Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:20363638 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

23.10.2020 21:00KATSO TÄSTÄ 30. JUHLALÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »28.10.2020 8:22Metsäteollisuus: Elinkeinoelämän kilpailukyky jää sivurooliin fossiilittoman liikenteen työryhmän raportissaLue lisää »27.10.2020 14:45Autoliitto jätti eriävän mielipiteen fossiilittoman liikenteen työryhmän loppuraporttiinLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

23.10.2020 21:00KATSO TÄSTÄ 30. JUHLALÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »28.10.2020 8:22Metsäteollisuus: Elinkeinoelämän kilpailukyky jää sivurooliin fossiilittoman liikenteen työryhmän raportissaLue lisää »27.10.2020 14:45Autoliitto jätti eriävän mielipiteen fossiilittoman liikenteen työryhmän loppuraporttiinLue lisää »

Volvo Trucks: Kiinnostus kaasuun lisääntyy - vaihtoehto dieselille raskaissa kuorma-autoissa

24.09.2020 16:00

 LNG_Volvo_NCS.jpg
Kuljetusyritykset ja kuljetusten ostajat ovat yhä halukkaampia vähentämään hiilidioksidipäästöjä ja kustannuksia käyttämällä polttoaineena LNG tai LBG-kaasuaUusissa Volvo FH- ja Volvo FM -kuorma-autoissa on saatavana LNG ja LBG-kaasulla käyvät moottorit, jotka tarjoavat saman hyvän suorituskyvyn kuin dieselmoottoritkin. LBG-kaasun avulla kuljetuksissa pystytään saavuttamaan hiilineutraalius ja vähentämään hiilidioksidipäästöjä jopa 100 prosenttia.
 
"LNG-kaasulla toimivat kuorma-autot ovat nykyään kaupallisesti kannattavin vaihtoehto tavanomaiselle dieselille raskaissa kaukokuljetuksissa. Tätä polttoainetta on saatavana riittävän suurina määrinä kilpailukykyiseen hintaan. Kun kaasukuorma-autoja käytetään enemmän, on helpompi lisätä LBG-kaasun osuutta ajan mittaan", Lars Mårtensson, Volvo Trucksin ympäristöasioiden sekä innovaatioista vastaava johtaja sanoo.
 
Volvo Trucksin nesteytetylle biokaasulle ja maakaasulle tarkoitetun voimansiirtolinjan energiatehokkuus on verrattavissa dieselmoottoreihin, mutta se tuottaa huomattavasti vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Nestemäisen biokaasun eli LBG:n käyttö vähentää nettopäästöjä jopa 100 prosenttia tankista pyöriin (TTW), kun taas LNG:n käyttö vähentää päästöjä noin 20 prosenttia (TTW) verrattuna tavalliseen eurooppalaiseen vakiodieseliin.
 
Dieselriippuvuuden vähentäminen vaatii runsaita investointeja
 
LNG tankkausasemien määrä kasvaa jatkuvasti, ja se on jo vaihtoehtona dieselille monilla reiteillä. Tankkausasemien määrän on kuitenkin noustava edelleen samaa tahtia kaasukäyttöisten kuorma-autojen määrän kanssa.
 
"Sijoittamalla LNG-kuorma-autoihin osoitamme, että LBG on tärkeä vaihtoehto pyrittäessä vähentämään riippuvuutta fossiilisesta dieselistä. Siirtymää ilmastoneutraaleihin kuljetuksiin on kuitenkin nopeutettava jatkamalla investointeja LNG/LBG tankkausasemiin ja toteuttamalla toimenpiteitä, joiden avulla kuljetusyritysten on entistä helpompi siirtyä käyttämään Volvon tarjoamaa teknologiaa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi", Lars Mårtensson huomauttaa.
 
Eri polttoaineita on käytettävä jatkossa rinnakkain

Mikään yksittäinen energiayhtiö ei kykene vastaamaan kaikkiin ilmastonmuutokseen liittyviin haasteisiin, joten eri tyyppiset polttoaineet ja voimansiirtojärjestelmät jatkavat rinnakkaiseloa lähitulevaisuudessa.
 
"Uuden tekniikan omaksuminen on avainasemassa pyrittäessä ilmastoneutraaliuteen. LNG-kuorma-autojen osuus kasvaa vähitellen Euroopassa. Kaasukuorma-autoilla ei kuitenkaan pystytä vastaamaan kaikkiin kuljetushaasteisiin. Sähköajoneuvoilla on jatkossa tärkeä rooli sekä paikallisesti että alueellisesti, ja akkujen sekä latausinfrastruktuurin kehittäminen on merkittävä tekijä sen laajenemisessa", Lars Mårtensson kertoo.
 
Vetypolttokennoilla varustetut sähköajoneuvot voivat vähentää akkujen tarvetta kaukokuljetuksissa pitkällä aikavälillä.
 
"Vaikka vetypolttokennoteknologiassa on tapahtunut lupaavaa kehitystä, ylitettävinä on edelleen käytännöllisiä ja taloudellisia esteitä, ennen kuin se voi tarjota merkittäviä ilmastoetuja raskaisiin kuljetuksiin", Lars Mårtensson sanoo.
 
Kaikesta sähköautojen teknisestä kehityksestä huolimatta polttomoottorien hyötysuhteen jatkuva parantaminen pysyy avainasemassa ilmastovaikutusten vähentämisessä vielä vuosien ajan.
 
"Nykyisten moottorien avulla voidaan tehdä jo paljon ilmastovaikutusten vähentämiseksi. Sekä uudet että vanhemmat Volvon dieselkäyttöiset kuorma-autot voivat esimerkiksi toimia HVO-biopolttoaineella, jonka CO2-nettopäästöt ovat erittäin alhaiset. Haasteena on, että biopolttoaineiden saatavuus on edelleen niin rajallinen", Lars Mårtensson toteaa lopuksi.

23.10.2020 21:00KATSO TÄSTÄ 30. JUHLALÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
28.10.2020 8:22Metsäteollisuus: Elinkeinoelämän kilpailukyky jää sivurooliin fossiilittoman liikenteen työryhmän raportissa
27.10.2020 14:45Autoliitto jätti eriävän mielipiteen fossiilittoman liikenteen työryhmän loppuraporttiin
27.10.2020 14:15Uusi keksintö muuntaa älypuhelimen kaikuluotaimeksi
27.10.2020 14:10Nokian Renkaat Oyj Osavuosikatsaus Q3: Hyvä suoritus epävakaassa markkinaympäristössä
27.10.2020 13:20Valmetin osavuosikatsaus Q3: Saadut tilaukset laskivat 700 miljoonaan euroon ja vertailukelpoinen tulos ennen rahoituseriä kasvoi 91 miljoonaan euroon.
27.10.2020 12:04Finavia avaa Helsinki-Vantaan pysäköintitalot autojen ja veneiden talvisäilytykseen
27.10.2020 10:00Postin Rahtipalvelut siirtymässä vaihtoehtoisiin polttoaineisiin ja käyttövoimiin kuljetuksissa
27.10.2020 9:00Lataa tästä maksuttomat oppaat yritysten tietosuojan ja tietoturvan tueksi
27.10.2020 8:23SONAX pinnoiteuutuus auton maalipinnan viimeistelyyn

Siirry arkistoon »