Iveco Trakker F-Kone ritilällä: Järkivaihtoehto järeiden metsäkoneiden kuljetukseen

08.11.2020 17.15

jen1.jpg

JEN Forest Team Oy Lestijärveltä otti FinnMetkon jälkeen ajoon näyttelyssä paljon huomiota osakseen saaneen, näyttävän Iveco Trakker 500 E6 10x4 metsäkoneenkuljetusauton.  

(kuva yllä: JEN Forest Team Oy hankki metsäkoneiden kuljetukseen uuden Iveco Trakker 500 E6 10x4 ritiläauton. Kuvassa kyydissä kulkee Ponsse Wisent kuormatraktori.)

JEN Forest Team urakoi metsässä kahdella koneketjulla Keski-Pohjanmaan alueella.

- Olin aikanaan ajokonekuskina ja vuosituhannen vaihteessa hankin oman koneen, FMG Motokärpän ja lähdin yrittäjäksi Metsänhoitoyhdistyksen hakkuille. Viimeiset viitisentoista vuotta olemme olleet Honkaperä Forestin osayrittäjänä tehden aikanaan ensin Metsähallituksen puuta ja viime vuodet UPM:n. Harvestereina meillä on Ponsse Ergo ja Fox - puut ajetaan laaniin Ponsse Wisentillä ja Bisonilla. Lisäksi meillä on Doosanin kaivukone millä tehdään kaivuutöitä maatilalla ja jonkin verran urakointia, kertoilee koneyrittäjä Juha Nevala.

Kasvaneet koneet vaati uuden siirtoauton

Koneiden koot ovat koko ajan kasvaneet joten vanhan 4-akselisen Sisu ritiläauton vaihto tuli ajankohtaiseksi viimeistään uuden Ponsse Bisonin myötä, mikä saatiin käyttöön nyt keväällä 2020.

- Kokeilin siirtää Bisonia Koneurakointi Fiskaalin 5-akselisella, F-Koneen rakentamalla Iveco Trakkerilla ja kone mahtui sen kyytiin nätisti. Sen jälkeen alkoi kaupallinen keskustelu Jouni Niemi-Korven kanssa mikä etenikin vauhdilla maaliin. Olin aiemmin miettinyt käytettyä 5-akselista vuosimallin 2014 autoa uusitulla ritilällä, millä oli ajettu jotain 400 000 kilometriä. Kun uusi Iveco Trakker F-Koneen varustelemana maksoi vain muutaman kymmenen tuhatta enemmän päädyin siihen sillä uusi on aina uusi. Järkevän hankintahinnan lisäksi päätöksessä painoi uuden Ivecon nopea toimitusaika ja F-Koneen viisaasti mitoitettu ritilärakenne, missä myös työnjälki on laadukasta, perustelee Nevala.  

jen3.jpg

(kuva: F-Koneen valmistama ritilärakenne on mitoitettu järeille nykykoneille. Laadukas työnjälki ja kestävä rakenne on vakuuttanut urakoitsijat.)

Onnistunut valinta

Muutaman viikon käyttökokemusten jälkeen Nevala on oikein tyytyväinen päätökseensä:

- Kaikki koneemme istuvat hyvin 13,3 metrisen auton kyytiin niin ettei tarvi hieroa. Hydraulinen perälauta ja turvallisen kuormansidonnan takaavat hydrauliset kiristimet nopeuttavat koneiden siirtelyä; lisäksi varusteluun kuuluu mm. keskusvoitelu. Itse auto on mukava ajaa maantiellä ja aivan verraton maastossa. Trakkerin alusta on tehty off-road olosuhteisiin ja maavaraa on kunnolla eivätkä etuhelmat ota osumia. Ivecon automaattilaatikko vaihtaa kuin ajatus enkä enää kaipaa Fullerin repimistä. Viihtyisä ohjaamo on tilava ja varusteltu vähintään riittävästi näihin hommiin, toteaa Nevala.    

Vaikka alusta on pitkä 5-akselinen pääsee sillä liikkumaan ahtaissakin paikoissa. 

- Viimeinen puimuriakseli on nouseva ja kääntyvä mikä helpottaa sompailua, sanoo Nevala. 

Ivecon polttoainetalous tuntuu olevan Nevalan mukaan kohdillaan eikä AdBlueta kulu paljoa:

- Kun kilometrejä kertyy niin kulutusta pääsee seuraamaan pidemmällä aikavälillä mutta jo nyt näkee että ei tämä paljoa vie.

jen4.jpg

(kuva: Iveco Trakker on tehty off-road käyttöön. Maavaraa on hyvin ja teräksinen etupuskuri on ylhäällä joten etuhelmat eivät ota maastossa osumia.)

Siirtologistiikka pitää pyöriä kitkatta

JEN Forest Team siirtää koneita leimikolta toiselle vähintään pari kertaa viikossa.

- Siirtomatkat ovat normaalisti muutamasta kilometristä sataan. Välillä käydään kauempanakin - juuri nyt toinen koneketju on Limingassa minne on matkaa lähes 200 kilometriä. Vuodessa siirtoautoon kertyy jotain 30 000 - 40 000 kilometriä, laskeskelee Nevala.  

Juha Nevala hoitaa tällä hetkellä koneiden siirrot pääasiassa itse:

- Mukana urakoinnissa metsäkoneita ajamassa ovat parikymppiset kaksoispoikani Juho ja Jere, joka on hankkimassa kuorma-autokorttia että voi hoidella jatkossa myös näitä siirtokeikkoja.

jen2.jpg

(kuva: Isot nykykoneet istuvat F-Koneen rakentaman Iveco Trakkerin kyytiin nätisti ilman hieromista - kuvassa kulkee leimikolta seuraavalle Ponsse Ergo harvesteri.)

29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan

Siirry arkistoon »