Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:20363738 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

23.10.2020 21:00KATSO TÄSTÄ 30. JUHLALÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »28.10.2020 8:22Metsäteollisuus: Elinkeinoelämän kilpailukyky jää sivurooliin fossiilittoman liikenteen työryhmän raportissaLue lisää »27.10.2020 14:45Autoliitto jätti eriävän mielipiteen fossiilittoman liikenteen työryhmän loppuraporttiinLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

23.10.2020 21:00KATSO TÄSTÄ 30. JUHLALÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »28.10.2020 8:22Metsäteollisuus: Elinkeinoelämän kilpailukyky jää sivurooliin fossiilittoman liikenteen työryhmän raportissaLue lisää »27.10.2020 14:45Autoliitto jätti eriävän mielipiteen fossiilittoman liikenteen työryhmän loppuraporttiinLue lisää »

Scania julkistaa uuden V8 mallistonsa - tarjolla jopa 770 hv tehoa

28.09.2020 11:44

iso8a.png

Scanian neljä uutta V8-moottoria tarjoavat uusine voimalinjoineen jopa 6 %:n polttoainesäästöt. Uusi ennennäkemättömän vahva V8-nelikko muodostuu 530, 590, 660 ja 770 hv moottoreista.

Pitkän kehitystyön tuloksena uudessa mallistossa on pieni sisäinen kitka, päivitetty turboahdin ja älykkäät lisälaitteet. Lisäksi uusi mallisto tarjoaa päivitetyn jälkikäsittelyjärjestelmän ja suorituskyvyn. Uuden V8-malliston mahdollistamat pidemmät ja raskaammat kuorma-autot tarjoavat entistä parempaa kuljetustehokkuutta ja pienempiä CO2-päästöjä sekä biodiesel- että dieselkäyttöisinä.

Scanian uudet V8-moottorit eivät pelkästään tarjoa ennätyksellisiä teholukemia, vaan myös merkittävästi parempaa polttoainetaloutta. Kokonaissäästö polttoaineen kulutuksessa voi olla kuusi prosenttia – tai jopa enemmän – oikeissa olosuhteissa, kun uusi G33-vaihteisto on asennettu voimalinjaan. Sen luokan polttoaineensäästöt ovat luonnollisesti iso asia sekä pitkällä aikavälillä ilmastolle, että tässä ja nyt kuljetusliikkeelle.

iso8c.jpg

”Siirryttäessä fossiilivapaisiin kuljetuksiin meidän kaikkien on pyrittävä parhaamme mukaan parantamaan nykyisiä ratkaisujamme”, sanoo markkinointipäällikkö Olli Heikkinen. ”Et voi antaa talosi palaa poroksi vain siksi, että uusi sattuu olemaan rakenteilla. Siirtymän on oltava joustava”.

Pienempi kulutus on syntynyt Scanian insinöörien väsymättömän parannus- ja kehitystyön, sekä moottoritekniikan uusimpien saavutusten tuloksena. Parannuksista mainittakoon pienentynyt sisäinen kitka, suuremmat puristussuhteet, parannetut pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmät sekä uusi tehokas moottorinohjausjärjestelmä (EMS).

Vaikka sähköistetyt kuljetukset pysyvät kehitystyön pitkän aikavälin päätavoitteena, maailma on edelleen riippuvainen polttomoottorilla varustetuilla kuorma-autoilla suoritetuista kuljetuksista – ja siksi Scanian uudet V8-moottorit ovat niin tärkeä kehitysaskel.

”Euroopassa tyypillinen kaukokuljetusajoneuvo kulkee noin 150 000 kilometriä vuodessa”, sanoo Scania Suomi Oy:n tuotepäällikkö Mika Jukkara. ”Markkina-alueilla, joissa raskaiden ja pitkien yhdistelmien käyttö on sallittu, uudella V8-moottorillamme varustetun auton vuotuinen säästö voi olla 3 000–4 000 litraa – vaikuttava suoritus joka suhteessa.

iso8d.jpg

Uuden V8-sukupolven kiinnostavin ja erottuvin jäsen on tietysti 770 hevosvoimaa ja 3700 Nm vääntömomentin kehittävä huippumalli – todennäköisesti maailman tällä hetkellä vahvin sarjavalmisteinen kuorma-automoottori. Milloin sitten tarvitaan noin paljon voimaa?

”Kaikkiin ajotehtäviin sitä ei tietenkään kannata harkita, mutta 76 tonnin maantieyhdistelmien veturiksi kelpaavia autoja kysytään yhä enemmän”, Jukkara sanoo. ”Yhdistelmämassan nostaminen on nopein tapa parantaa kuljetusten tehokkuutta. Suurempi kantavuus kompensoi raskaamman yhdistelmän suuremman kulutuksen. CO2-päästöt tonnia kohti pienenevät, ja lisäksi Scania V8 toimii mainiosti uusiutuvilla polttoaineilla”.

On luonnollista, että Scanian V8-moottorilla varustettuja kuorma-autoja kysytään eniten siellä, missä sallitaan suuria yhdistelmämassoja. Myös Italian ja Espanjan kaltaisissa maissa (ja eräissä Euroopan ulkopuolisissa maissa) suositaan V8-moottoreita vuoristoisten ja usein haastavien tieosuuksien vuoksi.

”Meillä on hyvä käsitys siitä, minne myymme ensimmäiset 770-hevosvoimaiset autot”, Jukkara kertoo. ”Sellaisen kuorma-auton hankinta on helppo perustella järkisyin. Asiakkaat pyrkivät mahdollisimman hyvään kokonaistaloudellisuuteen ja ovat hyvin tietoisia siitä, että suurempi hyötykuorma merkitsee parempaa tehokkuutta, suurempaa tuottoa ja korkeampaa jälleenmyyntiarvoa. Tiedän myös, että jotkut asiakkaamme innostuvat jo ajatuksesta siitä, että pääsevät käyttämään näin mahtavaa työkalua.”

23.10.2020 21:00KATSO TÄSTÄ 30. JUHLALÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
28.10.2020 8:22Metsäteollisuus: Elinkeinoelämän kilpailukyky jää sivurooliin fossiilittoman liikenteen työryhmän raportissa
27.10.2020 14:45Autoliitto jätti eriävän mielipiteen fossiilittoman liikenteen työryhmän loppuraporttiin
27.10.2020 14:15Uusi keksintö muuntaa älypuhelimen kaikuluotaimeksi
27.10.2020 14:10Nokian Renkaat Oyj Osavuosikatsaus Q3: Hyvä suoritus epävakaassa markkinaympäristössä
27.10.2020 13:20Valmetin osavuosikatsaus Q3: Saadut tilaukset laskivat 700 miljoonaan euroon ja vertailukelpoinen tulos ennen rahoituseriä kasvoi 91 miljoonaan euroon.
27.10.2020 12:04Finavia avaa Helsinki-Vantaan pysäköintitalot autojen ja veneiden talvisäilytykseen
27.10.2020 10:00Postin Rahtipalvelut siirtymässä vaihtoehtoisiin polttoaineisiin ja käyttövoimiin kuljetuksissa
27.10.2020 9:00Lataa tästä maksuttomat oppaat yritysten tietosuojan ja tietoturvan tueksi
27.10.2020 8:23SONAX pinnoiteuutuus auton maalipinnan viimeistelyyn

Siirry arkistoon »