Lidl lisää kaasulla kulkevien rekkojen määrää06.10.2020 8.35
Lidl Suomen kolmannen kaasurekan voi bongata Turun seudulla ja matkalla Lidlin Janakkalan-jakelukeskukseen. Kaasurekan hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät kuin dieseliä polttoaineena käyttävien rekkojen ja pienhiukkaspäästöjä ei synny juuri lainkaan. Lidlin tavoite on, että vuoden 2025 loppuun mennessä viidennes sen kuljetuksista Suomessa tehdään vähäpäästöistä tai uusiutuvaa polttoainetta käyttäen. Lidl Suomi on ottanut käyttöön historiansa kolmannen kaasurekan. Nesteytetyllä maakaasulla käyvällä rekalla ajetaan toimituksia Janakkalan-jakelukeskuksesta Turun alueen myymälöihin. Myös rekan viilennykseen ja lämmitykseen käytettävä laite saa ajon aikana käyttöenergiansa moottorilta maakaasun avulla. Tulevaisuudessa Suomen maanteillä ajaa yhä enemmän Lidlin toimituksia kuljettavia kaasuautoja. Ennestään Lidlillä on käytössä toinenkin maakaasulla käyvä rekka ja lisäksi kaasurekka, johon tankataan Lidlin omista biojätteistä tehtyä biokaasua. Kaasurekkojen käyttöä rajoittaa vielä toistaiseksi raskaan kaluston kaasutankkauspaikkojen vähäinen määrä. Lidl pyrkii kohti hiilineutraaliutta – 2019 kuljetusten päästöt laskivat 20 prosentilla Kuljetukset muodostavat noin viidenneksen Lidlin ilmastopäästöistä. Niiden päästöjä halutaan pienemmiksi, koska Lidl Suomi on sitoutunut siihen, että sen oma toiminta on hiilineutraalia vuoden 2025 loppuun mennessä. Tilikaudella 2019 kuljetusten päästöjä saatiinkin vähennettyä 20 prosentilla. Iso merkitys oli Järvenpään uuden jakelukeskuksen avaamisella. Se vähensi ajokilometrejä ja sen myötä päästöjä noin 17 prosentilla, Aki Vanhanen sanoo. |