Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:21086212 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

27.11.2020 23:20KATSO TÄSTÄ 27.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »27.11.2020 9:45Reault Trucksilla huipputarjous Master pakettiautoistaLue lisää »27.11.2020 9:03Puun kuiva-aineiden kulutus ylti vuonna 2019 lähes 40 miljoonaan tonniinLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

27.11.2020 23:20KATSO TÄSTÄ 27.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »27.11.2020 9:45Reault Trucksilla huipputarjous Master pakettiautoistaLue lisää »27.11.2020 9:03Puun kuiva-aineiden kulutus ylti vuonna 2019 lähes 40 miljoonaan tonniinLue lisää »

Euroopan komissio ehdottaa autojen kulutustietojen seurantaa huoltojen ja katsastusten yhteydessä

24.07.2020 11:00

katsastusveho.jpg

Valtioneuvosto antoi eduskunnalle 23. heinäkuuta 2020 kirjelmän Euroopan komission ehdotuksesta, joka koskee henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen ajonaikaisia polttoaineen tai energian kulutustietoja.

EU:ssa on säädetty ajoneuvovalmistajia koskevista sitovista raja-arvoista, jotka määrittävät, kuinka paljon uudet henkilöautot ja kevyet hyötyajoneuvot, kuten alle 3500 kiloa painavat pakettiautot saavat tuottaa hiilidioksidipäästöjä ajon aikana. Uusin päästöjen raja-arvoasetus tuli voimaan tämän vuoden alussa. Asetuksen mukaan ajoneuvovalmistajien ja kansallisten viranomaisten on seurattava ja raportoitava, ovatko henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen todelliset ajonaikaiset hiilidioksidipäästöt ja polttoaineen- tai energiankulutus linjassa raja-arvojen kanssa.

Komissiolla on valtuus säätää ajonaikaisten kulutustietojen keräämisestä täytäntöönpanoasetuksella. Tavoitteena on mahdollisimman aikaisessa vaiheessa saada tietoa siitä, päästääkö ajoneuvo todellisessa liikennekäytössä hiilidioksidia ilmaan korkeintaan yhtä paljon kuin sen tyyppihyväksyntävaatimuksissa on ilmoitettu.

Komission ehdotuksen mukaan jäsenmaiden olisi vuodesta 2021 alkaen kerättävä ja ilmoitettava henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen polttoaineenkulutusta mittaavaan järjestelmään (On-Board Fuel Consumption Measurement eli OBFCM-laitteisto) tallentuvia seurantatietoja. Tietoja kerättäisiin ajoneuvovalmistajilta niiden uusien ajoneuvojen osalta, joiden seurantalaitteet tallentavat tietoja ajoneuvojen valmistajien tietokantoihin esimerkiksi korjaamokäyntien yhteydessä. Lisäksi jäsenmaiden olisi varmistettava, että katsastustoimipisteet keräävät ja tallentavat ajoneuvojen OBFCM-laitteistoon kertyvät kulutuslukemat vuodesta 2021 alkaen määräaikaiskatsastusten yhteydessä ajoneuvoilta, jotka on ensirekisteröity 1.1.2021 alkaen. Tiedot raportoitaisiin Euroopan ympäristökeskukselle 1.4.2022 lähtien.

Valtioneuvosto pitää tärkeänä sitä, että EU:ssa voidaan entistä paremmin seurata ajoneuvojen todellisia ajonaikaisia kulutustietoja suhteessa tyyppihyväksyntätietoihin. Suoraan ajoneuvoista tapahtuvan langattoman tiedonsiirron tulee olla tulevaisuuden tavoite, ja sitä koskevaa kehitystyötä on jatkettava.

Lisäksi valtioneuvoston mukaan olisi selvitettävä, voitaisiinko tietoa kerätä muilla vaihtoehtoisilla tavoilla kuin määräaikaiskatsastuksessa. Katsastusalalle ja viranomaisille olisi taattava riittävä siirtymäaika. Jos asetus hyväksyttäisiin komission ehdottamassa muodossa, tietoa keräävän viranomaisen sekä katsastusyritysten olisi nopeasti kehittävä laitteistoaan ja tietojärjestelmiään, mikä saattaisi nostaa esimerkiksi katsastuksen hintaa.

Mitä seuraavaksi?

Komission ehdotuksesta äänestettäneen EU:n ilmastonmuutoskomiteassa syksyllä 2020.

27.11.2020 23:20KATSO TÄSTÄ 27.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
27.11.2020 9:45Reault Trucksilla huipputarjous Master pakettiautoista
27.11.2020 9:03Puun kuiva-aineiden kulutus ylti vuonna 2019 lähes 40 miljoonaan tonniin
26.11.2020 16:55HCT-tutkimusten uusimpia tuloksia
26.11.2020 14:05Suomen Autoteknillinen Liitto ry:n vuoden 2020 jälkimarkkinabarometri - Haasteiden vuosi
26.11.2020 10:11Helsingin Vene 21 Båt -messut ajautui karille - näyttely jatkuu verkossa
26.11.2020 8:18Mustang Mach 1 Suomeen
25.11.2020 11:15"Simply the Best": MAN TGX - Vuoden kuorma-auto 2021
25.11.2020 9:15Pukkilan eritasoliittymä ja uusi Tuulissuontie avataan liikenteelle Turussa 26.11.
25.11.2020 9:00DAF tuo tuo uusia varustelupaketteja CF ja XF -sarjan autoihin

Siirry arkistoon »