Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:21039387 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

20.11.2020 22:00KATSO TÄSTÄ 20.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »25.11.2020 11:15"Simply the Best": MAN TGX - Vuoden kuorma-auto 2021Lue lisää »25.11.2020 9:15Pukkilan eritasoliittymä ja uusi Tuulissuontie avataan liikenteelle Turussa 26.11.Lue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

20.11.2020 22:00KATSO TÄSTÄ 20.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »25.11.2020 11:15"Simply the Best": MAN TGX - Vuoden kuorma-auto 2021Lue lisää »25.11.2020 9:15Pukkilan eritasoliittymä ja uusi Tuulissuontie avataan liikenteelle Turussa 26.11.Lue lisää »

Puoli vuosisataa turvallisuuden puolesta: Volvon onnettomuustutkimustyöryhmä täyttää 50 vuotta

03.11.2020 8:33

tutkimus.jpg

Volvolla heidät tunnetaan yrityksen sisäisinä etsivinä. Heitä voisi myös kutsua ruotsalaisen autonvalmistajan omaksi CSI-tiimiksi tunnetun TV-sarjan mukaan.

Volvon onnettomuustutkimustyöryhmä on ollut toiminnassa jo 50 vuotta. Onnettomuustutkijat ovat valmiina kellon ympäri varmistaakseen, että Volvo saa tietoja tosielämän onnettomuuksista ja voi parantaa autojaan jatkuvasti.

“Onnettomuustutkimustyöryhmän uurastus auttaa Volvoa ymmärtämään, että traaginen liikenneonnettomuus voi johtaa johonkin hyvään: entistä turvallisempiin autoihin. Analysoimalla tarkasti onnettomuuden eri vaiheita tiimi tarjoaa elintärkeää tietoa autojen kehitystyötä varten”, sanoo Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja Malin Ekholm.

Työryhmä on toiminut vuodesta 1970 lähtien. Aina kun Göteborgin ympäristössä tapahtuu onnettomuus, jossa on osallisena Volvo -auto, tiimi lähtee paikan päälle saatuaan siitä ilmoituksen. Tiimiläiset aloittavat tutkimustyön ja kirjaavat tapahtumien kulun mahdollisimman yksityiskohtaisesti.

Tämä tarkoittaa kysymysten esittämistä. Kuinka voimakas isku oli? Kuinka nopeasti aktiiviset turvallisuusjärjestelmät puuttuivat peliin? Kuinka matkustajat voivat? Millainen sää oli? Paljonko kello oli? Missä kunnossa tiemerkinnät olivat?

Työ jatkuu toimistolla. Tiimi pyytää käyttöönsä julkisesti saatavilla olevia poliisiraportteja, ottaa yhteyttä kuljettajaan ja tutkii auton, jos se on mahdollista. Tiimi yrittää myös ymmärtää, millaiseksi kuljettaja koki onnettomuuden. Tässä prosessissa ovat mukana Volvon turvallisuuskeskuksen käyttäytymistutkijat.

Lopuksi tiimi pyytää onnettomuudessa mukana olleita henkilöitä jakamaan hoitotietojaan, joiden avulla saadaan lisätietoa vammoista. Näitä tietoja analysoivat biomekaniikka-asiantuntijat yhteistyössä fyysikkojen kanssa, jotta onnettomuuden tarkat syyt voidaan ymmärtää paremmin.

Kaikki kerätyt tiedot koodataan ja muutetaan nimettömiksi. Tutkimuksista saadut tulokset jaetaan Volvon tuotekehitystiimien kanssa, jotka käyttävät niitä uusien teknologioiden kehityksessä ja käyttöönotossa. Tiimi tunnistaa myös asioita, joita ei voi ratkaista vielä tänään, mikä auttaa Volvoa pysymään turvallisuustyön eturintamassa.

Tiimi tutkii joka vuosi noin 30–50 onnettomuutta henkilökohtaisesti, mutta onnettomuuksia tapahtuu kaikkialla maailmassa, eikä paikan päälle aina pääse ajoissa. Tällaisissa tapauksissa etsivät kartoittavat paikallisen Volvon henkilökunnan ja hätäpalvelujen avulla tietoja onnettomuuksista.

Tiimi käyttää lisäksi muita tietolähteitä, kuten julkisia onnettomuustietokantoja, varmistaakseen, että kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin ryhdytään.“Onnettomuustutkimustyöryhmä ei ole turvallisuusasiantuntijoidemme ainoa tietolähde, mutta se auttaa meitä aidosti ymmärtämään yksityiskohtia. Onnettomuuksia tapahtuu edelleen, mutta nykypäivänä seuraukset ovat lievempiä ja vakavat loukkaantumiset paljon harvinaisempia kuin ennen”, Malin Ekholm toteaa.

20.11.2020 22:00KATSO TÄSTÄ 20.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
25.11.2020 11:15"Simply the Best": MAN TGX - Vuoden kuorma-auto 2021
25.11.2020 9:15Pukkilan eritasoliittymä ja uusi Tuulissuontie avataan liikenteelle Turussa 26.11.
25.11.2020 9:00DAF tuo tuo uusia varustelupaketteja CF ja XF -sarjan autoihin
24.11.2020 16:20Suvanto Trucksin DAF-myyntiin Vesa Nurmi
24.11.2020 11:47Uuden Volkswagen Caddyn myynti vauhtiin
24.11.2020 9:40Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 13.000 tykkääjää ja yli 14.000 seuraajaa - määrä kasvaa huimaa tahtia!
24.11.2020 8:30Klaukkalan kehätie avataan liikenteelle 26.11.2020
23.11.2020 16:55Nimitykset: Arto Matinlassi on uusi Renault Trucks kuorma- ja pakettiautomyyjä Volvo Truck Center Tampereella
23.11.2020 14:10Ensimmäinen puukuorma matkalla Stora Enson Oulun kartonkitehtaalle

Siirry arkistoon »