Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:19647760 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

1.10.2020 14:14Metsäteollisuus ry irtautuu työehtosopimustoiminnasta, ja työehdoista sopiminen siirtyy yritystasolleLue lisää »1.10.2020 11:11Kiitosimeon Oy ostaa Truck-Oil Oy:n koko osakekannanLue lisää »1.10.2020 10:10Keski-Suomen raskaan liikenteen varaosatarjonta nousi ennätyslukemiin - Närhi Oy investoi uuteen logistiikkakeskukseen ja varaosamyymäläänLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

1.10.2020 14:14Metsäteollisuus ry irtautuu työehtosopimustoiminnasta, ja työehdoista sopiminen siirtyy yritystasolleLue lisää »1.10.2020 11:11Kiitosimeon Oy ostaa Truck-Oil Oy:n koko osakekannanLue lisää »1.10.2020 10:10Keski-Suomen raskaan liikenteen varaosatarjonta nousi ennätyslukemiin - Närhi Oy investoi uuteen logistiikkakeskukseen ja varaosamyymäläänLue lisää »

Professori Jouni Juntunen lähtee isolla puolella liikkeelle

07.09.2020 16:51

jone_ja_141_kopio.jpg

Holistinen näkemys autoalalta on puuttunut pitkään. Muutos on tiedossa. Oulun yliopiston liiketalouden autoalan professuurin haltija Jouni Juntunen ottaa osaltaan vastuuta autoalan kokonaiskuvan kehittämisestä ja muutoksen vauhdittamisesta. 

(kuva yllä: Professori Jouni Juntunen veljensä Markku Juntusen Scanian ja Volvon välissä; utajärveläinen Markku jatkaa autoilua toisen polven kuljetusyrittäjänä.)

Pohjois-Pohjanmaan Utajärveltä lähtöisin oleva Jouni tietää kokemuksesta mihin keulaa käännetään raskaalla yhdistelmällä ja selviää tilanteesta, kun teliä pitää keventää vetopidon parantamiseksi. Vetopitoa muutoksen ylläpitämiseen professori tiimeineen hakee telinnoston sijaan tutkimuksella. Välillä professori Juntunen tosin tarttuu ison auton rattiin perstuntuman ylläpitämiseksi, keula pysyy oikeassa suunnassa.

Jouni Juntunen tiesi jo nuoruudessaan mistä leipä pöytäänsä tulee isona. Ajoneuvot ja varsinkin raskaat autot ovat aina olleet osa nykyään Oulun yliopiston professorina toimivan Jounin arkipäivää. Toisen polven kuljetusalan yrittäjäksi suunnannut Juntunen kiinnostui insinööriopinnoissaan tutkimaan asioita perusteellisesti ja kouluttautui lisää. 

Kaksinkertaisen tohtorin Jouni Juntusen Oulun yliopisto nimitti vuoden 2020 maaliskuussa liiketalousalan autoalan professuurin ensimmäiseksi määräaikaiseksi haltijaksi. Muun muassa Autoalan keskusliiton masinoimassa ja osaltaan rahoittamassa professuurissa riittää työsarkaa.

Kokonaiskuva pitää saada hahmotettua

Tuoreen professori Juntusen mukaan kokonaiskuva eli holistinen näkemys täytyy autoalalla saada selville. Suomessa on Juntusen mukaan valtavasti annettavaa autoalan eri osa-alueilla.

- Nythän jakeluliikenteeseen on ensimmäiset sähkökäyttöiset kuorma-autot tulleet, mutta autojen hinnoittelu ei vielä kuljetusyrityksen näkökulmasta ole tarpeeksi houkutteleva. Mitä tulee runkolinjojen kuljetusten sähköistämiseen, energiatarve on niin valtava, ettei tällä hetkellä ole ratkaisua esimerkiksi autojen lataamiseen terminaalissa yöaikaan useisiin kymmeniin rekkoihin kerrallaan, toteaa professori Juntunen.

Sähkö raskaan yhdistelmän energialähteenä ei ole professori Juntusen mielestä ensisijainen valinta alan ammattilaisten kanssa puhuessa. Sen sijaan polttokennojen kehitys ja nykyään jo Suomessakin laajeneva kaasun käyttö vaihtoehtona dieselille on. Jounin mukaan ympäristöllisestä näkökulmasta logistisen ketjun etu on käyttää mahdollisimman tehokasta voimantuottoa. Sähkömoottorin hyötysuhde verrattuna diesel-käyttöiseen tai puhumattakaan kaasumoottoriin on ylivoimainen. Mukana kuljetettavan energialähteen energiatiheys on ratkaiseva asia. Raskaan ajoneuvoyhdistelmän mukana kulkevaan energiaan ei nestemäistä polttoainetta parempaa ratkaisua toistaiseksi ole laajassa käytössä. Tulevaisuudessa vääjäämättä on.

- Pienten sähköautojen määrää taajamakäyttöön pitäisi ensin lisätä ja hankintahinta saada alas. Toisaalta hajautettua sähköntuottamista on mahdollista kehittää. Paikalliset puualan- tai energiatuotantolaitokset ja niiden hyödyntäminen voisivat olla yksi osaratkaisu liikennealan ympäristötavoitteiden saavuttamiseen. Innovaatiot vaativat rohkeutta ja resurssointia, kiteyttää Oulun professori kokonaiskuva-ajattelua henkilöliikenteen puolella.

Yhteistyötä laajalla rintamalla

Jouni Juntunen tutkimusryhmineen tekee yhteistyötä autoalan eri toimijoiden kanssa. Lue Ammattilehden seuraavissa numeroissa professori Juntusen ajatuksista suomalaisen autoalan osaamisen mahdollisuuksista kannattavaan ja vientikelpoiseen liiketoimintaan. Ammattilehden toimitus onnittelee Oulun yliopiston professori Jouni Juntusta. Vireä keskustelu jatkukoon. Kokonaiskuvan muodostuminen on lähtenyt isolla puolella liikkeelle.

01.10.2020 14:14Metsäteollisuus ry irtautuu työehtosopimustoiminnasta, ja työehdoista sopiminen siirtyy yritystasolle
01.10.2020 11:11Kiitosimeon Oy ostaa Truck-Oil Oy:n koko osakekannan
01.10.2020 10:10Keski-Suomen raskaan liikenteen varaosatarjonta nousi ennätyslukemiin - Närhi Oy investoi uuteen logistiikkakeskukseen ja varaosamyymälään
01.10.2020 10:00Rottne metsäkoneiden työnäytös huomenna 2.10. Perhossa
01.10.2020 9:00Cargotec ja Konecranes sulautuvat - tulevasta yhtiöstä kestävien materiaalivirtojen maailmanlaajuinen johtaja
30.09.2020 17:11LUE TÄSTÄ! Syksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - paljon kuljetus- ja konealan asiaa...
30.09.2020 10:17Liikennepolttoaineiden kulutus romahti
30.09.2020 10:10Ramirent ja Metsä Fibre allekirjoittivat merkittävän vuokrasopimuksen
30.09.2020 10:00Metsä Groupin Joutsenon tehtaat valmistautuvat vuosihuoltoseisokkiin
30.09.2020 9:41Ruotsissa investoidaan sahalaitostekniikkaan

Siirry arkistoon »