Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:19432207 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

18.9.2020 23:33KATSO TÄSTÄ 25. JUHLA LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »18.9.2020 13:11Aila-myrskyn metsätuhojen arviointi on alkanutLue lisää »18.9.2020 9:03Metsätalouden kannattavuus hiipui huippuvuoden jälkeenLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

18.9.2020 23:33KATSO TÄSTÄ 25. JUHLA LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »18.9.2020 13:11Aila-myrskyn metsätuhojen arviointi on alkanutLue lisää »18.9.2020 9:03Metsätalouden kannattavuus hiipui huippuvuoden jälkeenLue lisää »

EU:n liikkuvuuspaketti tuo uusia sääntöjä maantiekuljetuksiin

03.08.2020 8:22

euliiku1.jpg

EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinaosio on julkaistu 31.7.2020 Euroopan unionin virallisessa lehdessä aiemmin neuvotteluissa saavutetun yhteisymmärryksen mukaisesti. Liikkuvuuspaketti selkeyttää alan aikaisemmin epäselviä säännöksiä ja yhtenäistää niiden soveltamista eri jäsenmaissa. Yhtenäiset säännöt edistävät myös kaikkien tienkäyttäjien liikenneturvallisuutta.

Liikkuvuuspaketin soveltaminen alkaa ajo- ja lepoaikojen joustojen osalta 20.8.2020. Markkinoille pääsyä koskevan asetuksen ja työntekijöiden lähettämistä koskevan direktiivin sääntöjä aletaan soveltaa 18 kuukauden kuluttua säädösten voimaantulosta. Tästä poikkeuksena ovat ajopiirtureita koskevat erityiset määräajat.

Liikkuvuuspaketin tavoitteena on yhtenäistää EU:n tieliikenteen sisämarkkinoiden sääntelyä, parantaa kuljettajien työoloja sekä tehostaa valvontaa. Pakettiin kuuluvat seuraavat säädökset: asetus maanteiden tavaraliikenteen markkinoille ja maanteiden tavara- tai henkilöliikenteen harjoittajan ammattiin pääsystä, asetus kuljettajien enimmäistyöajasta ja vähimmäislepoajoista sekä ajopiirtureilla tapahtuvasta paikannuksesta sekä direktiivi valvontavaatimusten tarkistamisesta ja työntekijöiden lähettämiseen liittyvistä säännöistä.

Uusilla säännöillä otetaan käyttöön kansainvälisiä kuljetuksia hoitavien kuljettajien lähettämistä koskevat erityissäännöt. Tarkoituksena on parantaa kansainvälisiä kuljetuksia tekevien kuljettajien työ- ja sosiaalisia oloja sekä varmistaa, että rahtiliikenteen harjoittajilla on yhtäläinen vapaus tarjota palvelujaan EU:n sisämarkkinoilla. 

Erityissääntöjä sovelletaan kabotaasiin sekä kansainvälisiin kuljetuksiin. Kabotaasi tarkoittaa valtion sisäistä kuljetusta toisessa maassa rekisteröidyllä ajoneuvolla. Soveltamisalan ulkopuolelle jäävät kuitenkin läpikulkukuljetukset, kahdenväliset kuljetukset sekä sellaiset kahdenväliset kuljetukset, joihin liittyy kaksi ylimääräistä lastausta tai purkamista. 

Järjestelmällisen kabotaasin estämiseksi vaaditaan neljän päivän karenssiaika ennen kuin kabotaasiliikennettä voi harjoittaa samassa maassa samalla ajoneuvolla. 

Kuljetusyritysten on järjestettävä aikataulunsa siten, että kansainvälisessä tavaraliikenteessä toimivat kuljettajat voivat palata kotiin säännöllisesti, työaikataulusta riippuen kolmen-neljän viikon välein. 

Rahtiliikenteen harjoittajien täytyy voida osoittaa, että ne toimivat aktiivisesti jäsenmaassa, johon ne on rekisteröity. Näin ollen myös rekkojen on vähintään kahden kuukauden välein käytävä rekisteröintimaassaan. Tarkoituksena on estää niin kutsuttujen postilaatikkoyritysten syntymistä ja toimintaa. 

Uusien sääntöjen myötä pitkä laivamatka voidaan jatkossa hyödyntää lepoaikana ja lisäksi kuljettajan vuorokautiseen enimmäisajoaikaan tulisi kotiinpaluussa joustoa yhden tunnin verran viikkolevon pitämiseksi. Vaihtoehtoisesti kuljettaja voi pidentää ajoaikaa kahdella tunnilla normaalin viikkolevon pitämiseksi, kunhan ensin on pidetty puolen tunnin tauko.

Valvonnan tehostamiseksi kansainvälistä liikennettä harjoittaviin ajoneuvoihin tulee asentaa automaattisesti muun muassa rajojen ylittämistä sekä ajo- ja lepoaikoja tallentava älykäs ajopiirturi vuoteen 2023 mennessä. EU-säädökset koskevat jatkossa kuorma- ja linja-autojen lisäksi myös kansainvälisessä liikenteessä kaupallisessa tavarankuljetuksessa toimivia, yli 2,5-tonnisia pakettiautoja.

Kansallisen lainsäädännön valmistelu alkaa syksyllä.

18.09.2020 23:33KATSO TÄSTÄ 25. JUHLA LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
18.09.2020 13:11Aila-myrskyn metsätuhojen arviointi on alkanut
18.09.2020 9:03Metsätalouden kannattavuus hiipui huippuvuoden jälkeen
18.09.2020 5:55Nimitykset: Liisa Kaattari DAF:lle
17.09.2020 12:13Chevrolet Silverado 1500 3.0 TD Duramax - Vihdoin täällä!
17.09.2020 10:36Continental Tekniikan Maailman nastarengastestin kärkeen
17.09.2020 10:10Työsuhesähköautolle luvassa veroetuuksia
17.09.2020 9:55Etäohjattava Valtra-traktori kykenee nyt entistä vaativampiin tehtäviin
17.09.2020 9:45Väitöstilaisuus: Ohjelmoidut bakteerit muuntavat teknisen ligniinin voitelu- ja polttoaineiksi
17.09.2020 9:02Stora Enso lupaa Oulun alueelle lisää työtä ja puukauppatuloja

Siirry arkistoon »