Audin tehomaasturit SQ7 ja Audi SQ8 saavat konehuoneisiinsa uuet V8 bensa-turbot

01.09.2020 16.08

sq7.jpg
Audi esitteli uusilla TFSI-moottoreilla varustetut SQ7- ja SQ8-mallit. Uudet mallit ovat Audin vastaus maailmanlaajuiseen trendiin: urheilullisissa SUV-malleissa siirrytään huipputehokkaisiin bensiinimoottoreihin. Uutuusmallit lanseerataan Suomessa loppuvuodesta 2020.

Audi SQ7- ja SQ8-malleja vauhdittaa jatkossa Audin 4,0 TFSI-bensiinimoottori 373 kW:n (507 hv) teholla ja 770 Nm vääntömomentilla. Kiihdytys 0–100 km/h sujuu vain 4,1 sekunnissa. Autojen huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Varustelusta riippuen SQ7 kuluttaa 12,0–12,2 litraa 100 kilometrillä ja sen hiilidioksidipäästöt ovat 276–278 g/km. SQ8-mallissa vastaavat luvut ovat 12,0–12,1 l/100 km ja 275–276 g/km.

sq8_engine.jpg

Audin tuplaturbo-V8 on huipputekninen moottori. Sylinterien lepuutusjärjestelmä (COD) vähentää polttoaineen kulutusta deaktivoimalla tilapäisesti neljä sylinteriä pienemmällä kuormituksella ajettaessa. Twin-scroll-turboahtimet on sijoitettu V-moottorin sylinteririvien keskelle, jolloin imu- ja pakokanavat ovat mahdollisimman lyhyitä ja moottori vastaa herkemmin kaasuun matalilla kierroksilla. 

sq8_v8_teho.jpg

Audi SQ7- ja SQ8-malleissa on vakiona mukautuva, säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu ilmajousitus ja nelipyöräohjaus. Alhaisissa nopeuksissa lisätään ketteryyttä kääntämällä takapyöriä jopa viisi astetta vastakkaiseen suuntaan suhteessa etupyöriin, suuremmilla nopeuksilla 60 km/h:sta ylöspäin takapyörät kääntyvät etupyörien kanssa samaan suuntaan, joka parantaa vakautta suuremmissa nopeuksissa ja nopeissa kaistanvaihdoksissa.

Edistyksellinen alustapaketti sisältää myös toisen taloudellisen moduulin: sähkömekaanisen aktiivisen kallistuksenvaimennuksen (eAWS). Järjestelmässä kallistuksenvakaajan puoliskot on kytketty toisiinsa sähkömoottoreilla: suoraan ajettaessa se lisää ajomukavuutta vähentämällä korin liikkeitä ja kaarteissa eAWS vähentää kallistelua. Paketti sisältää myös sport differential-takatasauspyörästön, joka siirtää vääntöä nopeissa mutkissa tarpeen mukaan takapyörien välillä. 

Audi SQ7-mallissa on vakiona 20-tuumaiset pyörät ja  SQ8-mallissa vakiokoko on 21 tuumaa. Molemmissa on halkaisijaltaan 400 mm:n etujarrulevyt.

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »