AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco X-WAY ON AS440X48-E6d T/P 4x2 Hydrodrive - Tuottavan tyyilikäs

05.10.2020 18.20

xw1.jpg

Ensimmäiset täysin uusilla ohjaamoilla varustetut Iveco Stralis Way mallisarjojen asiakasautot saapuvat kesän kuluessa Suomeen. Ensimmäisenä esittelyautona maahan ehti valmistajan mallistossa sorapuolikkaan nokalle tarkoitettu kaksiakselinen ja hydrostaattisella etuvedolla täydennetty X-Way. Kävimme tutustumassa mielenkiintoiseen uutuuteen.

(kuva yllä: Ivecon uusi ja virtaviivainen Way -mallisto tarjoaa tuottavat työkalut kaikille suoritealoille. Hydrostaattisella Hi-Traction etuvedolla varustettu X-Way 480 sopii esimerkiksi sorapuolikkaan veturiksi.)

Iveco uudistaa mallistonsa yhteydessä myös mallinimiään. Stralista tarjotaan jatkossa S- X- ja T-Way malleina. Nimiuudistuksen lähtölaukausena voidaan pitää takavuosien Stralis Hi- Wayta joka tunnetaan jaskossa S-Way kaukoliikenneautona, mistä saatiin ensimaistit jo viime vuoden puolella Power Truck Showssa. Sittemmin S-Way näyttäytyi Iveco-jälleenmyyjillä kiertueen merkeissä. Monipuolisiin työtehtäviin tarkoitettu X-Way -mallisarja esiteltiin jo pari vuotta takaperin. Vielä ensi- esittelyään odottava T-Way korvaa jatkossa nykyisen Trakkerin. 

Ensimmäiset täysin uusilla ohjaamoilla varustetut Way-sarjan asiakasautot saapuvat katukuvaan vielä lomakauden aikana. Uusi Way sarja ja etenkin S-Wayn myötä julkisuuteen tuodut ohjaamouutuudet ovat saaneet erittäin positiivisen vastaanoton Euroopassa ja Suomessa. 

- Tehtaan tilauskanta on erinomaisella tasolla ja autoja valmistuu, poikkeusolot huomioon ottaen todella hyvää tahtia. Esimerkiksi esittelyautojen valmistuspäiviä on siirretty tuotannossa reippaasti eteen päin. Toimenpiteellä nopeutetaan tilattujen autojen asiakastoimituksia, sanoo Juhani Havia Iveco Suomen suurasiakasmyynnistä. 

xw2.jpg

(kuva: Uusi ohjauspyörä on entistä miellyttävämpi pyöritellä. Kojelaudan osalta Iveco tyytyi maltilliseen päivitykseen.)

Pelkän kuvaston perusteella ei suomalaisten sentään tarvitse uutuuteen tutustua, siitä pitää huolen kesäkuun alussa maahan saapunut raskaampiin työtehtäviin tarkoitetun X-Way malliperheen korkealla AS-kaukoliikenneohjaamolla ja hydrostaatisella Hi-Traction -etuvedolla varustettu Iveco X-Way 480 4x2 rekanvetäjä. 

- Ohjaamo on sama kuin S-Way kaukoliikennemallissa. Merkittävimmät erot tulevat vetotapavaihtoehdoissa. S-Way on tarjolla kaksiakselisen lisäksi kolmiakselisina nousutelivaihtoehtoina. Iveco-uutta on myös täysilmajousitus, mikä on tarjolla useimpiin alustakokoonpanoihin. Suomessa suositut vetävällä telillä varustetut mallit ovat tehtaan silmissä erittäin raskaisiin työtehtäviin ja ovat siksi aina X-Way mallia. Modulaarisen rakenteen ansiosta X-Way -mallistosta löytyy järkevät ja tuottavat ratkaisut useimpiin kuljetustehtäviin sekä diesel- että biokaasuvaihtoehtoina, Havia kertoo.

xw3.jpg

(kuva: Ivecon ohjaamon tiloja on kasvatettu ja mukavuustasoa nostettu entisestään.)

Tyylikkäästi taloudellinen

Iveco on antanut jo useamman vuoden ajan odotuttaa täysin uutta ohjaamomallistoaan. Odotus osoittautui vaivan arvoiseksi, sillä uuden ohjaamon muotoilu lukeutuu markkinoiden onnistuneimpiin.

Huipputason aerodynamiikan saavuttamiseksi jokaiseen yksityiskohtaan on kiinnitetty erityistä huomiota. Ovien raot, puskurien ja korin saumat sekä kaikki korin aukot on optimoitu mahdollisimman pieniksi parhaan polttoainetehokkuuden saavuttamiseksi. 

Jo nopea silmäys paljastaa korin muotoilun merkittävästi entistä sulavalinjaisemmaksi. Ivecon esittelyautossa on tilavin tarjolla oleva AS kaukoliikenneohjaamo, joka yltää jopa 12 prosenttia poistuvaa ohjaamoa edullisempaan ilmanvastuskertoimeen. Uuden etusäleikön ja etuvalojen ohella huomio kiinnittyy virtaviivaisiin sivupeileihin ja ohjaamon muotoilua onnistuneesti jatvaan aerodynamiikkapakettiin, joka sisältää ohjaamon jatkeet ja sivuhelmat. 

X-Way mallisarjassa AS eli Active Space -ohjaamoa on tarjolla sekä täysin muovisella että teräsvahvisteisella etupuskurilla. Muihin ohjaamovaihtoehtoihin on tarjolla myös kokonaan teräksestä tehty ja korkeamman maavaran tarjoava vaihtoehto.

xw4.jpg

Ulkomuotojen ohella Ivecolla on kiinnitetty erityishuomiota myös kuljettajamukavuuteen; autoon kulku on nyt entistäkin vaivattomampaa (kuva). Lisäksi kuljettajan istuinmukavuutta on kohennettu ja ohjauspyörän säätövaroja lisätty. Ohjauspyörän voi nyt valita kahdesta eri täysin uudesta, kehältään entistä pienemmästä vaihtoehdosta. Kattoikkuna on nyt entistä kookkaampi ja säilytystiloja on lisätty. Kojelautaa on uudistettu muuta autoa maltillisemmin. Mittaristoa päivitetty ja auton käynnistyy nyt Start/Stop nappulasta. Ivecolta kerrotaan että sisätilojen täysremontti on luvassa muutaman vuoden sisällä. 

Esittelyauto on varustettu kahdella korkean mukavuustason tarjoavalla punkalla. Makuutiloihin on lisätty USB-liittimiä ja tuotu täysin uusi ilmastoinnin ja valojen yms. käyttöön tarkoitettu ohjainpaneeli.

Uuden ohjaamon myötä Iveco toi tarjolle runsaan joukon ennakoivia ja kuljettajaa opastavia tukitoimia. Uusien yhdistettävyyspalveluiden avuin kuljettaja voi olla jatkuvassa yhteydessä kalustonhallinnoijiin, myyjän tai huoltohenkilöstöön. Uutta on myös Iveco Easy Way -sovellus, joka tuo monet auton toiminnoista ja etädiagnostiikan reaaliaikaisena matkapuhelimen näytölle.

xw5.jpg

(kuva: Hi-Traction hydrauliikkapiirin öljynlauhdutin on sijoitettu rungolle taka-akselin eteen.)

Jokapyörävetoinen

Takailmajousitettu veturi käyttäytyy maantiellä asiallisesti ja ilman epämiellyttäviä yllätyksiä. Ilmajousitettu ohjaamo ja ilmajousitetut istuimet sekä vaivattomasti mukavaksi säätyvä ajoasento takaavat huippuunsa viedyn ajomukavuuden maantiellä.

13-litran Cursor 13 moottorin suorituskyky riittää hyvin kaksiakseliselle autolle. 12-vaihteinen Hi-Tronic automaatti on varustettu neljällä peruutusvaihteella ja mäkilähtöavustimella sekä heijjaustoiminnolla.

Hydrostaattinen etuveto on suosittu Keski-Euroopassa kaksiakselisissa sorapuolikkaissa. Eikä mikään ihme, sillä järjestelmällä saavutetaan lähes kiinteän nelivedon ominaisuudet merkittävästi pienemmällä polttoaineenkulutuksella; painon säästöä unohtamatta.

Hi-Traction etuvedon kytkentä ja käyttö on tehty äärimmäisen vaivattomaksi. Jos ja kun pito taka-akselilla alkaa loppua, kuljettaja voi kytkeä hydrostaattisen etuvedon päälle näppärästi kojelaudan nappulasta. Maksimissaan tunnin kerrallaan päällä oleva etuvedon voi kytkeä päälle milloin vain, joskin järjestelmä kytkeytyy automaattisesti pois käytöstä nopeuden noustessa yli 30 km/h. 

Tällä kertaa emme ajaneet autoa kiinni savimaalle, mutta järjestelmän erinomaisuudesta on saatu kokemusta toisen valmistajan autossa. Hydrostaattinen etuveto on saatavilla useimpiin Ivecon alustakokoonpanoihin.

Suomalaisia Iveco-asiakkaita ajatellen on mainittava että ainakaan toistaiseksi Hi-Traction etuvedon yhteydessä etuakselille ei ole tarjolla seisontajarruvaihtoehtoa, mikä rajaa jonkin verran lisähinnasta tarjottavan tehdaslisävarusteen käyttömahdollisuutta Suomessa, ainakin raskaimmissa kokonaispainoissa.

Koeaja Iveco

Uusi Iveco X-way on koeajettavissa Ivecon myyntipisteissä sopimuksen mukaan. Kuten aikasemmin mainittiin kuluvan vuoden mittaan koeajokalustoon tulee runsaasti erilaisia vaihtoehtoja useimpiin työtehtäviin. 

- Sitä ennen uutuusmalleja voi ihastella tien päällä, sillä asiakastoimitukset ovat parhaillaan käynnissä ja myynti on lähtenyt odotetun vahvasti käyntiin, sanoo Juhani Havia.

xw6.jpg

(kuva: Iveco ei tyytynyt ohjaamopäivityksessään varovaiseen kasvojen kohotukseen, vaan AS-ohjaamo tehtiin kokonaan uusiksi.)

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »