen, näyttävän Iveco Trakker 500 E6 10x4 metsäkoneenkuljetusauton.  

(kuva yllä: JEN Forest Team Oy hankki metsäkoneiden kuljetukseen uuden Iveco Trakker 500 E6 10x4 ritiläauton. Kuvassa kyydissä kulkee Ponsse Wisent kuormatraktori.)

JEN Forest Team urakoi metsässä kahdella koneketjulla Keski-Pohjanmaan alueella.

- Olin aikanaan ajokonekuskina ja vuosituhannen vaihteessa hankin oman koneen, FMG Motokärpän ja lähdin yrittäjäksi Metsänhoitoyhdistyksen hakkuille. Viimeiset viitisentoista vuotta olemme olleet Honkaperä Forestin osayrittäjänä tehden aikanaan ensin Metsähallituksen puuta ja viime vuodet UPM:n. Harvestereina meillä on Ponsse Ergo ja Fox - puut ajetaan laaniin Ponsse Wisentillä ja Bisonilla. Lisäksi meillä on Doosanin kaivukone millä tehdään kaivuutöitä maatilalla ja jonkin verran urakointia, kertoilee koneyrittäjä Juha Nevala.

Kasvaneet koneet vaati uuden siirtoauton

Koneiden koot ovat koko ajan kasvaneet joten vanhan 4-akselisen Sisu ritiläauton vaihto tuli ajankohtaiseksi viimeistään uuden Ponsse Bisonin myötä, mikä saatiin käyttöön nyt keväällä 2020.

- Kokeilin siirtää Bisonia Koneurakointi Fiskaalin 5-akselisella, F-Koneen rakentamalla Iveco Trakkerilla ja kone mahtui sen kyytiin nätisti. Sen jälkeen alkoi kaupallinen keskustelu Jouni Niemi-Korven kanssa mikä etenikin vauhdilla maaliin. Olin aiemmin miettinyt käytettyä 5-akselista vuosimallin 2014 autoa uusitulla ritilällä, millä oli ajettu jotain 400 000 kilometriä. Kun uusi Iveco Trakker F-Koneen varustelemana maksoi vain muutaman kymmenen tuhatta enemmän päädyin siihen sillä uusi on aina uusi. Järkevän hankintahinnan lisäksi päätöksessä painoi uuden Ivecon nopea toimitusaika ja F-Koneen viisaasti mitoitettu ritilärakenne, missä myös työnjälki on laadukasta, perustelee Nevala.  

jen3.jpg

(kuva: F-Koneen valmistama ritilärakenne on mitoitettu järeille nykykoneille. Laadukas työnjälki ja kestävä rakenne on vakuuttanut urakoitsijat.)

Onnistunut valinta

Muutaman viikon käyttökokemusten jälkeen Nevala on oikein tyytyväinen päätökseensä:

- Kaikki koneemme istuvat hyvin 13,3 metrisen auton kyytiin niin ettei tarvi hieroa. Hydraulinen perälauta ja turvallisen kuormansidonnan takaavat hydrauliset kiristimet nopeuttavat koneiden siirtelyä; lisäksi varusteluun kuuluu mm. keskusvoitelu. Itse auto on mukava ajaa maantiellä ja aivan verraton maastossa. Trakkerin alusta on tehty off-road olosuhteisiin ja maavaraa on kunnolla eivätkä etuhelmat ota osumia. Ivecon automaattilaatikko vaihtaa kuin ajatus enkä enää kaipaa Fullerin repimistä. Viihtyisä ohjaamo on tilava ja varusteltu vähintään riittävästi näihin hommiin, toteaa Nevala.    

Vaikka alusta on pitkä 5-akselinen pääsee sillä liikkumaan ahtaissakin paikoissa. 

- Viimeinen puimuriakseli on nouseva ja kääntyvä mikä helpottaa sompailua, sanoo Nevala. 

Ivecon polttoainetalous tuntuu olevan Nevalan mukaan kohdillaan eikä AdBlueta kulu paljoa:

- Kun kilometrejä kertyy niin kulutusta pääsee seuraamaan pidemmällä aikavälillä mutta jo nyt näkee että ei tämä paljoa vie.

jen4.jpg

(kuva: Iveco Trakker on tehty off-road käyttöön. Maavaraa on hyvin ja teräksinen etupuskuri on ylhäällä joten etuhelmat eivät ota maastossa osumia.)

Siirtologistiikka pitää pyöriä kitkatta

JEN Forest Team siirtää koneita leimikolta toiselle vähintään pari kertaa viikossa.

- Siirtomatkat ovat normaalisti muutamasta kilometristä sataan. Välillä käydään kauempanakin - juuri nyt toinen koneketju on Limingassa minne on matkaa lähes 200 kilometriä. Vuodessa siirtoautoon kertyy jotain 30 000 - 40 000 kilometriä, laskeskelee Nevala.  

Juha Nevala hoitaa tällä hetkellä koneiden siirrot pääasiassa itse:

- Mukana urakoinnissa metsäkoneita ajamassa ovat parikymppiset kaksoispoikani Juho ja Jere, joka on hankkimassa kuorma-autokorttia että voi hoidella jatkossa myös näitä siirtokeikkoja.

jen2.jpg

(kuva: Isot nykykoneet istuvat F-Koneen rakentaman Iveco Trakkerin kyytiin nätisti ilman hieromista - kuvassa kulkee leimikolta seuraavalle Ponsse Ergo harvesteri.)

16.05.2021 15:50Hinausautot K. Sulingon uusi Scania 730 S: Hinausautojen kuningas
15.05.2021 16:30Hakkuukoneen kuljettajilla kovat odotukset kuljettajaa avustavia järjestelmiä kohtaan
15.05.2021 11:33John Deere Forestry tukee nuoria lupaavia urheilijoita
14.05.2021 22:23KATSO TÄSTÄ 14.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.05.2021 21:00Varastossamme on vielä auto-,ja perävaunusarjoja edullisella 2020 hinnaston hinnoittelulla.
14.05.2021 9:33Akaan raakapuuterminaalin rata sähköistetätään 21.5.2021
14.05.2021 9:12Puunpoistot maanteiden varsilta jatkuvat Keski-Suomessa
14.05.2021 8:10Euroopan metsät 2020 -raportti julkaistu - metsien pinta-ala ja puuston määrä ovat kasvaneet edelleen
13.05.2021 13:00Raskaspari kehittää toimintaansa asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin
13.05.2021 11:00Teollisuuden liikevaihto kasvoi maaliskuussa 4,7 prosenttia

Siirry arkistoon »