Centrian muuntokouluttaa yhteensä 40 insinööriä puurakentamisen ja puutuoteteollisuuden osaamistarpeisiin - hae mukaan!15.10.2020 9.17
Centria-ammattikorkeakoulun ja LAB ammattikorkeakoulun yhteistyössä järjestämän puutuotealan muuntokoulutuksen tavoitteena on kouluttaa yhteensä 40 insinööriä puurakentamisen ja puutuoteteollisuuden osaamistarpeisiin. Muuntokoulutuksen laajuus on 60 opintopistettä ja sen tavoitteena on täydentää osallistujien aiempaa osaamista. - Puu- ja puurakennetuotealan yrityksissä työskentelee paljon muiden alojen insinöörejä, joiden on puutuoteosaamisen lisäksi mahdollisuus saada tietoa esimerkiksi digitaalisista suunnittelutekniikoista, tuotantoautomaation uusista teknologioista sekä puualan yrityksen talouden hallinnasta ja analysoinnista, kertoo lehtori Hannu Leppälä Centria-ammattikorkeakoulusta. - Centrian lähitoiminta-alueella on noin 80 puu- ja rakennustuotealan yritystä, joiden työllistämisvaikutus on nykyisellään 4300 henkilöä ja yhteinen liikevaihto 1,2 miljardia euroa. Kun yhdistetään LABin vahva puualan osaaminen Centrian tuotantoteknologian ja liiketoimintaosaamisen koulutukseen, voidaan vahvistaa alan yritysten asemaa, jatkaa Leppälä. Muuntokoulutus antaa valmiudet toimia puutuotteiden ja puualan tuotantoprosessien ammattilaisena sekä puualan yritysten johto- ja kansainvälisen markkinoinnin tehtävissä. Koulutuksessa perehdytään puun materiaaliominaisuuksiin, puu- ja puurakentamisen tuotteisiin, tuotannon ja prosessien kehittämiseen, puualan yrityksen taloudenhallintaan sekä logistiikan ja laadun kehittämiseen opiskelijan valintojen mukaan. Puutuotealan muuntokoulutus järjestetään monimuotototeutuksena, jolloin opinnot suoritetaan verkko-opetuksena. Opiskeluun sisältyvien kehittämisprojektien ja harjoitusten kautta opintoja ja työelämän käytänteitä voidaan yhdistää. Opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen opintosuunnitelma. Koulutuksen laajuus on 60 opintopistettä, ja se kestää 1-1,5 vuotta aikaisemmista opinnoista ja työhistoriasta riippuen. Koulutus toteutetaan kiinteässä yritysyhteistyössä, ja opiskelija voi kehittämistehtävässä keskittyä juuri oman työnantajayrityksensä tarpeisiin.
|