Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:18701381 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

31.7.2020 23:33KATSO TÄSTÄ 31.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »4.8.2020 15:44Hyväkuntoinen yksityistie parantaa metsäsi arvoaLue lisää »4.8.2020 10:00Vasaralakkamaali pitää pintansaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

31.7.2020 23:33KATSO TÄSTÄ 31.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »4.8.2020 15:44Hyväkuntoinen yksityistie parantaa metsäsi arvoaLue lisää »4.8.2020 10:00Vasaralakkamaali pitää pintansaLue lisää »

Metsäteho: Automaatiolla voidaan tehostaa puun autokuljetusta ja kuormausta

21.07.2020 13:18

roboauto.jpg

Metsätehon tutkimuksessa kartoitettiin pyöreän puun ja sivutuotehakkeen autokuljetusketjun automaation ja etäohjauksen nykytilaa ja kehitysnäkymiä Suomessa. 

Ajoneuvoyhdistelmissä on käytössä SAE-tasojen 1–(2) ratkaisuita (mm. älykäs mukautuva vakionopeudensäädin ja kaistavahti), mutta niiden käyttö rajautuu maantieajoon metsäteiden haastavien olosuhteiden takia. 3–5 vuoden aikajänteellä ajoneuvojen automaatiokehitys painottuu edelleen maantieajoon. Yli 5 vuoden aikajänteellä automaation suurimmat kehitysaskeleet saavutetaan suljetuilla tehdas- ja terminaalialueilla (tosin sovellusten käyttöottomäärät ovat vielä matalia). Avoimilla alueilla automaation kehitys painottuu edelleen maantieajoon. 

Puutavarakuormaimissa ei ole vielä käytössä automaatiota, mutta Suomessa on muutamia nostureita, joissa on etäkuormauksen mahdollistava HiVision-teknologia. Kuormainten automaatio tulee ensi vaiheessa yleistymään kärkiohjauksen myötä.

Automaatiolla tavoitellaan parempaa kuljetusten kustannus- ja resurssitehokkuutta, liikenneturvallisuutta, ympäristöystävällisyyttä (polttoaineen kulutuksen vähentymisen myötä) sekä kuljettajien työssä viihtyvyyttä ja siten kuljettajatyövoiman saatavuutta. Automaation käyttöönotto voi tietyissä tilanteissa myös heikentää em. tekijöitä. Automaatiopilotit ovat tarpeen ratkaisuiden hyväksyttävyyden varmistamiseksi.

Keskeisiä jatkotutkimustarpeita ovat automaation vaikutus kuljettajan kuormittuneisuuteen, sivutuotehakekuljetusten letka-ajaminen sekä automaatioratkaisuiden hyötyjen ja kustannusten vertailu.

Tiedotteeseen liittyvät julkaisut:

Metsätehon tuloskalvosarja 2/2020: Automaation kehitysnäkymät, haasteet ja hyödyt ainespuun autokuljetusketjussa Suomessa. Tiivistelmä.

Pyry Seppälä, pro gradu: Automaation kehitysnäkymät, haasteet ja hyödyt ainespuun autokuljetusketjussa Suomessa (Helda)

31.07.2020 23:33KATSO TÄSTÄ 31.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
04.08.2020 15:44Hyväkuntoinen yksityistie parantaa metsäsi arvoa
04.08.2020 10:00Vasaralakkamaali pitää pintansa
04.08.2020 8:45LVM: Raskaan liikenteen ammattipätevyyskoulutukseen vaatimuksiin tarkennuksia
03.08.2020 14:24Hyötyajoneuvojen rekisteröinnit romahtivat vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla koko Euroopassa
03.08.2020 12:49Moottorisahauksen SM-kilpailut ja työnäytöksiä Lustossa 8.8.2020
03.08.2020 12:00Kuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat heinäkuussa vuodentakaisesta
03.08.2020 11:00Wetteri Opel-myyjäksi Pohjois-Suomessa
03.08.2020 10:00Koivunen on aloittanut MT teräslevypyörien maahantuonnin
03.08.2020 8:22EU:n liikkuvuuspaketti tuo uusia sääntöjä maantiekuljetuksiin

Siirry arkistoon »