Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:20287222 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

23.10.2020 21:00KATSO TÄSTÄ 30. JUHLALÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »25.10.2020 18:35Valmet toimittaa hienopaperikonelinjan Asia Symbol XinHuille KiinaanLue lisää »25.10.2020 17:20Askolassa panostetaan Pro Truck -yhteistyöhönLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

23.10.2020 21:00KATSO TÄSTÄ 30. JUHLALÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »25.10.2020 18:35Valmet toimittaa hienopaperikonelinjan Asia Symbol XinHuille KiinaanLue lisää »25.10.2020 17:20Askolassa panostetaan Pro Truck -yhteistyöhönLue lisää »

Vermeer HG6800 TX: Monipuolinen suuren kapasiteetin uutuusmurskain

12.10.2020 20:50

marko12.jpg

Ylijoki Kuljetus Oy on Ylöjärvellä  sijaitseva  kolmannessa polvessa toimiva kuljetusliike ollen merkittävä toimija sahateollisuuden puru- ja hakekuljetuksissa Etelä- ja Länsi-Suomen alueella. Kuljetusten lisäksi tuotetaan erilaisista puumateriaaleista haketta ja mursketta hyödynnettäväksi energiantuotannossa, sekä operoidaan pyöräkuormaajakalustolla metsäteollisuuden prosesseissa ja hakkeen lastauksessa terminaaleissa.

(kuva yllä: Ylijoki Kuljetus Oy lisäsi keväällä murskauskapasiteettiaan uudella tela-alustaisella Vermeer HG6800 TX -murskaimella, millä tehdään tehokkaasti mm. kierrätyspuuta.)

Metsäenergian urakointi suurella volyymilla metsätienvarresta tehtaalle vaatii monipuolisen kaluston. 

- Tänä päivänä meillä on ajossa kuusitoista hakeyhdistelmää, kuusi hakkuria, kaksi murskainta ja kymmenkunta pyöräkuormaajaa, kertovat omistajat Jarmo ja Marko Ylijoki, joiden lisäksi yrityksessä työskentelee 43 ammattitaitoista työntekijää.  

Ylijoki Kuljetus Oy on perustettu nykymuodossaan vuonna 1997, kun kuljetustoiminta erotettiin kommandiittiyhtiöstä omaksi yhtiökseen. Yrityksen pitkä historia ulottuu jo 1950-luvulle, jolloin isoisä Uuno Ylijoki aloitti kuljetusyrittämisen maito- ja sora-autolla. 

- Pitkän historian lisäksi tukevan pohjan yrityksen toiminnalle luovat tunnettavuus ja hyvä yhteistyöverkosto, toteavat yrittäjäveljekset.

marko0.jpg

(kuva: Vermeer -maahantuoja Several Oy:n Patrick (oik.) ja Chris Wegelius sekä Tero Tirkkonen luovuttivat uuden Vermeer HG6800 TX -murskaimen Ylijoki Kuljetus Oy:n Marko Ylijoelle (toinen vas.) huhtikuussa.)

Haketusta ja murskausta suurella volyymilla

Ensimmäisen autohakkurin Ylijoki Kuljetus hankki vuonna 2001, jonka jälkeen metsäenergian tuottaminen on kasvanutmerkittäväksi osaksi toimintaa.

- Hakkureita on tullut lisää tasaiseen tahtiin ja murskaustoimintaan lähdimme mukaan 2015. Tänä päivänä suurimmat asiakkaamme ovat Metsä Group, Vestas, Pirkanmaan Metsänhoitoyhdistys ja Biowatti. Operoimme hakkureilla Jyväskylästä etelään ja länteen, Lahden alueen ollessa itäisintä toiminta-aluettamme. Murskaimilla kierretään Pirkanmaalla ja eteläisen Suomen aluelle toimeksiantajien terminaaleissa, joissa toki myös haketetaan materiaalista riippuen. Suurin osa tehdystä materiaalista kuljetetaan lämpölaitoksiin Tampereen Naistenlahteen ja Hervantaan sekä Naantaliin, kertoo Marko Ylijoki.

marko2.jpg

(kuva: Vermeer HG6800 TX on tehokas murskain kierrätyspuun lisäksi kannoille ja risuille. Kun tehdään pyöreää puuta kone muuntuu kätevästi hakkuriksi ainutlaatuisen vaihdettavan Series II Duplex -rummun ansiosta.)

Vermeerillä lisää murskauskapasiteettia

Hakkurikalusto muodostuu kolmesta Doppstadt autohakkurista, yhdestä CBI autohakkurista sekä tela-alustaisesta CBI hakkurista ja puoliperävaunun päälle asennetusta CBI hakkurista.  

- Meillä oli tarve nostaa murskauskapasiteettia, joten hankimme tela-alustaisen CBI murskan rinnalle uuden Vermeer HG6800 TX -murskaimen, mikä saatiin käyttöön nyt keväällä, sanoo Ylijoki. 

Ylijoki Kuljetuksen Vermeer HG6800 TX on ensimmäinen Eurooppaan toimitettu täysin uusi versio menestyksekkäästä murskaimesta. Pohjois-Amerikkaan uutuutta on myyty jo yli 60 konetta missä se on vakuuttanut urakoitsijat tehokkuudella, luotettavuudella ja helppokäyttöisyydellä.

- Olemme murskanneet Vermeerillä nyt parisataa tuntia kierrätyspuuta ja kantoa. Kone on osoittautunut heti startista jopa korkeita odotuksia kovemmaksi peliksi. Se syö tavaraa nälkäisesti ja mursketta syntyy suurella volyymilla - tela-alustainen kone on myös ripeäliikkeinen. Ja vaikka kyseessä on laajasti uudistunut malli niin siinä ei ole ollut mitään lastentauteja. Koneen koko rakenne edustaa nykykaikaista ajattelua ja on järkevän yksinkertainen, ilmoittaa Ylijoki.

Vermeer HG6800 TX on varustettu Tier4 -päästötason Caterpillarin C27 -moottorilla, mistä otetaan tehoa 955 hevosvoimaa.

- Moottori on optimaalinen tämän kokoluokan murskaimeen ja vääntöä löytyy juuri oikealta kierrosalueelta, joten polttoaineenkulutus suhteessa tuotettuihin tonneihin on yllättävän alhainen. SmartFeed -järjestelmä valvoo moottorin kierroksia ja säätää murskaamisnopeutta tilanteen mukaan, kommentoi Ylijoki.

marko5.jpg

Vermeerin suuressa syöttöpöydässä on matalat sivuseinät, mikä tehostaa materiaalin syöttämistä; Ylijoki Kuljetuksen Vermeeriä syöttää alihankkijana toimivan Wattiwayn Liebherr LH22 materiaalikone. Tavara kulkee lamellimattoa pitkin aggressiivisen syöttörullan kautta järeälle Series II Duplex -rummulle, mikä on helposti huollettava. 

- Murskarummun tilalle voi vaihtaa hakkurirummun mikä onnistuu alle päivän työllä. Vaihdamme hakkurirummun koneeseemme elokuussa kun sillä aloitetaan tekemään terminaaleissa haketta pyöreästä puusta tulevan lämmityskauden varastoihin. Koneemme on varustettu myös Damage Defend -järjestelmällä mikä vähentää riskiä metallin pääsemisestä rumpuun peruuttamalla syöttöhihnaa jotta metallin voi poistaa, sanoo Ylijoki.  

Uuden Vermeerin kehityksen pääkohtia on ollut luotettavuuden nostaminen ja huoltotoimintojen helpottaminen. 

- Esimerkiksi koneen pitkälti väylätekniikkaan perustuva sähköjärjestelmä on viisaasti toteutettu mikä on todella tärkeä asia luotettavuuden kannalta. Myös monipuolinen käyttöjärjestelmä on tehty helppokäyttöiseksi ja kaukosäädin on järeää tekoa. Kun koneen laittaa käyntiin ajaa se itsensä työkuntoon ja oikeisiin syöttöasetuksiin vain yhtä nappia painamalla joten enää ei tarvitse erikseen painella monia kytkimiä - ja sammutus tapahtuu yhtä nappia painamalla jolloin kone ajaa itsensä oikeassa järjestyksessä alas. Järjestelmä helpottaa kuljettajan tekemistä ja nopeuttaa toimintaa, kertoo Ylijoki. 

Kaikki huoltotoiminnot on tehty mahdollisimman helpoiksi toteuttaa kenttäolosuhteissa: 

- Esimerkiksi seulanvaihto tapahtuu kätevästi seulannostimen avulla. Ja pitkä poistomatto kääntyy suoraan alas noin puolentoistametrin korkeudelle mistä sen kunto on helppo tarkastaa.

Painoltaan 42-tonninen Vermeer kulkee työmaalta toiselle Nooteboom -lavetilla. 

- Akselipainojen tai korkeuksien kanssa ei ole ongelmia ja kun koneen leveys on vain kolme metriä niin kuljetukset eivät vaadi erityisjärjestelyitä, toteaa Ylijoki. 

marko3.jpg

(kuva: Ylijoki Kuljetus asensi Vermeer HG6800 TX -murskaimeen H-Sensortechnikin optisen tilavuusvaa´an, mikä mittaa tehdyt kuutiot hihnakuljettimelta. Vaaka on osoittautunut tarkaksi ja luotettavasti toimivaksi.)

Optinen tilavuusvaaka hyödyllinen lisävaruste

Ylijoki Kuljetus hankki noin vuosi sitten käyttöönsä itävaltalaisen H-Sensortechnikin valmistaman optisen tilavuusvaa´an minkä myynnistä vastaa Minimum Agentin Kalle Tuominiemi. Optinen tilavuusvaaka on kehitetty liikkuvaan kalustoon mittaamaan tehtyjä kuutioita hihnakuljettimelta realiaikaisesti - tieto on saatavilla myös jälkeenpäin käyttöön.

- Siirsimme tilavuusvaa´an toisesta murskaimestamme tähän uuteen Vermeeriin. Sen asentaminen ja siirtely koneesta toiseen käy helposti muutamalla pultilla ja sähköjohdot kytkemällä, sanoo Ylijoki. 

Optinen vaaka mittaa materiaalin tilavuutta hihnakuljettimelta laserilla mitattavaan etäisyys teknologiaan perustuen. Tämä tieto nähdään reaaliajassa bluetooth yhteyden välityksellä mobiililaitteelta. Tieto tallentuu mittalaitteeseen aina mittalaitteen ollessa päällä. Mukana tulevalla printterillä saadaan tarvittaessa tulostettua kuitti/raportti tehdyistä kuutioista.

- Vaaka on toiminut meillä hyvin tehtävässään: kun murskaamme asiakkaalle varastokasoja jotka seisovat joskus puolikin vuotta ennen laitokselle toimittamista, saamme niiden mää- rästä tiedon minkä perusteella laskutamme heti tonnien perusteella - tasauslasku tehdään sitten kun materiaali on toimitettu laitokseen. Vaaka nopeuttaa rahan kiertoa ja antaa tärkeää tietoa tehtyjen varastokasojen määristä, kertoo Ylijoki.

Ylijoki Kuljetuksella ollaan oltu tyytyväisiä optisen vaa´an tarkkuuteen.

- Sillä saa aina aika hyvän käsityksen tehdystä määrästä ja mikäli vaa´an kalibroi jokaiselle työmaalle ja puumateriaalille erikseen, päästään todella tarkkaan mittaukseen. Kalibroinnin olemme tehneet niin että murskaamme ensin muutaman lavallisen auton päälle mitkä sitten punnitaan, jonka perusteella vaaka säädetään juuri oikeihin arvoihin, opastaa Ylijoki.

marko4.jpg

(kuva: Optisen tilavuusvaa´an ansiosta tehtyjen kuutioiden määrä nähdään reaaliajassa bluetooth yhteyden välityksellä mobiililaitteelta.)

 
 
 
23.10.2020 21:00KATSO TÄSTÄ 30. JUHLALÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
25.10.2020 18:35Valmet toimittaa hienopaperikonelinjan Asia Symbol XinHuille Kiinaan
25.10.2020 17:20Askolassa panostetaan Pro Truck -yhteistyöhön
24.10.2020 11:33Hakkuukoneen kuljettajaa avustavalle järjestelmälle on kysyntää
23.10.2020 13:42Iveco Live Channel - julkaisualusta brändin yhteisölle ja koko kuljetusalalle
23.10.2020 11:46Stora Enso aloitti puukuljetukset Suupohjan radalla
23.10.2020 10:27Saksalainen terästukkuliike rantautuu Suomeen
23.10.2020 10:00Ponssella valmistui 16 000. metsäkone
22.10.2020 14:13Metsä Group rekrytoi yli 50 ammattilaista kertopuun tuotantoon
22.10.2020 10:00Jatkuvapeitteinen metsänkasvatus voi ratkaista useita suometsien hoitoon liittyvää haastetta

Siirry arkistoon »