Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:21246286 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

27.11.2020 23:20KATSO TÄSTÄ 27.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »4.12.2020 9:26Kotkan Sunilaan nousee granuloidun ligniinin tuotantolinjaLue lisää »3.12.2020 16:55Suur-Seudun Osuuskaupan maatalousliiketoiminnat HankkijalleLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

27.11.2020 23:20KATSO TÄSTÄ 27.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »4.12.2020 9:26Kotkan Sunilaan nousee granuloidun ligniinin tuotantolinjaLue lisää »3.12.2020 16:55Suur-Seudun Osuuskaupan maatalousliiketoiminnat HankkijalleLue lisää »

Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 30 vuotta

10.07.2020 20:44

Vuonna 1990 aloitettiin maailman ensimmäisen ja tähänkin mennessä edistyksellisimmän puutavaraperävaunun suunnittelu. Aerovaunun valmistus tapahtui Vaasassa Mansikkasaaressa.

Perävaunukehityksen tulevaisuuden versio vuodelta 1991.

Valmistettu perävaunuproto oli aikansa kummastus - ja sitä se on vieläkin. Sen ennen näkemättömät ratkaisut aiheuttivat hämmästystä, ihmetystä ja laajoja epäilyksiä sen kestosta. 

Tuon ajan perävaunuammattilaiset olivat kuitenkin arvioissaan 100 prosenttisesti väärässä. Uuden konseptin perävaunu kun siirsi raakapuuta Venäjältä Kainuuseen yli 10 vuotta ja on nyt edelleenkin vaihtolavaliikenteessä Suomessa. Aerovaunu onkin 90-lukulaisten vaunujen "Viimeinen Mohikaani" - vaunu joka on kestänyt ajossa 30-vuotisen sodan ihanuudet ja miljoonien kilometrien tuomat monipuoliset haasteet.

Vuonna 1991 aerokehitys sai uutta tietoa ja tekniikkaa.

Aeroyhdistelmä valmistettiin suomalaisten komponenttivalmistajien- ja erikoismetallimiesten- sekä aerodynamiikan erityisosaajien kiinteänä yhteistyönä. 
Aerodynamiikan oppaana oli jo viisi vuotta aiemmin valmistajan alan salaisuuksiin ohjannut Jarmo Uotila.

- Jarmo oli saanut aerokoulutuksensa Helsingin Teknisen Yliopiston aero-osastolla ja siirretty sieltä valittuna erityisosaajana Amerikan mantereelle Pentagonin uumeniin. Jarmolle ja kumppaneille oli annettu aikanaan tehtäväksi suunnitella atomipommeille jarruvarjot Boeingin B-52 pommikoneisiin - niitä koneita kun oli tippunut miehineen mereen Bermudan kolmion pommitesteissä. 



Tämän 30 vuotta sitten kehitetyn puutavarayhdistelmän kokonaisvaltainen aerodymamiikka- ja tuulenohjaustekniikka ovat nyt osaamisen perustana TimberRoad 2020 yhdistelmien kehitystyössä.

Raakapuuyhdistelmien tuorekehitystä vuodesta 1976,


Heikki Jokela 050 4129 024
TimberRoad 2020 asiantuntija

Lisäätietoa nykypäivän puutavarayhdistelmän
vavarustetekniikasta :
www.terminator.fi sivustolta ja 
Facesta/ Heikki Jokela

Ps. Referenssiartikkelit Jarmo Uotilasta.






27.11.2020 23:20KATSO TÄSTÄ 27.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
04.12.2020 9:26Kotkan Sunilaan nousee granuloidun ligniinin tuotantolinja
03.12.2020 16:55Suur-Seudun Osuuskaupan maatalousliiketoiminnat Hankkijalle
03.12.2020 15:23Fordin mallistoon uudet alennetun autoveron pakettiautot
02.12.2020 14:02Nimitykset: Tomas Garaisi Iveco Finland Oy:n avainasiakaspäälliköksi
02.12.2020 12:54Volkswagen up! Cargo - täysosuma pakettiautoluokan pienempään päähän
01.12.2020 15:22Renault Trucks täydentää täyssähköautomallistoaan uusilla vaitoehdoilla
01.12.2020 15:00Teollisuuden ykköstapahtuma Alihankinta 2020 ja AlihankintaHEAT verkossa 8.?10.12.2020
01.12.2020 14:51Stora Enso ja Tornator metsänhoitopalvelu-yhteistyöhön
01.12.2020 14:44Metsä Board keskittyy kasvuun kartongissa

Siirry arkistoon »