Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:21245915 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

27.11.2020 23:20KATSO TÄSTÄ 27.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »4.12.2020 9:26Kotkan Sunilaan nousee granuloidun ligniinin tuotantolinjaLue lisää »3.12.2020 16:55Suur-Seudun Osuuskaupan maatalousliiketoiminnat HankkijalleLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

27.11.2020 23:20KATSO TÄSTÄ 27.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »4.12.2020 9:26Kotkan Sunilaan nousee granuloidun ligniinin tuotantolinjaLue lisää »3.12.2020 16:55Suur-Seudun Osuuskaupan maatalousliiketoiminnat HankkijalleLue lisää »

Metsäteho: Automaatiolla voidaan tehostaa puun autokuljetusta ja kuormausta

21.07.2020 13:18

roboauto.jpg

Metsätehon tutkimuksessa kartoitettiin pyöreän puun ja sivutuotehakkeen autokuljetusketjun automaation ja etäohjauksen nykytilaa ja kehitysnäkymiä Suomessa. 

Ajoneuvoyhdistelmissä on käytössä SAE-tasojen 1–(2) ratkaisuita (mm. älykäs mukautuva vakionopeudensäädin ja kaistavahti), mutta niiden käyttö rajautuu maantieajoon metsäteiden haastavien olosuhteiden takia. 3–5 vuoden aikajänteellä ajoneuvojen automaatiokehitys painottuu edelleen maantieajoon. Yli 5 vuoden aikajänteellä automaation suurimmat kehitysaskeleet saavutetaan suljetuilla tehdas- ja terminaalialueilla (tosin sovellusten käyttöottomäärät ovat vielä matalia). Avoimilla alueilla automaation kehitys painottuu edelleen maantieajoon. 

Puutavarakuormaimissa ei ole vielä käytössä automaatiota, mutta Suomessa on muutamia nostureita, joissa on etäkuormauksen mahdollistava HiVision-teknologia. Kuormainten automaatio tulee ensi vaiheessa yleistymään kärkiohjauksen myötä.

Automaatiolla tavoitellaan parempaa kuljetusten kustannus- ja resurssitehokkuutta, liikenneturvallisuutta, ympäristöystävällisyyttä (polttoaineen kulutuksen vähentymisen myötä) sekä kuljettajien työssä viihtyvyyttä ja siten kuljettajatyövoiman saatavuutta. Automaation käyttöönotto voi tietyissä tilanteissa myös heikentää em. tekijöitä. Automaatiopilotit ovat tarpeen ratkaisuiden hyväksyttävyyden varmistamiseksi.

Keskeisiä jatkotutkimustarpeita ovat automaation vaikutus kuljettajan kuormittuneisuuteen, sivutuotehakekuljetusten letka-ajaminen sekä automaatioratkaisuiden hyötyjen ja kustannusten vertailu.

Tiedotteeseen liittyvät julkaisut:

Metsätehon tuloskalvosarja 2/2020: Automaation kehitysnäkymät, haasteet ja hyödyt ainespuun autokuljetusketjussa Suomessa. Tiivistelmä.

Pyry Seppälä, pro gradu: Automaation kehitysnäkymät, haasteet ja hyödyt ainespuun autokuljetusketjussa Suomessa (Helda)

27.11.2020 23:20KATSO TÄSTÄ 27.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
04.12.2020 9:26Kotkan Sunilaan nousee granuloidun ligniinin tuotantolinja
03.12.2020 16:55Suur-Seudun Osuuskaupan maatalousliiketoiminnat Hankkijalle
03.12.2020 15:23Fordin mallistoon uudet alennetun autoveron pakettiautot
02.12.2020 14:02Nimitykset: Tomas Garaisi Iveco Finland Oy:n avainasiakaspäälliköksi
02.12.2020 12:54Volkswagen up! Cargo - täysosuma pakettiautoluokan pienempään päähän
01.12.2020 15:22Renault Trucks täydentää täyssähköautomallistoaan uusilla vaitoehdoilla
01.12.2020 15:00Teollisuuden ykköstapahtuma Alihankinta 2020 ja AlihankintaHEAT verkossa 8.?10.12.2020
01.12.2020 14:51Stora Enso ja Tornator metsänhoitopalvelu-yhteistyöhön
01.12.2020 14:44Metsä Board keskittyy kasvuun kartongissa

Siirry arkistoon »