Rautakaupan-ala hyvässä kasvussa

19.10.2020 10.30

Minna_Liuksiala_RASI_ry.jpg

Rautakaupan kolmas kvartaali jatkoi alkuvuoden positiivista kehitystä ja kasvua kertyi yhä 2,5 %. Koko alkuvuoden kumulatiivinen kasvu on 6 %. Kevään ja kesän huimat kasvuluvut ovat nyt tasaantuneet ja yhteiskunnan asteittainen vapautuminen on tuonut lisää vaihtoehtoja kodin kohentamiselle. Tiedot käyvät ilmi rauta- ja sisutuskaupan yhdistys RASI ry:n tilastoista.  

(kuva: RASI ry:n toimitusjohtaja Minna Liuksiala.)

–Rautakaupassa on yhä selkeämmin nähtävissä kuluttajamyynnin kasvu ja toisaalta ammattimyynnin kasvun hiipuminen. Uudisrakentamisen hiljenemistä on jo vuoden ajan ennustaneet voimakkaasti laskeneet rakennuslupien määrät. Kuluttajakaupan puolella loppukesän ja alkusyksyn suurin, edelleen yli kymmenen prosentin kasvu saatiin pihan ja puutarhan tuotteissa sekä työvälineissä ja tarvikkeissa, joita kuluttaja käyttää omatoimiseen remontointiin, kertoo RASI ry:n toimitusjohtaja Minna Liuksiala.

Korona vaikutti rautakaupan asiakkaisiin voimakkaasti kotia ja pihaa kunnostavien kuluttaja-asiakkaiden aktiivisuuden kasvun kautta. Yhdysvalloissa tehdyt toimialatutkimukset osoittavat oman kodin ja pihan laiton aikomusten pysyvän edelleen normaalia korkeammalla tasolla ja saman trendin voi odottaa jatkuvan myös Suomessa. 

Suomessa rautakauppa reagoi nopeasti koronatilanteeseen. Alalla kehitettiin monenlaisia uusia etäpalvelumalleja, kuten etäsuunnittelupalaverit asiakkaiden kanssa, mallipalojen postitukset sekä palvelut asiakkaiden lähelle tuovat rautakauppa-autot. Uudistukset näkyivät kuluttajakaupan puolella verkko-ostosten määrässä, jossa tapahtui merkittävä kasvu.

Ammattiasiakkaiden ostopolun muutosten paremman tunnistamisen vuoksi RASI ry teettää tutkimuksen rauta- ja sisustuskaupan ammattiasiakkaille. Marraskuussa julkistettavat tutkimustulokset ohjaavat toiminnan jatkuvaa kehittämistä ja palvelua alan kaupoissa.

–Maailma muuttuu nyt nopeammin kuin koskaan. Koronaepidemia disruptoi kauppaa laajemminkin kuin pelkästään digitalisaation osalta. Meidän täytyy saada tutkittua tietoa siitä, miten rautakauppojen tulisi uudistua ja kehittää ammattiasiakkaidensa palveluita juuri nyt, Liuksiala kertoo. 

–Meidän on tiedettävä, onko esimerkiksi nimetty ammattimyyjä vieläkin ostajalle tärkeä kriteeri, vaiko jokin palvelu, jonka asiakas voi hankkia kanavasta riippumatta - sähköisesti, tarttumalla puhelimeen tai saapumalla myymälään. Tärkeää on myös tietää, miten tyytyväisiä asiakkaat ovat palveluihin. Näihin kysymyksiin saamme vastaukset marraskuun alussa.

17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa

Siirry arkistoon »