Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:18392166 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

10.7.2020 23:11KATSO 10.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »12.7.2020 11:11Kesäkuussa 2020 uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit laskivat 23,9 prosenttiaLue lisää »11.7.2020 14:22Valtioneuvosto antoi asetuksen meriliikenteen tukemisestaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

10.7.2020 23:11KATSO 10.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »12.7.2020 11:11Kesäkuussa 2020 uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit laskivat 23,9 prosenttiaLue lisää »11.7.2020 14:22Valtioneuvosto antoi asetuksen meriliikenteen tukemisestaLue lisää »

Erantokartta auttaa löytämään oikean kulkusuunnan

24.06.2020 9:33

Erantokartta auttaa määrittämään, missä on maantieteellinen pohjoinen.

Pohjoinen ei ole aina siellä, mihin kompassi näyttää. Magneettinen pohjoinen liikkuu, joten kartan ja kompassin kanssa suunnistavan tarvitsee tietää, mikä on erannon arvo. Maanmittauslaitoksen ja Ilmatieteen laitoksen yhteistyönä tehty verkkopalvelu erantokartta auttaa ongelmassa.

Erannon arvo asteina kertoo, kuinka paljon magneettinen pohjoinen eli kompassin näyttämä suunta eroaa kartalla esitetystä maantieteellisestä pohjoisesta. Tietoa tarvitaan, kun suunnistetaan kartan ja kompassin avulla.

Kun kartasta otetaan suunta kohteesta A kohteeseen B, kompassin näyttämä suunta on erannon verran oikealle kartan osoittamasta suunnasta. Toisin sanoen kompassisuunnasta on vähennettävä erantolukema, jotta saadaan oikea kulkusuunta.

– Tarkassa suunnan määrittämisessä on huomioitava erannon lisäksi napaluvun korjaus, eli ns. karttapohjoisen ja pohjoisnavan suunnan välinen ero. Tavanomaisessa suunnistuksessa napaluvun korjauksen vaikutus on vähäinen, Maanmittauslaitoksen kartastopäällikkö Tuomo Lusa täsmentää.

Eranto vaihtelee eri puolilla Suomea

Suomessa eranto vaihtelee Ahvenanmaan 6 asteesta itärajan 14 asteeseen. Se voi vaihdella myös paikallisesti paljonkin, jos maaperässä on magneettisia mineraaleja.

– Eranto ei ole vakio, vaan muuttuu jatkuvasti maan magneettikentän muuttuessa, joskin vuotuinen muutos on melko pieni, noin +0,2 astetta. Muutos on hieman hitaampaa maan eteläosissa ja nopeampaa pohjoisessa, sanoo Ilmatieteen laitoksen tutkija Tiera Laitinen.

Idea palveluun asiakaspalautteesta

– Ajatus erantokartan kehittämisestä sai alkunsa asiakaspalautteesta. Maanmittauslaitoksen karttatulosteissa ei näy erannon arvoa, mikä vaikeuttaa karttatulosteiden käyttöä suunnistuksessa, Lusa kertoo.

Erantotietojen lisääminen karttatulosteille on teknisesti sen verran työlästä, ettei sitä ole toteutettu Maanmittauslaitoksen palveluihin, ainakaan toistaiseksi.

– Asia jäi kuitenkin hautumaan ja mietimme vaihtoehtoisia tapoja tiedon tarjoamiseksi, Lusa jatkaa.

Erantotiedot saadaan Ilmatieteen laitokselta

Erantokartta-verkkopalvelun toteuttaminen tuli mahdolliseksi, kun Ilmatieteen laitos julkaisi erantotiedot avoimena datana vuoden 2019 alussa. Ilmatieteen laitoksen tuottaman erantohilan tiedot yhdistettiin Suomi.fi-kartat-palvelussa Maanmittauslaitoksen kartta-aineistoon ja näin toteutettu erantokartta julkaistiin Maanmittauslaitoksen verkkosivuilla maaliskuussa 2020.

Karttapalvelu perustuu Ilmatieteen laitoksen dataan, jossa tiedot ovat 12 x 12 km ruudukossa. Erantoarvot on laskettu Suomen magneettikenttämallilla, joka perustuu maastossa ja lentokoneesta käsin tehtyihin mittauksiin. Mallia päivitetään vuosittain Nurmijärven ja Sodankylän geofysiikan observatorioiden tekemien seurantamittausten perusteella.

Aineisto julkaistaan kerran vuodessa ja Maanmittauslaitos päivittää karttapalvelun tietoja vastaavasti.

10.07.2020 23:11KATSO 10.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
12.07.2020 11:11Kesäkuussa 2020 uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit laskivat 23,9 prosenttia
11.07.2020 14:22Valtioneuvosto antoi asetuksen meriliikenteen tukemisesta
10.07.2020 20:44Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 30 vuotta
10.07.2020 14:33Muutoksia tieliikenteen ammattipätevyyttä koskevaan sääntelyyn
09.07.2020 13:22Metsätehon mittaustilasto julkaistu - kuormainvaakamittaus korvannut kuitupuun tienvarsi- ja tehdasmittausta
08.07.2020 14:43Energiateollisuus ry: Ilmastotavoitteet eivät riipu turpeesta, vaan järjestelmätason ratkaisuista
07.07.2020 12:04LUKE: Mustikkasadosta tulossa hiukan keskinkertaista parempi, Pohjois-Suomen hillanäkymät mainiot
07.07.2020 9:34Bridgestonen rengasvaurioiden valvontajärjestelmä tuottaa reaaliaikaista tietoa rengasvaurioista
06.07.2020 10:45Venekauppa myötätuulessa

Siirry arkistoon »