Scania julkistaa uuden V8 mallistonsa - tarjolla jopa 770 hv tehoa

28.09.2020 11.44

iso8a.png

Scanian neljä uutta V8-moottoria tarjoavat uusine voimalinjoineen jopa 6 %:n polttoainesäästöt. Uusi ennennäkemättömän vahva V8-nelikko muodostuu 530, 590, 660 ja 770 hv moottoreista.

Pitkän kehitystyön tuloksena uudessa mallistossa on pieni sisäinen kitka, päivitetty turboahdin ja älykkäät lisälaitteet. Lisäksi uusi mallisto tarjoaa päivitetyn jälkikäsittelyjärjestelmän ja suorituskyvyn. Uuden V8-malliston mahdollistamat pidemmät ja raskaammat kuorma-autot tarjoavat entistä parempaa kuljetustehokkuutta ja pienempiä CO2-päästöjä sekä biodiesel- että dieselkäyttöisinä.

Scanian uudet V8-moottorit eivät pelkästään tarjoa ennätyksellisiä teholukemia, vaan myös merkittävästi parempaa polttoainetaloutta. Kokonaissäästö polttoaineen kulutuksessa voi olla kuusi prosenttia – tai jopa enemmän – oikeissa olosuhteissa, kun uusi G33-vaihteisto on asennettu voimalinjaan. Sen luokan polttoaineensäästöt ovat luonnollisesti iso asia sekä pitkällä aikavälillä ilmastolle, että tässä ja nyt kuljetusliikkeelle.

iso8c.jpg

”Siirryttäessä fossiilivapaisiin kuljetuksiin meidän kaikkien on pyrittävä parhaamme mukaan parantamaan nykyisiä ratkaisujamme”, sanoo markkinointipäällikkö Olli Heikkinen. ”Et voi antaa talosi palaa poroksi vain siksi, että uusi sattuu olemaan rakenteilla. Siirtymän on oltava joustava”.

Pienempi kulutus on syntynyt Scanian insinöörien väsymättömän parannus- ja kehitystyön, sekä moottoritekniikan uusimpien saavutusten tuloksena. Parannuksista mainittakoon pienentynyt sisäinen kitka, suuremmat puristussuhteet, parannetut pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmät sekä uusi tehokas moottorinohjausjärjestelmä (EMS).

Vaikka sähköistetyt kuljetukset pysyvät kehitystyön pitkän aikavälin päätavoitteena, maailma on edelleen riippuvainen polttomoottorilla varustetuilla kuorma-autoilla suoritetuista kuljetuksista – ja siksi Scanian uudet V8-moottorit ovat niin tärkeä kehitysaskel.

”Euroopassa tyypillinen kaukokuljetusajoneuvo kulkee noin 150 000 kilometriä vuodessa”, sanoo Scania Suomi Oy:n tuotepäällikkö Mika Jukkara. ”Markkina-alueilla, joissa raskaiden ja pitkien yhdistelmien käyttö on sallittu, uudella V8-moottorillamme varustetun auton vuotuinen säästö voi olla 3 000–4 000 litraa – vaikuttava suoritus joka suhteessa.

iso8d.jpg

Uuden V8-sukupolven kiinnostavin ja erottuvin jäsen on tietysti 770 hevosvoimaa ja 3700 Nm vääntömomentin kehittävä huippumalli – todennäköisesti maailman tällä hetkellä vahvin sarjavalmisteinen kuorma-automoottori. Milloin sitten tarvitaan noin paljon voimaa?

”Kaikkiin ajotehtäviin sitä ei tietenkään kannata harkita, mutta 76 tonnin maantieyhdistelmien veturiksi kelpaavia autoja kysytään yhä enemmän”, Jukkara sanoo. ”Yhdistelmämassan nostaminen on nopein tapa parantaa kuljetusten tehokkuutta. Suurempi kantavuus kompensoi raskaamman yhdistelmän suuremman kulutuksen. CO2-päästöt tonnia kohti pienenevät, ja lisäksi Scania V8 toimii mainiosti uusiutuvilla polttoaineilla”.

On luonnollista, että Scanian V8-moottorilla varustettuja kuorma-autoja kysytään eniten siellä, missä sallitaan suuria yhdistelmämassoja. Myös Italian ja Espanjan kaltaisissa maissa (ja eräissä Euroopan ulkopuolisissa maissa) suositaan V8-moottoreita vuoristoisten ja usein haastavien tieosuuksien vuoksi.

”Meillä on hyvä käsitys siitä, minne myymme ensimmäiset 770-hevosvoimaiset autot”, Jukkara kertoo. ”Sellaisen kuorma-auton hankinta on helppo perustella järkisyin. Asiakkaat pyrkivät mahdollisimman hyvään kokonaistaloudellisuuteen ja ovat hyvin tietoisia siitä, että suurempi hyötykuorma merkitsee parempaa tehokkuutta, suurempaa tuottoa ja korkeampaa jälleenmyyntiarvoa. Tiedän myös, että jotkut asiakkaamme innostuvat jo ajatuksesta siitä, että pääsevät käyttämään näin mahtavaa työkalua.”

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »