Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:19648602 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

1.10.2020 14:14Metsäteollisuus ry irtautuu työehtosopimustoiminnasta, ja työehdoista sopiminen siirtyy yritystasolleLue lisää »1.10.2020 11:11Kiitosimeon Oy ostaa Truck-Oil Oy:n koko osakekannanLue lisää »1.10.2020 10:10Keski-Suomen raskaan liikenteen varaosatarjonta nousi ennätyslukemiin - Närhi Oy investoi uuteen logistiikkakeskukseen ja varaosamyymäläänLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

1.10.2020 14:14Metsäteollisuus ry irtautuu työehtosopimustoiminnasta, ja työehdoista sopiminen siirtyy yritystasolleLue lisää »1.10.2020 11:11Kiitosimeon Oy ostaa Truck-Oil Oy:n koko osakekannanLue lisää »1.10.2020 10:10Keski-Suomen raskaan liikenteen varaosatarjonta nousi ennätyslukemiin - Närhi Oy investoi uuteen logistiikkakeskukseen ja varaosamyymäläänLue lisää »

Uusi kolmannen sukupolven Ford SYNC-tietoviihdejärjestelmä hyödyntää koneoppimista

08.09.2020 15:23

Ford Mustang Mach-E oppii tapasi ja tekee sinulle älykkäitä ehdotuksia

Monet kuljettajat oppivat ajan mittaan tuntemaan autonsa perin pohjin, mutta aiemmin autot eivät ole oppineet tuntemaan kuljettajiaan. Nyt uudet autot kuitenkin esimerkiksi muistuttavat omistajiaan rutiineista – esimerkiksi soittamaan säännöllisesti toistuvan puhelinsoiton, ajamaan treeneihin tai pysähtymään kahvilaan.

Täysin uudessa täyssähköisessä Mustang Mach-E:ssä esitellään ensimmäisen kerran Fordin seuraavan sukupolven SYNC-teknologia. Se oppii kuljettajan tavat ja tekee niiden perusteella älykkäitä ehdotuksia. Se yhdistää uuden polven puheentunnistuksen, internethakujen tulokset ja koneoppivan älyn. Näiden perusteella järjestelmä tekee ehdotuksia, jotka säästävät aikaa.

Ford esitteli uuden tietoviihdejärjestelmänsä Euroopan virtuaalitapahtumassa. Samalla esiteltiin myös Remote Vehicle Setup – uusi ominaisuus, jonka avulla omistajat voivat yksilöidä autoaan jo ennen toimitusta. Ennakkoasetuksia voi tehdä laajasti ajotiloista auton ohjaamon valaistukseen.

“Olemme työskennelleet määrätietoisesti, jotta Mustang Mach-E tarjoaa omistajilleen mahdollisimman yksilöllisen ajokokemuksen ja parhaimmat yhteysominaisuudet,” kertoo Jan Schroll, Connectivity manager, Ford of Europe. “Seuraavan sukupolven SYNC on älykkäin versio tähän mennessä, ja se kehittyy koko auton omistamisen ajan. Järjestelmä on suunniteltu tunnistamaan tarpeesi, jotta sinä voit nauttia ajamisesta.”

Henkilökohtainen kosketus

Seuraavan sukupolven SYNC siirtää Fordin ihmiskeskeisen suunnittelufilosofian suoraan kuljettajan ajokokemuksen ytimeen. Sen avulla voi yksilöidä yli 80 Mustang Mach-E:n eri asetusta ohjaamon lämpötilasta ja valaistuksesta istuimen säätöön.

Järjestelmä myös tunnistaa eri kuljettajat älypuhelimesta tai kaukokäyttöisestä avaimesta, ja säätää asetukset valmiiksi kuljettajan lähestyessä autoa. Näin jokainen perheenjäsen voi nauttia omasta yksilöllisestä ohjaamosta, tietoviihdejärjestelmästä ja ajokokemuksesta.

Järjestelmä käyttää koneoppivaa algoritmiä ymmärtääkseen kuljettajia paremmin ajan kuluessa. Menetkö salille joka perjantai? Soitatko kotiin, kun lähdet töistä? Seuraavan sukupolven SYNC-järjestelmä oppii jokaisen kuljettajan rutiinit, ja tekee oikeita navigointi- ja yhteydenpitoehdotuksia oikeaan aikaan. Kuljettajat puolestaan voivat keskittyä ajamiseen.

SYNC-järjestelmää käytetään 15,5-tuumaisella full HD -kosketusnäytöllä. Isoa näyttöä on helppo lukea yhdellä silmäyksellä, ja käyttöliittymällä näkyvä tieto esitetään helposti ymmärrettävällä tavalla. Kosketusnäyttöä voi hallitasamalla tavalla kuin älypuhelimessa. Näytön alapuolella olevilla nappuloilla taas musiikin tai palaveripuheluiden äänenvoimakkuutta voi säätää nopeasti ja helposti.

SYNC-käyttöliittymä on suunniteltu siten, että kuljettajat ovat aina enintään kahden kosketuksen päässä tarvitsemastaan sovelluksesta, tiedosta tai hallintalaitteesta. Suuri suorakaiteen muotoinen näyttö mahdollistaa useiden sovellusten näyttämisen samanaikaisesti, ja esimerkiksi navigointi onnistuu puheluiden aikana.

Valmiina, aseta, aja!

Mustang Mach-E:n omistajat voivat asettaa omat asetuksensa uuteen autoonsa jo autoaan odotellessa käyttämällä uutta Remote Vehicle Setup -ominaisuutta. Omistajat luovat henkilökohtaisen profiilin, sekä tallentavat haluamansa asetukset ja usein käyttämänsä sijainnit. Lisää mielenrauhaa sähköautolla ajamiseen tuo se, että järjestelmä tunnistaa lähistöllä olevat latauspaikat.

Asetukset voi tehdä joko netissä tai käyttäen FordPass-mobiilisovellusta. Asetuksiin voi tallentaa muun muassa päivittäiset lähtöajat, halutut ohjaamon mukavuusasetukset ja akun lataustasot.1 Myös Mustang Mach-E -mallin ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat ajotilat Active, Whisper tai Untamed voidaan yksilöidä. Äänentoiston ja sisätilan valaistuksen voi niin ikään räätälöidä valittuun ajotilaan sopivaksi.

Yksilöity profiili säilytetään pilvipalvelussa, joten kun kuljettaja ottaa avaimet ja tekee parin älypuhelimensa sekä Mustang Mach-E:n välille, kaikki asetukset siirtyvät autoon. Enää ei siis tarvitse tehdä ensiasetuksia autossa, vaan kuljettaja yksinkertaisesti voi lähteä ajamaan. Tulossa olevat pilvipäivitykset mahdollistavat myös räätälöidyt radioasetukset jo ennen auton toimitusta.

“Yksi ja sama malli ei sovi kaikille,” sanoo Sheryl Connelly, Ford Global Consumer Trends and Futuring Manager. “Kuluttajat haluavat omiin tarpeisiinsa sopivia tuotteita, palveluita ja kokemuksia – tämän vuoksi Ford antaa mahdollisuuden personoida Mustang Mach-E:n jo ennen toimitusta. Kun tämän ominaisuuden hyödyntää, liikenteessä ei enää olekaan kahta täysin samanlaista Mustang Mach -mallia”.

Myös Mach-E:n ovien avaamiseen voi käyttä älypuhelinta. Kun Phone-as-a-Key -ominaisuus on käytössä, auto tunnistaa lähestyjän välittömästi, avaa ovet ja ottaa käyttöön yksilölliset asetukset. 2 Jos älypuhelimen akku tyhjenee, oven voi avata näppäilemällä henkilökohtaisen koodin auton ovessa olevaan näppäimistöön.

Keskusteleva assistentti

Seuraavan sukupolven SYNC-järjestelmässä edistyksellisen, niin sanotun keskustelevan puheentunnistuksen ansiosta kuljettajat voivat keskittyä ajamiseen, koska puhekomentoja ei tarvitse enää muistaa. Järjestelmä tunnistaa puheen 15 eurooppalaisella kielellä, joten järjestelmälle voi puhua kuten matkustajalle, ja hallita puheohjauksella kaikkea viihdejärjestelmästä ja navigoinnista ohjaamoympäristöön ja puheluihin.

Vastatakseen paremmin komentoihin ja kysymyksiin, seuraavan sukupolven SYNC täydentää ajotietokoneen älyä internethakujen tuloksilla ja varmistaa, että tieto lähimmästä ravintolasta tai apteekista on niin tarkka ja ajanmukainen kuin mahdollista.

Apple CarPlay ja Android Autoovat järjestelmässä valmiina ilman lisäkustannuksia, ja niitä voi käyttää langattomasti. Näin älypuhelinsovelluksia ja kontakteja voi käyttää turvallisesti ja vaivattomasti ääniohjauksella tai kosketusnäytöllä. 3

Ison näytön ansiosta Apple CarPlay tai Android Auto voivat olla näytöllä näkyvissä yhtä aikaa muiden SYNC-ominaisuuksien, kuten navigoinnin tai radion, kanssa.

Yhteysominaisuuksia on laajennettu, ja autossa nyt oleva SYNC AppLink ja käyttöä parantavat sovellukset kuten what3words, Waze ja Webex syventävät auton ja älypuhelimen välistä integraatiota entisestään.

Koko ajan ladattuna

Seuraavan sukupolven SYNC tuo luottamusta sähköautoilijoille neuvomalla, missä ja milloin auto kannattaa ladata matkan aikana. Siitä pystyy myös tarkistamaan ajantasaisen latausasematilanteen ja hinnoittelun.

Järjestelmä antaa Intelligent Range -toiminnon avulla ajantasaista tietoa sähköauton toimintamatkasta perustuen useisiin lähteisiin: muun muassa liikenteeseen, tienpintaan, säähän ja muista edellä ajavista Fordin sähköautoista saatuun tietoon. Jos auton toimintamatka muuttuu merkittävästi, kuljettaja saa ilmoituksen muuttuneesta toimintamatkasta sekä muutoksen syystä.

Omistajilla on pääsy Euroopan laajimpaan julkiseen latausverkostoon, jossa on mahdollisuus maksaa lataamisesta käyttämällä FordPass-mobiilisovellusta.4 Mustang Mach-E:n akkua voi ladata 10 prosentin lataustasosta 80 prosenttiin alle 40 minuutissa, jolloin toimintamatka pitenee keskimäärin 119 km 10 minuutissa käyttämällä IONITY korkeajännitelatausasemaa. 5

Akun lataustason ja toimintamatkan voi tarkistaa FordPass-mobiilisovelluksesta. Sovelluksessa auton latauksen voi myös ajastaa esimerkiksi yösähkölle.

Navigointi pilviyhteyksin

Uusi pilveen yhdistetty navigointijärjestelmä auttaa lyhentämään matkustusaikoja ja välttämään turhia pysähdyksiä sekä ruuhkan aiheuttamia uudelleenreitityksiä. Mahdollisimman tehokas reititys saadaan TomTom:in toimittamasta ennustavasta liikennetiedosta sekä Garminin pilvipalvelusta. 6

Autoon on aina tallennettuna tuoreimmat karttapäivitykset, joka takaa navigoinnin myös nettiyhteyden puuttuessa.

Järjestelmän avulla voi nähdä ajantasaisen pysäköintipaikkatilanteen, ja säästää näin parkkipaikan etsimiseen kuluvassa ajassa. FordPass-sovelluksen avulla auto on myös helppo paikantaa vieraissa paikoissa tai suurilla parkkipaikoilla.

FordPass-sovellus on aikaisempaa paremmin integroitu seuraavan sukupolven SYNC-navigointijärjestelmään, joten matkojen suunnittelu on helpompaa. Sovelluksessa on erityisesti sähköautoille suunniteltuja ominaisuuksia, joiden avulla matkat voi suunnitella etukäteen ottaen huomioon lataukset, lähettyvillä olevat palvelut ja kiinnostavat paikat. Matkan alkaessa reitti lähetetään autoon.

Jatkuvaa kehitystä

Kuten älypuhelinsovelluksiin niin myös Ford-autoihinkin päivittyy säännöllisesti parannuksia: OTA-päivitykset takaavat jatkuvan kehittymisen.

Päivitykset tuovat äänettömästi ja langattomasti uusia, toiminnallisuutta parantavia ominaisuuksia SYNC-järjestelmään sekä autossa oleviin tietokonemoduuleihin. Tämä vähentää huoltokäyntien tarvetta.

Ohjelmisto ladataan langattomasti, ja päivitykset tapahtuvat alle kahdessa minuutissa. 7 Päivitykset on mahdollista ajastaa itselle sopivaksi – esimerkiksi yölle.

Uuden sukupolven SYNC-järjestelmä on saatavilla tiettyihin Ford-malleihin Euroopassa alkaen täyssähköisestä Mustang Mach-E:stä. Mach-E on Fordin nopeasti kasvavan sähköistettyjen autojen malliston keihäänkärki, ja yksi 17 uudesta sähköistetystä mallista, jotka yhtiö esittelee Euroopassa vuoden 2021 loppuun mennessä.

01.10.2020 14:14Metsäteollisuus ry irtautuu työehtosopimustoiminnasta, ja työehdoista sopiminen siirtyy yritystasolle
01.10.2020 11:11Kiitosimeon Oy ostaa Truck-Oil Oy:n koko osakekannan
01.10.2020 10:10Keski-Suomen raskaan liikenteen varaosatarjonta nousi ennätyslukemiin - Närhi Oy investoi uuteen logistiikkakeskukseen ja varaosamyymälään
01.10.2020 10:00Rottne metsäkoneiden työnäytös huomenna 2.10. Perhossa
01.10.2020 9:00Cargotec ja Konecranes sulautuvat - tulevasta yhtiöstä kestävien materiaalivirtojen maailmanlaajuinen johtaja
30.09.2020 17:11LUE TÄSTÄ! Syksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - paljon kuljetus- ja konealan asiaa...
30.09.2020 10:17Liikennepolttoaineiden kulutus romahti
30.09.2020 10:10Ramirent ja Metsä Fibre allekirjoittivat merkittävän vuokrasopimuksen
30.09.2020 10:00Metsä Groupin Joutsenon tehtaat valmistautuvat vuosihuoltoseisokkiin
30.09.2020 9:41Ruotsissa investoidaan sahalaitostekniikkaan

Siirry arkistoon »